Bruk av bjørk i akvarium?

Kan man bruke en tørket bjørkekubbe med bark i akvariet? Eller er det noe i bjørka som ikke egner seg i akvarium?
Bare spør jeg, siden jeg ikke har peiling.
Bjørkekubbe.
-du bør heller bruke ei rot eller deler av denne.
-kubben, rota og trolig all ferskt trevirke må nok kokes lenge med vannbytter,før bruk.
-finn eldre bjørkerot ved f.eks veiarbeid,sag,passe t akvarium,smi av never bark,kok,vann ut og ha i akvariet.følg med på fiskenes adferd og vannkvaliteter.
Lurte på det kun fordi tørka bjørkeved har vi massevis av.

Tanken var rett og slett bare å hogge en vedkubbe i to, for så å bruke den ene biten, regna med at forskj akvariemose ville feste seg ypperlig til barken.
Men var, som sagt, usikker på om bjørk kunne brukes.

Takk for svar!
Bjørk har en fordel fordi den er nesten totalt giftfri og dermed ikke avgir skadelige emner i akvarievannet. Samtidig er det dette som gjør den uegnet, fordi den blir meget raskt nedbrutt i vann, og dermed er med på å øke den totale biologiske belastningen i akvariet.

Så er det vel egentlig en stor ulempe å putte en halv vedski oppi akvariet som flyter, for å deretter når den synker raskt begynner å forurense akvarievannet pga av nedbrytning av treet.
Bjørk i akvarium
-hei.
-da vil æ foreslå noe mot toppen av bjørka,som ett greinkryss eller en geinformasjon som du vil ha i akvariet.Samme m never og bark og koking.
Bjørka e nokk ikke så giftig.det blei/blir b.a laget vin av bjørkesevje på våren.
-og bjørkeskudd,museører er brukt til imprignering av segl,til avlusing,sjampoo.mm.
-og dyr som ryper og hare spiser bjørkeskudd påmseinvinteren.
-personlig plukka æ knoppa,museøra putta de i en boks som når æ åpna den
gir mæ en følelse av vår.
-det viktigste er at du liker akvariet og fortsetter forskningen.
Takk for alle tipsene, da har jeg lært noe nytt i dag også (jammen ikke værst bare dét! ..flirer)
Er kjempegreit å ha noen å spørre når man ikke er sikker selv.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap