Underbelysning med hvitt og fiolett lys.

Da har jeg vært innom ebay og bestilt 10 hvite lysdioder og 100 fiolette (400nm - nesten UV) lysdioder.

Det blir belysning av planter fra undersiden der alle diodene blir gjemt bak steiner og røtter. Tror dette blir tøft å se på. De grønne plantene gløder dessuten dypt rødt av det fiolette, nesten usynlige, lyset når alt annet er mørkt. Jeg har ikke tenkt å bruke alle 100 fiolette lysene i den lille 41 literen, men kanskje 10 stk.

Skal altså bruke fiolett lys om kvelden når akvarielyset er slukket.

Alt dette kostet ikke mer enn 40 dollar inkl. frakt.

Det hele drives med 12V, og alt skal isoleres for å unngå elektrolyse i vannet.

Litt tidlig å komme med denne tråden nå. Det tar jo minst 10 dager før jeg får varene - men du verden så mye billigere enn å gå innom Elfa eller andre butikker. Hvis jeg finner igjen tråden, blir det bilder når jeg er ferdig - med prototypen i alle fall (Så skal jeg se om det finnes filtere som sperrer det fiolette lyset, da CCD-brikken i kameraet blir blendet fullstendig av det fiolette lyset slik at den røde gløden i plantene ikke kommer frem på bildene)

Vidar
Vidar Øierås
Hvis jeg finner igjen tråden, blir det bilder når jeg er ferdig


Dette er temaer jeg ikke har den fjerneste peiling på, men jeg vil gjerne se bilder og høre mer.

Derfor kommer jeg med følgende tips

Klikk deg inn på profilen din. Der finner du en link til venstre som heter "finn tråder jeg har startet i forum". Der kan du finne denne tråden, så skal hvert fall ikke det hindre deg i å oppdatere fremgangen din Hehe

Lykke til med prosjektet!
ElinH
[QUOTE=Vidar Øierås]Hvis jeg finner igjen tråden, blir det bilder når jeg er ferdig


Dette er temaer jeg ikke har den fjerneste peiling på, men jeg vil gjerne se bilder og høre mer.

Derfor kommer jeg med følgende tips

Klikk deg inn på profilen din. Der finner du en link til venstre som heter "finn tråder jeg har startet i forum". Der kan du finne denne tråden, så skal hvert fall ikke det hindre deg i å oppdatere fremgangen din Hehe

Lykke til med prosjektet!Ja det stemmer det. Takk for tipset

Her er status for bestillingen forresten:
"Destination - Norway
The item (RA259504539HK) left Hong Kong for its destination on 5-Aug-2009"


Forlot HongKong i dag. Da er det vel ikke så veeeeeldig lenge til likevel.

Det blir bilder

Vidar
Da har jeg fått de fiolette lysa mine, men ike de hvite ennå. Det er 100 stk., og det er visst mange! Så nå har jeg testa litt med hva slags strømforskyning som må til. De lyser bra på ca 3,3V og 20mA.

Jeg lodda sammen 4 og 3 stk i serie og koblet rett på et 12V batteri. 4 volt (3 i serie) gir litt for mye strøm, sikkert 50mA eller mer, og de ble litt varme. 3 volt (4 i serie) gir for liten strøm, så de lyste dårlig. Hvis jeg legger meg på ca 3,3V pr. lysdiode, skal det meste være greit. Egentlig kan jeg seriekoble alle 100 og stappe dem rett i stikk-kontakta på 230-240V (Der spenningen ligger på ca. 330V etter likeretter og glattekondensator). Det blir 3,3V pr. diode og ca. 6,5 Watt lys.

Legger ikke ut bilder ennå, bare oppdaterer tråden litt

Jeg skal sette i gang å prosjektere undervannsbelysningen når alle lys er i hus.


Forresten, så er vannet og dens diverse innhold aquasafe neste fluoriserende. Så vannet gløder svakt gul/grønt når jeg lyser ned i der!
Vidar.
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap