- Hjem
- Forum
- Design / Aquascaping
- Inspirasjon til kar uten planter...
Inspirasjon til kar uten planter...
Hei
som sagt, jeg skal sette opp ett 160liter møbel akvarium.
her skal det ikke være noen planter. lyst på endel stein, evt en rot.
grunnen til ingen planter er pga skal gå gullfisk der bla.
Krever der no mer tilsettning når jeg ikke har planter?
vannkvalitet osv?
kunne trengt litt inspirasjon, noen som vet om noen steder? evt spesielle kar de har link til?
har tittet endel her inne, men så utrolig mye å se igjennom.
en annen ting, ser noen kutter stein i 2 å limer de på bakgrunnen.
men blir ikke dette veldig tungt? tåler glasset disse steinene??
som sagt, jeg skal sette opp ett 160liter møbel akvarium.
her skal det ikke være noen planter. lyst på endel stein, evt en rot.
grunnen til ingen planter er pga skal gå gullfisk der bla.
Krever der no mer tilsettning når jeg ikke har planter?
vannkvalitet osv?
kunne trengt litt inspirasjon, noen som vet om noen steder? evt spesielle kar de har link til?
har tittet endel her inne, men så utrolig mye å se igjennom.
en annen ting, ser noen kutter stein i 2 å limer de på bakgrunnen.
men blir ikke dette veldig tungt? tåler glasset disse steinene??
Postet 18.07.09 kl 17:02
Endret: 18.07.09 kl 17:05
Postet 20.07.09 kl 03:55
Det finnes planter som er kompatible med gullfisk, f eks enkelte anubiasarter. Vasspest er sneglesikker, men jeg vet ikke om den er gullfisksikker... Jeg ville hvertfall prøvd å få til litt planter oppi der, fordi de har veldig god effekt på vannverdier, som nevnt over bruker de nitrat og i mangel på nitrat kan de bruke ammoniakk og nitritt, noe som er veldig greit hvis det skulle oppstå en liten filterkrise. I tillegg tilfører de oksygen.
Postet 20.07.09 kl 07:28
Postet 20.07.09 kl 08:53
Det finnes noen gode artikler her på AF, av akkurat stein-innredning.
Du finner noen her under innredning, men ta også en kikk under Gjør Det selv (der sjekket ikke jeg nå).
Veldig lurt å lese slike artikler nøye, for det er en del hensyn å ta når man bruker mye stein i akvarium.
Blant annet er det sikkerhetshensyn å ta, både når man jobber med stein og verktøyet man må bruke for å kutte dem (fare for store skader på mennesker....) og hensynet til glass og stein (så ikke noe blir knust og vann på gulvet...)
Ellers er jeg enig med de andre her, at det er lettere å holde vannverdiene gode dersom man føyer til litt planter i innredningen. Selvfølgelig går det uten planter også, det er bare viktigere å sørge for gode vannbytter da. Planter tar opp en hel del av overskuddsnæringen i vannet, samt nitrat. Uten planter blir disse bare brukt av algene Men hvis du passer på dette med vannbytter og sørger for å holde overskuddsnæringen og nitratnivået nede ved hjelp av hyppigere vannbytter enn vanlig, så er det fullt mulig å holde akvariet algefritt.
Det er kjent at gullfisk "søler en del", dvs de spiser mye og bæsjer mye, så det har lett for å bli en del overskuddsnæring.
Hvis du er klar over dette, og belager deg på å skifte vann kanskje to ganger i uka istedenfor en, så hvorfor ikke prøve et akvarium som kun har stein og røtter? Det kan bli riktig stilig det. Går det ikke likevel, og du opplever algeboom, så får du bare føye til planter likevel
PS!
Husk at de fleste nyoppsatte akvarier får en periode med algeoppblomstring i starten, i løpet av de to første mnd. Dette gjelder som oftest beplantede akvarier også, men det går seg til etterhvert som karet blir innkjørt og algene forsvinner da etterhvert av seg selv. Så hvis du er tålmodig i oppstarten, så kan det godt hende det gir seg selv om du ikke har planter.
Eplesnegler er en undervurdert algespiser!
Du finner noen her under innredning, men ta også en kikk under Gjør Det selv (der sjekket ikke jeg nå).
Veldig lurt å lese slike artikler nøye, for det er en del hensyn å ta når man bruker mye stein i akvarium.
Blant annet er det sikkerhetshensyn å ta, både når man jobber med stein og verktøyet man må bruke for å kutte dem (fare for store skader på mennesker....) og hensynet til glass og stein (så ikke noe blir knust og vann på gulvet...)
Ellers er jeg enig med de andre her, at det er lettere å holde vannverdiene gode dersom man føyer til litt planter i innredningen. Selvfølgelig går det uten planter også, det er bare viktigere å sørge for gode vannbytter da. Planter tar opp en hel del av overskuddsnæringen i vannet, samt nitrat. Uten planter blir disse bare brukt av algene Men hvis du passer på dette med vannbytter og sørger for å holde overskuddsnæringen og nitratnivået nede ved hjelp av hyppigere vannbytter enn vanlig, så er det fullt mulig å holde akvariet algefritt.
Det er kjent at gullfisk "søler en del", dvs de spiser mye og bæsjer mye, så det har lett for å bli en del overskuddsnæring.
Hvis du er klar over dette, og belager deg på å skifte vann kanskje to ganger i uka istedenfor en, så hvorfor ikke prøve et akvarium som kun har stein og røtter? Det kan bli riktig stilig det. Går det ikke likevel, og du opplever algeboom, så får du bare føye til planter likevel
PS!
Husk at de fleste nyoppsatte akvarier får en periode med algeoppblomstring i starten, i løpet av de to første mnd. Dette gjelder som oftest beplantede akvarier også, men det går seg til etterhvert som karet blir innkjørt og algene forsvinner da etterhvert av seg selv. Så hvis du er tålmodig i oppstarten, så kan det godt hende det gir seg selv om du ikke har planter.
Eplesnegler er en undervurdert algespiser!
Postet 20.07.09 kl 14:01
Endret: 20.07.09 kl 14:09
Postet 20.07.09 kl 14:20