Sandstörrelse

Hvilken störrelse er det best å ha i et kar med Apistogramma-typer ?
Og er det noen tips på hvordan man fester plantene i sanden ? Det flyter for det meste opp med meg :S
Apistogramma liker svært finkornet sand siden de graver og siler sanda i gjellene.

F. eks vil rådasand 0,4 - 0,8 mm være bra. Jeg har rådasand i et par kar, i størrelsen 0,8 - 1,2. Dette er egentlig for grovt, så en vakker dag skal jeg bytte ut bunnlaget.

Et annet alternativ er akvariesanda som Biltema selger.
Foruten ElinH sitt forslag, som er godt og sikkert, kan du jo hente sand fra stranda?
Siden jeg ofte er innom området vet jeg at det er fine strender, bare dårlig badevær : )

Mine apistoer ser ut til å trives best med svært finkornet sjøsand.
Denne kommer gjerne inn i filteret og enda verre inn i pumpa. Med et hang on filter, som har relativt høyt inntak, og er påmontert en stor finporet blåsvamp har jeg sluppet problemer med dette.

Jeg har lagt en flat stein under inntaket for å hindre sand i å bli sugd opp.

Magefølelsen min sier at dette sammen med torv og bladrester (cappatia, bjørk eller eik) er det perfekte bunnsubstrat for apistoer.

Mine beiter hvertfall på svampen og sikter sand til den store gullmedaljen.

Legger ved ett bilde av svamp med fisk:
Jeg bruker den groveste sanden til biltema i mine apisto kar, og dette fungerer utmerket. Når det kommer til sand i apistoens naturlige miljø, så har jeg sett sand Tom C har tatt med seg hjem fra Peru. Og å karakterisere dette som sand er vel en overdrivelse hehe....pudder kan man heller kalle det:P
Tom Kristiansen
Jeg bruker den groveste sanden til biltema i mine apisto kar, og dette fungerer utmerket.

Jeg sjekket når jeg var på butikken i dag og sanda jeg har tatt fra sjøen er nok vel så grov som den fine rådasanda i snitt.
Det artige var at jeg ikke tror jeg hadde sett forskjell på dem da de så ut til å inneholde omtrent identiske bergarter.
Skal sjekke jeg da Har rimelig fin sand i karet nå... Men har tenkt på å fylle på med Biltema-sand. Da tror jeg det blir en god blanding mellom fin sand og LITT grovere som også gjör det litt lettere for planter å feste seg. Ser jo det at Apistoene siler sanden jeg har nå og siden dere nevner dette meed Biltema-sanden så burde vel det gå bra
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen, AquaZoo
Reklame for plussmedlemskap