Catfish heaven. 234l. oppsett og framgang.

Da har jeg bestemt meg for å skrive en tråd om hvordan jeg setter opp det lenge ettertraktede malle-akvariet mitt.
Akvarie profil på AF.

Målene på akvariet er 130x40x45cm, noe som tilsvarer et litt unøyaktig 234L.
Filtreringen er 2400l/t bak bakgrunnen, satt opp med blåsvamp og bioballer, drevet av to Maxi-jet sirkulasjonspumper.
Det går for øyeblikket et Fluval 303 utvendig bøttefilter her også som er innkjørt men dette blir snart byttet ut med et innkjørt Tetratec EX700.
Lyset er 2 x 36w T8, et Phillips TLD 965 og et Sylvania Aquastar.
Substratet er litt grov grus, lagt i et tynt lag først, deretter et lag med TetraPlant InitialSticks og tilslutt et godt lag med grus igjen.

Fiskene som skal gå her er:
-2stk Ancistrus sp. (albino varianten, ukjent kjønn).
-1stk Ancistrus sp. ´Rio Ucayali´ (hann-kjønn).
-3stk Stripet sjokolademalle, Platydoras costatus (ukjent kjønn).
-3stk Smaragd pansermalle, Brochis splendens (ukjent kjønn).
-2stk Rød Fantomtetra (hunn kjønn).
-9stk Kandinaltetra (blandet kjønn).
-1stk Neontetra (ukjent kjønn).
-1stk Sort Neontetra (ukjent kjønn).
Kanskje noe blir byttet ut med 2stk Rineloricaria teffeana (han & hunn kjønn).

Jeg er ennå usikker på hvilke planter jeg skal ha her med tanke på at det blir enormt med strøm for og si det slik. Noen som har noen gode idèer? Det står alt en sverdplante her (Echinodorus bleheri bleheri), denne regner jeg med får stå ifred.

Det skal masse røtter og stein oppi her før alt av fisk kommer, men dette blir til helgen da jeg og madamen kommer hjem fra en ukes "ferie".

Legger ved et bilde av karret slik det står nå og vil veldig gjerne høre deres meninger og forslag.
Ser bra ut dette her. Blir spennende å se bilde av ferdig oppsett.

Bare en ting jeg må spørre om. Hvordan har det seg at du har 1stk av to tetraarter, og 2 av en? Trives disse noe særlig uten en stim? Stimer de sammen med de andre tetraartene?

-Tim
Tim
Ser bra ut dette her. Blir spennende å se bilde av ferdig oppsett. Bare en ting jeg må spørre om. Hvordan har det seg at du har 1stk av to tetraarter, og 2 av en? Trives disse noe særlig uten en stim? Stimer de sammen med de andre tetraartene? -Tim

Takk takk. Gleder meg veldig selv til å kunne sitte å nyte synet av mallene mine.

Det er litt tilfeldig at det har blitt slik ang tetra'ne mine, den sorte neontetra'n fulgte med i en 11stk stor stim med Trigonostigma hengeli som jeg kjøpte som Kileflekkrasbora. Hehe! Denne har jeg ikke lykkes med å gi bort, selv om jeg renger med at noen i området har kjøpt like. Den er forresten albino, det glemte jeg og nevne. Den stimer ikke med hengeli'ene men jeg håper den vil finne seg til rette i kardinal/neontetra stimen.
Ang de 2 fantomtera'ne byttet jeg de mot 2 sebrafisk som ikke passet inn i biotopen de gikk i. Disse ser ut til å trives alene, men har vurdert å anskaffe en han til de.

Hvis du lurer på den enslige neontetra'n ble den kjøpt sammen med 9 andre neontetra som ble kjøpt for å se om de kunne holde kardinalstimen bedre (de var 25stk). Det gjorde de, men jeg fant ut at 2-4 neon i en så stor stim "hyrdet" de bedre.
Et hakk nærmere..
Da begyner det å ligne noe her.. Synes jeg da. hehe!

Har flyttet over de største mangrove-røttene fra 325Literen og en stor Sverdplante fra den ene 54Literen. Har også satt opp en del huler/ganger med skiferstein plater jeg hadde liggenede. Det kommer flere skifer og bambushuler om en stund, jeg må bare hente de hos en kamerat..

Målte Nitrit (No2) med JBL dråpetest, den var på under 0,01.
Har også senket pH'n med JBL pH-Minus til 7.2 ca. Denne er målt med Tetra dråpetest så den er ikke så nøyaktig som jeg vil ha den.
kH ligger på 2.0 målt med Tetra dråpetest på 10ml vann.
gH ligger på 4.5 målt med Tetra dråpetest på 10ml vann.

Vurderer å flytte tetramixen hit idag for å se om de takler den sterke strømmen.
NorthHawk
Da begyner det å ligne noe her.. Synes jeg da. hehe! Har flyttet over de største mangrove-røttene fra 325Literen og en stor Sverdplante fra den ene 54Literen. Har også satt opp en del huler/ganger med skiferstein plater jeg hadde liggenede. Det kommer flere skifer og bambushuler om en stund, jeg må bare hente de hos en kamerat.. Målte Nitrit (No2) med JBL dråpetest, den var på under 0,01. Har også senket pH'n med JBL pH-Minus til 7.2 ca. Denne er målt med Tetra dråpetest så den er ikke så nøyaktig som jeg vil ha den. kH ligger på 2.0 målt med Tetra dråpetest på 10ml vann. gH ligger på 4.5 målt med Tetra dråpetest på 10ml vann. Vurderer å flytte tetramixen hit idag for å se om de takler den sterke strømmen.

Dette ser jo pent ut

Har du problemer med vandrende PH når KH er såpass lav?

Har selv en KH på 4 og PH rundt 7.7 og har lyst å senke denne til rundt 7.0. Hvordan gjør du når du skifter vann. Går det bra å fylle opp vann og så ha i PH senking eller må dette gjøres før vannet fylles i tanken. Blir i såfall mye styr med 10 litersbøtter......

-Tim
Tim
Dette ser jo pent ut :) Har du problemer med vandrende PH når KH er såpass lav? Har selv en KH på 4 og PH rundt 7.7 og har lyst å senke denne til rundt 7.0. Hvordan gjør du når du skifter vann. Går det bra å fylle opp vann og så ha i PH senking eller må dette gjøres før vannet fylles i tanken. Blir i såfall mye styr med 10 litersbøtter...... -Tim

Tusen takk.

Jeg har ikke hatt problemer med vandrene pH enda nei, men så er det 1. gangen jeg prøver dette pH-senke middelet.. Jeg tenkte jeg bare heller i sånn ca det jeg tok ut når jeg har vannbytte. JBL pH-minus er egentlig bare eikekstrakt så det vil ikke kunne senke pH mer enn til 7.0.. Ihvertfall ifølge det jeg har lest her på AF.
Aha.

Men det jeg egentlig lurte på var om fiskene kan få sjokk dersom man bytter 50% vann som øker PH noe, for så å senke den igjen med PH-.

-Tim
Derfor jeg nevnte det at den ikke kan senke mer enn til 7.0

Jeg tenkte som så, at jeg tar ut 40-50% vann hver til annen hver uke. Heller i tilsvarende med eikekstrakt (siden den ikke senker mer enn til 7.0) og fyller opp igjen. I mitt hode vil den da holde seg på rundt 7 så det ikke blir så stress for fiskene gjennom hele prosessen

Høres dette logiskt ut eller er jeg helt bak mål her å kommer til og stesse ihjel fiskene?
Sorry. Hjernen min har tatt ferie.

Såklart har man oppi ekstrakten først. Da utjevner den vannet fra kranen.

Da skal jeg skaffe meg PH-

-Tim
Hvis du ikke allerede har de 3 stripete sjokolademallene, vil jeg fraråde deg å kjøpe disse, kjedelige fisker, som spiser tetra når de blir store nok. Men ligger egentlig stille 90% av døgnet.
Tim:
Hehe! Ja, jeg synes det hørtes riktig ut, men nå skal jeg ikke si at det er slik. Jeg har tross alt ikke prøvd det ut enda. Er det noen som har testet dette og lykkes? Vet jo det er mange av dere der ute som bruker eikekstrakt på fast basis. Vil gjerne høre fra dere også..

Symbiosemannen:
Jeg har de alt. Men jeg må innrømme at jeg ikke deler erfaringene til mange av de som har hatt disse fiskene.. I mine karr har de forholdt seg veldig rolig og snille. Jeg hadde den største av de jeg skal ha hit i en 325L sammen med en hel del kardinal/neontetra og jeg begynte ikke å miste de før jeg kjøpte Scalarer.. Nå skal jeg ikke hvitvaske de altfor mye, for de 2 andre jeg har er ikke store sakene enda. Kan jo hende den største av de er av den "rolige stilen".

De er jo ikke akkurat de mest livlige fiskene nei. Hehe! Men jeg liker de. Synes det er fasinerende å myse inn i mørket etter "lights out" og se de patruljere bunnen.
Næh....Maller er kjempekule. Ligger der å ser skumle ut.

Visste ikke at disse angriper levende fisker. Trodde de bare var åtseletere.

Dersom eikeekstrakt ikke senker PH lengre enn 7 vill metoden din fungere

-Tim
Tim
Næh....Maller er kjempekule. Ligger der å ser skumle ut. Visste ikke at disse angriper levende fisker. Trodde de bare var åtseletere. Dersom eikeekstrakt ikke senker PH lengre enn 7 vill metoden din fungere :) -Tim

Godt sagt, Tim
Som sagt har ikke jeg opplevd at disse har angrepet noe som helst, men har hørt ved flere anledniger at de gjør det. :S

Jeg er 99% sikker på at jeg har lest her på AF at den ikke senker den mer enn 7.0.. Så jeg satser på det. :P hehe!
Da har jeg flyttet over tetrastimen natt til idag. Virker som om 2400l/t sirkulasjon er litt i overkant for de, de holder seg i venstre siden av karret hvor innsuget er.. Usikker på om disse får bli her.

Da jeg sto opp, sjekket jeg pH'n for og se om den var stabil eller ikke.. Jeg må si jeg er heller skuffet over JBL's pH minus... pH idag lå igjen på ca 7.5-8.0.. Pokker å.. Ser ut til at denne ikke er å anbefale.

Har satt 2 Eplesnegler til tilvenning nå for og la de "munche" bort den hvite soppen som har kommet på Mopani og Redmoor roten.
Du har ikke noe i karet som kan øke PH? Kalkstein eller noe.....

-Tim
nope, har ikke lagt noe i karret som skal heve pH ihvertfall. Bare røtter som igrunn skal senke pH..
Eneste er grusen kanskje, i så fall. :S Burde jeg kanskje ta litt grus i en kopp å måle der for å se om det er den?

Eller kanskje Tetraplant Initialsticks'ne?
Aner ikke om sticksene kan gjøre noe. Men dersom du har kalkholdig grus kan dette øke ph.

-Tim
du sier noe.. jeg sjekker en kopp av hver.
Vel.. Da må jeg innrømme at jeg har sett skakkt på måle glassene.. hehe! Kranvannet her er på svimlende 8.0-8.1. :O
Vannet i akvariet nå, er 7.5-7.6. Det er jo ikke så ille med tanke på at alle mallene er vant til denne verdien.
Grusen gjør absolutt ingenting med vannet, takk gud.. :P Men Tetra "sticksene" senker faktisk pH med 0.5 ca. Så da er det løst..

Sneglene er på rundtur rundt i akvariet og den ene ser ut til å ha funnet soppen. Får håpe den vokser litt av denne, den har vokst rimelig sakte synes jeg. I forhold til de 2 eplene som går i den ene 54Litern min.
Jeg har skrudd av den ene pumpa, så nå er det bare 1200l/t + Fluval 303'n her, ser ut som tetra'ne digget det.

Har satt inn litt stein (rød granitt, tror jeg) og flyttet på Redmoor roten, det vil vises når jeg legger inn nytt bilde.

Mallene skal flyttes hit iløpet av uken som kommer. Gleder meg villt! :P
Over 8 i krana. Ja det var høyt. Jeg har rundt 7.7

Ble det noen konklusjon på om den PH- fungerte? Skal ut å handle litt senere i dag, og ønsker ikke å kjøpe humbuggprodukt.

-Tim
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap