Trenger tips om en bra innredning!

Jeg har nettopp startet et nytt akvarium og er ganske fersk på oppsettingen Jeg tar mer enn gjerne imot tips og råd om hva dere syns er passende innredning i akvariet mitt. Har allerede kjøpt fisk og et par planter, men nå er det ikke lenge før jeg tar meg en tur på dyrebutikken igjen for å kjøpe mer. Er mest ute etter forslag på planter og bakgrunn, men hadde vert fint om jeg fikk forslag på om jeg trenger en rot , eller noen andre steiner enn de jeg har fra før
Begge de plantene dine er stueplanter/sumpplanter og vil råtne Ellers så er karet fint. Jeg ville satt inn Sverdplanter (Echinodorus Bleheri) og Cabomba eller noe lignende.
Hvor mange liter er karet på`?
Har du husket i innkjørt i akvariet i 4 uker?
akvariet har stått i 4 uker ja.
Litt OT men 80 liter er altfor lite for Praktbotia, i tillegg bør de være flere enn to.
Å kjøpe fler er ikke en løsning i dette tilfellet, så jeg vil anbefale å gå tilbake til dyrebutikken med dem og bytte de i en annen type fisk, som ikke blir så store.
Bruk gjerne fiskebasen for å finne fisk som passer ditt kar, husk at mange butikker er bare ute etter å selge, så gjør research før du går inn dit, så du ikke må stole kun på det de sier
KajaB
Litt OT men 80 liter er altfor lite for Praktbotia, i tillegg bør de være flere enn to. Å kjøpe fler er ikke en løsning i dette tilfellet, så jeg vil anbefale å gå tilbake til dyrebutikken med dem og bytte de i en annen type fisk, som ikke blir så store. Bruk gjerne fiskebasen for å finne fisk som passer ditt kar, husk at mange butikker er bare ute etter å selge, så gjør research før du går inn dit, så du ikke må stole kun på det de sier :)

Har hatt praktbotia i 80 liter før, de varte i over ett år før akvariet vart angrepet av hvitprikk og alle fiskene døde. Men Praktbotian ble ikke særlig mye større enn 5-6 cm. Men jeg vet jeg trenger flere. jeg rekner med å ha kjøpt større akvarie innen fisken er for stor uansett.

Når det gjelder innredning, kan du google de latinske og populærnavnene på fiskene du har eller har tenkt å ha. På den måten kan du finne ut hvordan de naturlige habitatene er, og prøve å etterligne dem i mest mulig. På den måten er det lettere å tilfredstille kravene til fiskene, og du vil få mest mulig utbytte av fiskeholdet.

Obs! Ver oppmerksom på vannverdiene til de artene du har/har tenkt å ha, slik at desse er kompatible.

Lykke til.

Magnuuuusen
[QUOTE=KajaB]Litt OT men 80 liter er altfor lite for Praktbotia, i tillegg bør de være flere enn to. Å kjøpe fler er ikke en løsning i dette tilfellet, så jeg vil anbefale å gå tilbake til dyrebutikken med dem og bytte de i en annen type fisk, som ikke blir så store. Bruk gjerne fiskebasen for å finne fisk som passer ditt kar, husk at mange butikker er bare ute etter å selge, så gjør research før du går inn dit, så du ikke må stole kun på det de sier :)

Har hatt praktbotia i 80 liter før, de varte i over ett år før akvariet vart angrepet av hvitprikk og alle fiskene døde. Men Praktbotian ble ikke særlig mye større enn 5-6 cm. Men jeg vet jeg trenger flere. jeg rekner med å ha kjøpt større akvarie innen fisken er for stor uansett.

Mener du at dine stoppet å vokse da de var rundt 5-6 cm, eller at det var da de døde?
KajaB
[QUOTE=Magnuuuusen][QUOTE=KajaB]Litt OT men 80 liter er altfor lite for Praktbotia, i tillegg bør de være flere enn to. Å kjøpe fler er ikke en løsning i dette tilfellet, så jeg vil anbefale å gå tilbake til dyrebutikken med dem og bytte de i en annen type fisk, som ikke blir så store. Bruk gjerne fiskebasen for å finne fisk som passer ditt kar, husk at mange butikker er bare ute etter å selge, så gjør research før du går inn dit, så du ikke må stole kun på det de sier :)

Har hatt praktbotia i 80 liter før, de varte i over ett år før akvariet vart angrepet av hvitprikk og alle fiskene døde. Men Praktbotian ble ikke særlig mye større enn 5-6 cm. Men jeg vet jeg trenger flere. jeg rekner med å ha kjøpt større akvarie innen fisken er for stor uansett.

Mener du at dine stoppet å vokse da de var rundt 5-6 cm, eller at det var da de døde?

Jeg mente at etter et år var fisken blitt 5-6 cm, og det var da den døde. Men når jeg tenker meg om var den kanskje nærmere rundt 7-8 jeg har hørt en plass at en akvariefisk vokser litt i takt med størrelsen på akvariet, men hva vet vel jeg?
Hakke
Når det gjelder innredning, kan du google de latinske og populærnavnene på fiskene du har eller har tenkt å ha. På den måten kan du finne ut hvordan de naturlige habitatene er, og prøve å etterligne dem i mest mulig. På den måten er det lettere å tilfredstille kravene til fiskene, og du vil få mest mulig utbytte av fiskeholdet. Obs! Ver oppmerksom på vannverdiene til de artene du har/har tenkt å ha, slik at desse er kompatible. Lykke til.


Bra tips! takk!
Magnuuuusen
[QUOTE=KajaB][QUOTE=Magnuuuusen][QUOTE=KajaB]Litt OT men 80 liter er altfor lite for Praktbotia, i tillegg bør de være flere enn to. Å kjøpe fler er ikke en løsning i dette tilfellet, så jeg vil anbefale å gå tilbake til dyrebutikken med dem og bytte de i en annen type fisk, som ikke blir så store. Bruk gjerne fiskebasen for å finne fisk som passer ditt kar, husk at mange butikker er bare ute etter å selge, så gjør research før du går inn dit, så du ikke må stole kun på det de sier :)

Har hatt praktbotia i 80 liter før, de varte i over ett år før akvariet vart angrepet av hvitprikk og alle fiskene døde. Men Praktbotian ble ikke særlig mye større enn 5-6 cm. Men jeg vet jeg trenger flere. jeg rekner med å ha kjøpt større akvarie innen fisken er for stor uansett.

Mener du at dine stoppet å vokse da de var rundt 5-6 cm, eller at det var da de døde?

Jeg mente at etter et år var fisken blitt 5-6 cm, og det var da den døde. Men når jeg tenker meg om var den kanskje nærmere rundt 7-8 jeg har hørt en plass at en akvariefisk vokser litt i takt med størrelsen på akvariet, men hva vet vel jeg?

Det med at fisk ikke blir større enn karet er bare tull, funnet på av skruppelløse selgere som vil selge kunden fisk som blir altfor store til karet. Det fins også noen useriøse akvarister som velger å tro på dette fordi det passer dem utmerket, for da plager de nemlig ikke de kjære fiskene sine.

Men, det er enkelte fiskeslag som har lettere for å bli kortvokste.
Ofte kalt stunted på engelsk.
Når jeg sier kortvokste, så mener jeg at fisken sitt skjelett sakker ned i veksten eller slutter å vokse, mens fiskens organer fortsetter å vokse som de skal.
Dette skaper et trykk på organene og korter ned levetiden til fisken dramatisk.
Botia, spesielt Praktbotia har lett for å bli rammet av dette, og det kan skje i ung alder, selv om noen mener de har "god nok" plass.
Derfor er det ikke anbefalt mindre kar til små Praktbotia enn på rundt 200 liter.
Og dette må byttes ut for noe langt større før de blir for store.
Alle som driver seriøst med botia går langt for å unngå dette, for de vil det absolutt beste for fiskene sine, og vil at de skal leve så lenge det går an.

Jeg mener absolutt ikke at du med viten og vilje gjør kompromiss på fiskenes vegne, men botia er noe jeg virkelig brenner for, så du får unnskylde om jeg blir litt ivrig
Det er nemlig mye feilinformasjon ute å går om botia, og vi botia folk vil kun hjelpe det vi synes er verdens beste fisk ^^

[Edit] Jeg vil anbefale deg å lese denne informasjonen om Praktbotia, og de mange andre gode artiklene om botia på det nettstedet.
Ah, ser du har fått god veiledning ang botiaene så da skal jeg ikke nevne det. Det var jo innredningen du lurte på.
Kan jo være greit å begynne med noen hardføre planter som er enkle å få til. Da vil jeg anbefale javabregne. Det som er kult med den er at den ikke trenger å være nedi bunnlaget. Dvs at du kan feste den hvor du vil i akvariet. F.eks i steinrøysen (klem den fast mellom noen steiner) eller om du skaffer deg en rot eller to så kan du feste den på roten slik at du får en plante i høyden. Du fester den enkelt ved å knytte den fast med en sen. Denne kan du fjerne etter ei stund om du vil siden javabregnen vokser fast på roten. Om du skaffer
sverdplanter så vær obs på at de trenger en del næring i bunnen (bruk gjødselkuler).
Innredning er jo mye smak og behag. Jeg synes det er nydelig når akvariet ser mest mulig naturlig ut. Røtter er fint, men har også en nytteverdi om du tenker på å skaffe f.eks ancistrus eller liknende. (Obs, minimum 100 l i fiskebasen..) Slike maller trenger en rot å gnage på da det hjelper fordøyelsen.
Og ang praktbotia så liker de veldig godt å ha huler/tunneller å boltre seg i. Guramier liker flyteplanter. Flyteplanter er også fint for å ta opp overskuddsnæring i vannet, noe som igjen minsker levekårene for alger. Om du har noen røtter som er litt størrelse på så kan det fylle ut karet litt slik at fisker på bunn har noe å svømme under og igjennom, mens de i toppen har noe å svømme rundt og imellom. Jo flere gjemmeplasser du har jo bedre vil fiskene trives. Da vet de at de kan gjemme seg kjapt om det skjer noe skummelt, så da slapper de bedre av. Og om det er noen som bøller så har den som blir jaget muligheten til å stikke seg vekk litt for å få hvile.
Om du ikke finner noen bakgrunn du liker så kan det være fint med en svart bakgrunn. Det er mange tips til å lage forskjellige bakgrunner selv her på forumet. Alt fra mosevegg, stein, kork og innvendig isoporbakgrunn f.eks. Har også sett noen som ganske enkelt brukte forskjellige brunfarger på et ark, krøllet det slik at det ble ujevnt og satt det bak karet. Til og med det funket for å få litt dybdefølelse. Her er forskjellige artikler om innredning . Kunne sikkert funnet flere linker til deg, men tror jeg gir meg nå. Det er bare å søke rundt og lese til... du finner ut at du må ha flere kar for å prøve ut alle de nye ideene. (...litersyken kommer og tar deg..
Lykke til, håper du fikk noen ideer nå. Blir spennende å se resultatet.
Takk for helpen! Sette stor pris på alt jeg kan få, så det er gøy at noen bryr seg. Har funnet ut at botia får jeg vente med til jeg får større akvarium senere. Flotte fisker!
Magnuuuusen
Takk for helpen! :) Sette stor pris på alt jeg kan få, så det er gøy at noen bryr seg. Har funnet ut at botia får jeg vente med til jeg får større akvarium senere. Flotte fisker!


Det finnes mange forskjellige typer botia. Dvergbotia er en fisk som vil trives i ditt akvarium. Den er også mer vilter og komisk enn praktbotia etter min mening. Er også mange ulike Loaches som du kan ha. Blant annet kuhliiål

Til innredningen ville jeg skiftet ut grusen med sand. Det fordi de alle fleste fisker siler sand gjennom gjellene, og trives best når de får praktisere denne naturlige adferden. Det er også veldig kult å se botia og andre bunnfisk sile sanda på leting etter mat. Biltema selger sand du kan bruke i akvarium. Den sanda bruker de fleste på akvaforum. Husk å kjøpe den grove sanden hvis du skal kjøpe. Den fine vil bare sveve inn i filteret.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap