Min 250liter - hjelp rundt oppsett

Nå har jeg ENDELIG fått opp 250litern! fikk den i konfirmasjonsgave.
Jeg har noen spørsmål.

Jeg tenker jeg skal lage en slags "Tropisk by"(for å trøste mamma litt for athun sa ja til dette) og med det tenker jeg å ha 7-8 kokosnøtthuler, og Bambuspinner med mosekuler festet i toppen. Men hvor i huleste får jeg tak i bambus-PINNER?

Substrat har jeg henta fra en strand, og vaska den godt. det gikk 30 kg sand til akvariet.

Jeg har Eheim 2224 til karet, som fulgte med. jeg ser den skal passe kar opptil 250liter, men jeg pleier normalt å overdimensjonere litt. men akkurat nå er pengboka mi litt tom, og lurer på om det går bra med å bare ha 1 par paletter, en pleco og muligens en stim kardinaltetra oppi? hvis jeg er flink med vannbytter som vanlig - 2 ganger i uka, vil det bli for mye fisk for pumpa?

Kansje noen kan tipse meg om noe alternativt til bambuspinner, og tips til oppsettet? da hadde jeg blitt glaad!
Litt usikker hvor tykke disse "pinnene" skal være, men dersom de kan være litt tynne, så kan du prøve med grillspyd.


-Tim
Tenkte liksom sånn.. At man skulle se de, at de skulle være en del av dekorasjonen ü for det blir et ganske rent oppsett - kokosnøtthuler, sand, algekuler på ettellerannet som er fint, å kan ta del av dekoren.
Du tenker altså på en slags "tribal village" look? De brukte jo spyd til å henge dekorasjoner på. Grillspyd i tre burde passe bra inn.

-Tim
Yess, der her vi det!
Søkte, å det ser ut til å passe perfekt. Jeg skal prøve å få til nosånn
Det som kan være lurt er å finne en lakk/beis som du kan ha på. Tror disse pinnene råtner relativt fort. Men de koster jo ikke mye så en utskifting iblant gjør jo ikke så mye.


-Tim
Therese Paulsen
Jeg har Eheim 2224 til karet, som fulgte med. jeg ser den skal passe kar opptil 250liter, men jeg pleier normalt å overdimensjonere litt. men akkurat nå er pengboka mi litt tom, og lurer på om det går bra med å bare ha 1 par paletter, en pleco og muligens en stim kardinaltetra oppi? hvis jeg er flink med vannbytter som vanlig - 2 ganger i uka, vil det bli for mye fisk for pumpa?

Jeg ville droppet plecoen om du er litt på kanten med filtreringen, de bøsser voldsomt i forhold til størrelsen. Hva med vanlig ancistrus eller L-144?
Spennende prosjekt Therese Paulsen.
Andre mulige bambuspinner enn grillspyd; strikkepinner og Blomsterpinner.
Spesiellt strikkepinner fåes i ulike tykkelser.

En annen idee; det er flere medlemmer her på forumet som selger bambushuler. Kanskje du kan ta kontakt med dem og høre om de kan levere annet i bambus også.

mvh
Strikkepinner vil ikke se helt naturlig ut vel? Hva med lakken og metallet/plasten? Er du sikker på at de ikke avgir uønskede stoffer?

Blomsterpinner og grillspyd er mer eller mindre det samme. Blomsterpinnene litt tykkere.


-Tim
Du finner strikkepinner i bambus, ubehandlet, i de fleste butikker som selger garn. Og du får dem i tykkere utgaver enn grillspyd og blomsterpinner.

mvh
Lillian Ulriksen
Du finner strikkepinner i bambus, ubehandlet, i de fleste butikker som selger garn. :-) Og du får dem i tykkere utgaver enn grillspyd og blomsterpinner. mvh



Stikkepinner i bambus? Den var ny for meg. Veeeldig OT, men hva er hensikten?


-Tim
Tim
[QUOTE=Lillian Ulriksen]Du finner strikkepinner i bambus, ubehandlet, i de fleste butikker som selger garn. :-) Og du får dem i tykkere utgaver enn grillspyd og blomsterpinner. mvh



Stikkepinner i bambus? Den var ny for meg. Veeeldig OT, men hva er hensikten?


-Tim

Nå skal ikke dette være en tråd om strikking.
Men bambuspinner er superlette og utrolig gode å strikke med – spesielt til ullgarn.
De fleste er ubehandlet og kan derfor fint brukes i akvarie. For strikking kan man selv smøre dem inn med litt olje for å bevare den glatte flaten.
Og hensikten med denne fremfor grillspyd - er at disse fåes i tykkere utgaver om det er det man er ute etter. (men koster mer)

mvh
Får man ikke kjøpt blomsterpinner av bambus på litt under centimeteren i diameter på plantasjen og andre blomsterbutikker?
Takk for svar!
Jeg skal til byen i løpet av uka, å da skal jeg finne passende pinner! Dere skal få bilder etterhvert, dette blir tøft, tror jeg
Tilfeldig bekjentskap
© Liz H
Reklame for plussmedlemskap