Hjelp til pynting

Hvordan bør jeg indrede mitt 167 liter akvarium for å få det fint?
Jeg har nå helt blå bakgrunn. Svart grus 1-2 mm
Diverse huler til fisk og maller, eks: Skiferhule, kokosnøtt, tror det er keramikk hule, trerot som er formet som en hule ekte tre. osv...

Har både lage og høye planter, breie og smale.

Har en stein som fisken kan svømme gjenom og evt gjemme seg bak/ under.

Håper mange vil være med å hjelpe meg nå. Jeg skal nå bytte vann å sette inn nye planter og omøbelere.
Legg ut bilde av karet og alt utstyret. Lettere og vite da og komme med innspill da.
Her er bilder av pynten jeg har. Trenger ikke bruke alt for det har jeg ikke plass til.

Bilde 1 øverst har jeg lyst å bruke mest mulig av
Jeg har 2-3 slike keramikk huler av samme farge( tror det er keramikk, men er litt usikker.) Vet hvor jeg har 2 men vet ikke hvor jeg har den 3.
Jeg har 3 skiffer huler men trenger ikke ha alle i nå, for malene er enda ikke kjønsmodne, men kan sett alle inn nå men kan å vente. Kun en som har stått i vann 1 døgn som anbefalt, så 2 er ikke klare for å sette inn.


Bilde 2. Jeg har lyst å bruke steiner rundt planter om det er mulig.
Jeg har bare 3 av de som er rød rosa hvit men har flere av dem som er hvite.

Hvis dere mener jeg bør bruke tre roten så må den stå slik som på bilde, ellers blir det sikkert for trangt når jeg får planter inn.

Bilde 3. Slik er akvariet når jeg nå har tatt ut alt av pynt og kun planter. Jeg vet ikke navn på plantene som er i akvariet nå, så flott hvis noen vet navn og kan gi meg link til disse plantene.

Så har jeg kjøpt flere planter jeg skal sette inn som er følgene:


Nr. 2. http://akvaforum.no/plante.cfm?id=1040
Nr. 3. http://akvaforum.no/plante.cfm?id=1067
Nr. 4. http://akvaforum.no/plante.cfm?id=1050
Nr .7. http://akvaforum.no/plante.cfm?id=1051

Nr på plantene må være med så jeg vet hva det er slags. Jeg kan ikke navn på planter så går kun etter nr på dem jeg har kjøpt.
liker også å bruke huler.fiskene liker også det
greit å bruke 4-5 huler på 167 liter.ligger litt gjømt mellom planter.
Du har godt med pynt ser æRør liker maller seg godt i.Skal skaffe mæ sånne rør æ også til Ildhalen min
Noen som har mer å si for å hjelpe meg med en bra pynting oppsett?
Selv tror jeg at planter på være midti akvariet og ikke på sidene. For hele midten fra front til bakdel er lysene, er ikke lys på sidene. Har 2 lysrør.

Jeg er snart klar for å ha i nye planter og pynt, så flott om så mange som mulig kan komme med kommentarer osv... nå !!!

Takk:=)
jeg ville hatt oppi litt store røtter jeg syns hvertfall mine akvarier ser bedre ut røtter som går litt i høyden, blir lissom naturlig få pynta litt i høyden og, ikke bare på bunn
Jeg har bare denne pynten å bruke som jeg har på bilde. Så hvordan gjøre dette fint med den pynt jeg har?
det er vanskelig å si, mye lettere å prøve seg fram, og se hva man syns er fint men jeg mener hvertfall at det blir fint når det ser naturlig ut, dvs ikke noe kunstige ting men det er jo meg jeg anbefaler deg å prøve deg fram, og et tips, ikke pynt for mye, det blir ofte seende dumt ut plasser ting litt spredt runt og prøv å få pynta litt i høyden og, blir alltid mye bedre da
Jeg velger pynt som passer med hverandre og er naturlig. Det vil si at plastduppeditter finnes ikke i mitt kar med unntak av ei bro i "harrykaret" moren min låner.

Den rota som likner på et tre synes jeg var veldig fin, hvorfor ikke lage et lite tre av den med javamose som "blader"? Mangroverota ville jeg også brukt. Kokosnøtthulene var jo kjempefine, og de passer til røttene uten å bli for skrikende. Også kanskje skiferhulene eller rørene dine.

Av steiner ville jeg plukket gråstein rett og slett. Lyse, store steiner synes jeg virker litt "bråkete" og stjeler all fokus. Pass på at gråsteinene har ca lik farge og samme struktur, og legg dem i riktig retning i forhold til hverandre. Dvs at om steinene har slitasjestriper, bør stripene på enhver stein peke i samme retning.
Hvoran få festet javamosen til den trelignende roten? Jeg har ikke så mye mosa akkurat nå, så mosen må nok vente, men kan sette nedi den trelignende rota nå.
Et tynt, tynt lag med mose som du knyter fast på rota med sytråd Snurr den stramt, den vokser ut likevel etter en liten stund. Et tynt lag er bedre enn et tykt lag, siden det innerste dør om det ikke får lys uansett.

Her ser du et slikt tre, laget av en rot med god fasong og mose. Det er jo rett og slett lekkert. Har lyst til å prøve selv en gang dersom jeg finner en rot som passer.
Å herre gud så fint det der var. Blir helt målløs av den rot buska.
Kjempe vakkert
Inaktiv bruker
Jeg ville bare brukt skiferhulen, og kokosnøtthulene, og trerota Det er kjekt at et akvarium ser naturlig ut. Du kan plassere skiferhulen i ett hjørne, bak rota, flit at den ikke vises så godt. Du kan godt kjøpe noen flere røtter, eller en stor, som "midtpunkt" i karet. Fest litt javamose, eller noen anubias-panter på den, så blir det stilig! Med flyteplanter kan du lage litt
mystisk stemning, siden flyteplanter skaper skygge. Det blir veldig fint.
Jeg har nå kjøpt ei stor rot som er ca like høy som fluval 4+ invendig filter.
Flyte planter prøvde jeg og de spiste snegler og fisk opp.
Finnes forskjellige flyteplanter da. Pistia blir ikke spist opp så vidt jeg vet. Andemat derimot, det spiser de, men den vokser så innmari fort.
hei. jeg ville ha malt bakgrunnen svart, sett den høyeste roten lengst til venstre og lag en slags helling med rot, stein og planter ned til høyre for akvariet. ikke vær redd for å bruke mange planter, ikke kjøp mange forskjellige, kjøp mange av tre typer planter fra høye til lave.

med svart sand og svart bakgrunn blir dette veldig flott. akvariet får en lun og varm stemning der de grønne fargene lyser opp.

blir veldig glossy med blå bakgrunn synes jeg personelig.

lykke til, håper du synes mine tips var nyttige.
Nå står en stor rot til høyre en bak noen planter og en til høyre. Svart søppelsekk bak.
Her er et bilde slik det er nå, men bilde ble ikke så klårt. bildene blir veldig mørke så vet ikke hvorfor.

Noe som bør endres på dette bilde for å få det bedre?


Tilfeldig bekjentskap
© Mark Sabaj Pérez, ANSP & All Catfish Species Inventory
Reklame for plussmedlemskap