Leire eller sand som underlag for slamkryper?

Jeg holder på å innrede en ny 200l for to slamkrypere, og i den anledning har jeg lyst til å gjøre noe spesielt.
Planen er å bygge opp en kasse på siden eller i bakkant hvor filter og varmekolbe kan være, og ellers legge opp en sanddyne/leirehaug som går ned i vannet som vil være i en ende.

Er det noen som har erfaring med bruk av leire i akvarium? Må man gjøre noe spesielt for at fisk og planter skal tåle det, eller kan leiren bare modelleres rett oppi karet?

Planter, røtter og slikt vil selvfølgelig bli plassert ut, men underlaget er nå det viktigste likevel.

LJ
Hei.
Å få planter til å vokse i leire kan være et kunstvrek bare det.
Slamkrypere lever normalt i leire, der hannene graver ut tidevannshuler for hunnene, så leire er nok det ultimate for deres del.
er det ikke mulig å plante plantene i potter mmed sand og dekke de til med leire da? bare ettt tips.
Det siste er ikke helt umulig, nei.

Det kan godt hende jeg lager store groper i leira også, og fyller dem med grov grus. Da kan jeg plante hva det skulle være der, så lenge plantene bare tåler saltvannet.

Men er det noen som har erfaring med leire og slikt sammen med filter og alt sammen? Blir det mye gjørme og sørpe i filteret?
Hva slags leire er det snakk om?
Lar det seg virkelig gjøre å ha en klump med leire uten at den synker ut?

Jeg har brukt leire i akvarier, men da under grusen som plantenæring.

Min erfaring ellers er fra da jeg var liten og det var noe gravearbeid i området.
Vi ungene elsket det og kom hjem som noen smurfer minus en støvel som satt fast i leira til våre mødres store frustrasjon. Så mens poden ble sendt på badet for farveskifte måtte mor eller som oftest far ut for å dra opp en cherrox full av blått leirevann.
Inaktiv bruker
det er vel blå leire det er snak om
Blå- eller gråleire blir vel et naturlig valg, alt etter hva som er enklest å få tak i her i nabolaget.

Det blir sannsynligvis mest aktuelt å legge opp en sanddyne som blir under vann, og leire på landdelen. Da får krypene et bra underlag å krype på, samtidig som jeg slipper så mye gjørme i selve vannet.
Det jeg vokste opp med var blåleire. Tilsatte man litt vann så var det bare å røre den ut slik at det hele ble flytende (kvikk leire).

Jeg er redd at så lenge det er bevegelse på vannet så vil vannet ha samme farve som leira.
Jeg vil anbefale at du prøver en balje med litt leire og noe som setter vannet i litt bevegelse slik at du ser an effekten.

Når det gjelder planter så vil nok mange sumpplanter like seg godt med røttene nede i vann med leire og en del bladene over.

Ikke bland sammen sumpplanter og terrarieplanter da det meste vi har i våre akvarier er sumpplanter som kan vokse både over og under vann.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap