Hvor kjøpe lys sand som ikke er kalkholdig?

Trenger flere kilo lys sand til akvariet.

Har i dag bare 15 kg, men trenger mer.
Lokal forhandler får ikke tak i mer av den jeg har.

Har testet sanden for kalk, og den inneholdt ikke noe, så det må da også finnes annen lys sand der ute uten kalk?

Stemmer det at blåsesanden fra Biltema ikke inneholder kalk?
Hvor lys er egentlig denne, noen som har bilder?
Det finnes en fin type rådsann som er ganske lys. Jeg kjøpte min på midtun zoo i bergen så tror nok de fleste dyrebutikker ksn få tak i denne om de gidder.
Hva er egentlig rådasand?
julnil
Trenger flere kilo lys sand til akvariet. Har i dag bare 15 kg, men trenger mer. Lokal forhandler får ikke tak i mer av den jeg har. Har testet sanden for kalk, og den inneholdt ikke noe, så det må da også finnes annen lys sand der ute uten kalk? Stemmer det at blåsesanden fra Biltema ikke inneholder kalk? Hvor lys er egentlig denne, noen som har bilder?


Biltema sanden er veldig lys, men ikke helt hvit. KAlk inneholder den heller ikke. HAr selv denne sanden i alle mine kar.
Jeg har biltema sanden i mitt akvarium, den er jo ikke akkurat hvit men mer lys naturlig rett og slett. Ja du har jo sett et par bilder av den hos meg. =)
Det er vel helt vanlig sand ser det ut til. er ikke kallk i den i hvetfall.
Her ser du ett par eksempler på biltemasand.. Den er ganske lys men ikke hvit.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Sanden ser lys nok ut den

Dere som har denne: hvilken str er det dere har av sanden på bildene?
Er dette samme sand som biltema selger nå? Skjønner utfra tråder at biltema har tatt inn ny sand, og synes den ser så grå ut på bildene?
Jeg har den groveste de selger og som de lenge har hatt. Har ikke prøvd den fineste sanden men men jeg liker den grove for den er bedre for plantenes del men har du sandsnegler så er det ikke noe problem.
Er varmekabler i karret sanden skal i.

Den jeg har i dag, tror jeg er lik den fineste, og liker den siden kuhliiene og dvergciklidene siler sanden gjennom gjellene.

Men da kan jeg gå for den fineste typen iallefall.
Bruker den grove typen til Biltema. Og den er ikke særlig grov. hehe.
Coryene siler sanden gjennom gjellene.

Tror folk synes den fine typen blir for fin og trenger inn overalt.

Espen
Den grove er ikke særlig grov egentlig, er den jeg har og den blir silt ganske bra rundt av de coryene jeg har. Den fine typen har jeg hørt fra flere at ikke er så praktisk, og jeg vet i hvert fall om en som så seg nødt til og bytte fra den fine til den grove.
Hvis man skal ha den fine typen så må man nesten ha sandsnegler. Den blir så kompakt noe som gjør den vanskelig for en del planter. Sandsnegler går under og roter til sanden og løser den mere opp slik at planten får det bedre
julnil
Hva er egentlig rådasand?


Rådasand er sand som selges under navnet rådasand, enkelt og greit
Akva-Math
Hvis man skal ha den fine typen så må man nesten ha sandsnegler. Den blir så kompakt noe som gjør den vanskelig for en del planter. Sandsnegler går under og roter til sanden og løser den mere opp slik at planten får det bedre ;)


Selv om man har varmekabler?

Vil ikke ha snegler jeg da..
Jo varmekabler er jo kanskje enda bedre, så om du har det er det ikke noe problem!

Litt mer utfyllende om rådasand:
Rådasand er en ganske vanlig, og fin sand. Brukt av de fleste. Litt blandet med farger i den (hvertfall den jeg har, vet ikke om det finnes andre jeg...). Legger ved ett bilde
Tilfeldig bekjentskap
© Svein Lund
Reklame for plussmedlemskap