Blader i karet

høsten har satt skikkelig inn her hos oss, og bladene får fine farger og vinden uler i trærene. så ble jeg fristit til å plukke med noen eikeblader og legge de i karet. mulig vet jeg at det er, men er det noe spesielt jeg må gjøre?
er det noen andre blader jeg kan bruke??

håper påm raskt svar, så jeg kan ut og plukke litt
Du bør kun bruke blader som er helt brune. Skyll av rusk og slikt og tørk de bladene du ikke bruker (legg dem på et gulv med varmekabler f.eks) slik at du har noen til senere bruk. Vær obs på at bladene kan senke ph.
Blader fra bøk kan også brukes forresten.
hvis jeg har noen blader her (det har jeg ikke da), vasker dem og putter dem i karet. er det mulig? eller må de tørke først?
de jeg skal bruke er orange/røde.
Det som er viktig er at korofyllet er trukket ut av bladet. Om du søker på eikeblader på forumet får du mange treff om dette. Du kan bl.a lese denne tråden. Du trenger ikke tørke bladet noe mer før du bruker det.
Plukk de brune bladene mens det er tørt ute, vask dem godt og tørk dem på et håndkle natta over, eller på varmekabler som også blir foreslått. Du kan sikkert bruke dem rett etter vasking, men jeg har alltid tørka dem først, så er ikke sikker. Oppbevar bladene i en pappeske, papirpose eller noe som puster. Oppbevares de lufttett i for eksempel en plastpose, kan de råtne. Bjørk skal også kunne brukes.

Tror det skal ganske mange blader til for å endre PH nevneverdig, men det kan være lurt å følge med på uansett.

Det står litt om blader i denne artikkelen.
Hei! jeg har gjort dette, brukte bare avfalte, brune blader(dei blir brune rimelig fort i vannet uansett). 5 store eikeblad og tre store bjørkeblad i ein 60l.
dei er kjempeflotte og gir ein kul effekt. hver gang med vannbytte styrker jeg ph'n litt. det faller litt, men så har vi litt lav ph i kranvannet oxo da.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Magne Asbjørnsen
Reklame for plussmedlemskap