Nytt slamkryperkar - hva skal man finne på?

Jeg har et 120l juwel rio som skal innredes for to slamkrypere. Planen er å ha landsoner i begge endene og en kulp i midten. Varmekolben kommer sannsynligvis til å ligge halvveis nedgravd og sand og vann, og filteret blir et eller annet utvendig.

Jeg har tenkt å bruke Biltemasand som underlag, men spørsmålet om gasslommer og pakking stiller seg jo umiddelbart. Bør jeg bruke varmekabler for å unngå dette? Er det eventuelt noe annet jeg kan gjøre?
Tåler sandsnegler brakkvann?

Jeg har lyst til å ha så mye planter som mulig for å gi kryperne noe å gjemme seg under, men det er jo ikke mange som tåler vannet. Jeg tar imot alle forslag om hvilke planter jeg kan bruke. Jeg vil jo helst slippe å måtte ty til plastplanter for å ha noe som fungerer, men må man så må man...

Alle tips og forslag mottas med takk.

LJ
Hei, jeg har et reke kar på ca 20 liter å jeg bruker terrarie varme matte unser karret, å da holder di en temp på ca 24-25 grader...

Men nå vet jeg ikke hva slamkryperen krever av varme, men se på det som et lite tips hehe...


Mvh Tony
Det finnes sånne brune exo-terra lianer.
De finnes i forskjellige tykkelser.


[External Image]

Exo-terra
Exo-terra lianene har desverre en lei tendens til at ståltråden inni dem ruster etterhvert, noe som gjør dem sprøe og at de lett knekker til slutt.
Gå heller for ekte lianer, disse kan for eksempel få kjøpt hos www.terrariehobby.no

De er 100% naturlige og til en slamkryper passer det fint med levende planter over landdelen så da kan du i samme slengen feste noen brommeliader, eller tillandsiaer på lianene så får du et enda flottere paludarie å se til. Lianene råtner ikke og tåler å stå i vann. Vil du gjøre noe enda kulere så får du tak i ekte mangrovefrø og planter nedi mudden (evt grus hvis du bruker det) jeg har gjort dette med stort hell og resultatet over tid er helt utrolig flott nå mangrovene først setter røtter og bladene kommer opp.
Lianene er greie, men hva er de andre plantene du nevner?
Jeg har ikke helt vært borti dem før, så om du har en webside eller noe slikt å vise til er det fint.

LJ
hva med foreksempel et par anubias? om jeg ikke tar helt feil, klarer disse seg godt over vann bare luftfuktigheten er høy nok..
Tillandsia eller brommer generelt er planter som vokser på andre planter/trær, kall dem gjerne parasittplanter.
Det er et par typer tillandsia ssp. som er vanlige for salg i Norge, man får dem på plantasjen og på Ikea, ikke alle disse er like egnet til et så fuktig miljø, men anbefaler deg å søke opp litt informasjon angående tillandsia. Jeg har masse stiklinger fra egne planter mange forskjellige arter så hvis du er interessert i å prøve så kan du sende meg en liten melding her inne så kan jeg alltids avse noen, dette gjelder også diverse bromeliader. Jeg har med hell også hatt orkideer av flere arter i slamkryperkaret, så lenge du har godt nok lys er det ingen problem med masse planter.
Tilfeldig bekjentskap
© Carina Johnsen
Reklame for plussmedlemskap