Biltema sand

Noen av de andre som bruker denne sanden som kan fortelle meg hvor lang tid det tar før gromset i karet forsvinner?

Jeg vasket sanden ganske grundig før jeg hadde den oppi, men tydligvis ikke nok. Nå er det over 1 time siden jeg hadde den oppi og det er helt grått i karet.

Er det best å la pompa gå, eller slå den av?
Ville gitt det et par dager, filteret bør stå å gå.

Skrur du av filteret vil du enten ta livet av bakteriene som er der, eller sinke innkjøringstiden - avhengig av hvor i prosessen du er nå (hvor lenge filteret har stått og gått).

Vet ikke helt hva som har skjedd hos deg, jeg bruker masse biltemasand, men har aldri hatt problemer med at vannet har blitt grått, enda jeg aldri vasker/skyller sanda før bruk. Jeg er bare forsiktig når jeg fyller karet og tar det sakte og pent

Regner med at du brukte den sanda som å bare heter "sand" og som det står på posen at er for akvarier?
ElinH
Ville gitt det et par dager, filteret bør stå å gå. Skrur du av filteret vil du enten ta livet av bakteriene som er der, eller sinke innkjøringstiden - avhengig av hvor i prosessen du er nå (hvor lenge filteret har stått og gått). Vet ikke helt hva som har skjedd hos deg, jeg bruker masse biltemasand, men har aldri hatt problemer med at vannet har blitt grått, enda jeg aldri vasker/skyller sanda før bruk. Jeg er bare forsiktig når jeg fyller karet og tar det sakte og pent :) Regner med at du brukte den sanda som å bare heter "sand" og som det står på posen at er for akvarier? :)


Sa til personen i skranken på biltema at jeg skulle bruke sanden i akvarium og fikk da sand etter det. Det står på pakken at det er sandblåser sand. Er dette feil sort?

Jeg skiftet bare halvparten av sanden i karet siden jeg har fisk oppi. Håper det ikke er skadelig for fisken eller sneglene..
Stod det olivin på posen? Isåfall er det feil

Jeg kjøpte biltemasand for 2 uker siden, skylte den litt, og hadde den oppi karret.
Ingen problem med støv hos meg heller.
julnil
Stod det olivin på posen? Isåfall er det feil Jeg kjøpte biltemasand for 2 uker siden, skylte den litt, og hadde den oppi karret. Ingen problem med støv hos meg heller.


Ja det står olivin på posen. Nå har gromset lakt sej og det ser MYE bedre ut i karet.
Er denne sanden farlig for fiskene?
Las en artikkel her inne på forumet ang sand, og der har de testet blåsesand fra biltema. er ikke dette samme sort?
nei. biltema byttet sandblåsesand tidligere i år.
den nye sandblåsesanda er ikke egnet for akvarier. de har en annen type sand, som er den gamle typen blåsesand, i ny forpakning. denne står det på pakken at egner seg i akvarier, hvilket olivinsanden ikke gjør.

den nye blåsesanden, olivinsand har grønnskjær, mens den andre sanda er kvartssand og er lys beige
Se artikkelnr 17-5425 på biltema, så finner du sanden du trenger.

Går ut fra at du får erstattet sanden, selv om den er brukt, om de solgte deg feil sand?
Sanne
nei. biltema byttet sandblåsesand tidligere i år. den nye sandblåsesanda er ikke egnet for akvarier. de har en annen type sand, som er den gamle typen blåsesand, i ny forpakning. denne står det på pakken at egner seg i akvarier, hvilket olivinsanden ikke gjør. den nye blåsesanden, olivinsand har grønnskjær, mens den andre sanda er kvartssand og er lys beige


Hmm. Da tror jeg at jeg bytter ut sanden på mandag.

Er det noe fare for at fisken min dør hvis jeg ikke skifter den før da?
julnil
Se artikkelnr 17-5425 på biltema, så finner du sanden du trenger. Går ut fra at du får erstattet sanden, selv om den er brukt, om de solgte deg feil sand?


Jeg skal i allefall prøve å få byttet den.
pussig. Har akkurat samme greiene nå. Hatt sanden i 160 liter karet i 1 mnd ca. Grumsete hos meg og. Tenkte først det var eplesneglene. Så trodde jeg det var sandsneglene. Men neida, ingen av delene. Er rett og slett "sandstøv" som flyter rundt. vasket sanden i 2 timer. Alle vanntester er normale. Ingen nitritt og ph på 7.0.

hvordan får jeg "støvet" til å legge seg? noen dager er det bedre enn andre
Var nylig på Biltema og kjøpte sand. De lagerfører nå to typer. Hvis man leser på pakken står det på den ene typen at den kan brukes til akvarier, men ikke til sandblåsing. Denne skal man kjøpe. På den andre sekken står det ingenting om akvarier, abre at det er blåsesand.

Biltemasand er en helt super og billig løsning, men noen som har tips om hvordan sneilierr som gjør best jobb mtp og holde sanden løs og luftig?
Sandsnegler gjør den jobben, du trenger heller ikke så mange til å begynne med for dem formerer seg ganske fort.
sandsneiler høres bra ut, dette er ikke det samme som "pestsneiler" ?Jeg skjønner at de formerer seg raskt, er dette noe som kan ta overhånd?
uffda. olivien sanden er jo giftig for fiskene har jeg lest , så håper ikke du brukte den. har den groveste biltema sanden selv, og er veldig fornøyd
forresten, jeg vasker alltid sanden før jeg tar den i akvariet, bare vasker den i en balje eller bøtte et par ganger så i akvariet. blir klart etter 1 natt
Har et lite spm ang biltemasanda å håper det går bra at man spørr her siden det er samme tema.

Jeg har kjøpt det som kalles før blåsesand fra biltema.. den groveste utgaven.
forholdsvis fin sand. har hatt det gående nå i ca 3mnd. uten noen problemer.


Men så ser eg jo i denne debatten at det er et annet alternativ.
Den som selges på biltema å går under navnet sand. som da er beregnet til akvarium.

er det noen som har peiling på hvor store forskjeller det er på di 2 alternativan?
det er faktisk stor forskjell, Olivinsand er giftig. og må ikke brukes i akvarium, har jeg lest mange plasser men husker forsåvidt ikke hvor. jeg ville aldri kjøpt den sanden for det står heller ikke at du kan bruke den til avkarium.



olivin sanden er der, de ser forsåvidt like ut. men er ikke det i innhold går jeg utifra. jeg ville aldri tatt sjangser på å bruke den. og den vanelige sanden som er her vet vi er trygg å bruke er nok en grunn til at det ikke står til akvarie på olivinsanden.
Hvordan vil det da evnt være å legge et lag med den orntlige sanda over den som allerede er der...

har jo brukt den i noen mnd nu uten problem.
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap