Noen råd om innredning av kar; skye fisker

Hei!

Karet jeg ønsker råd om er det dere ser i avataren min; altså 430 literen. Det er noen endringer; bildet stemmer ikke helt:

Sverdplanten i midten bak er fjernet etter at mallene hadde forsynt seg.
Sverdplanten til høyre i bildet står nå på venstre side.
Hornbladene er flyttet til høyre side pga. mindre strøm i den delen av akvariet.

Så til saken. Karet står i kjelleren, og der er det ikke mye folk innom. Men uansett syns jeg at særlig nettetraene virker veldig skye; de holder stort sett til bak rota til venstre i bildet. Hva kan jeg gjøre innredningsmessig for å gjøre dem tryggere i resten av karet?
Plassen foran vil jeg skal være åpen; forhåpentlig skal et par bolivianske sommerfuglciklider ta opp territorium her (er to kokosnøtthuller her).
Jeg har tenkt at f.eks. flyteplanter kunne hjulpet; men det er rimelig mye strøm i karet siden pumpene står på ganske høy gjennomstrømming (det bør de også gjøre, de har bare akkurat store nok til å betjene karet). Og da vil vel flyteplantene bare suse rundt og ende opp ved pumpene og i hjørnene.

Noen som har noen forslag?
They could be carried.


anyway, kanskje tetraene syns det er litt vel mye strøm og at det er roligst bak rota? er jo filtervolumet og ikke direkte hastigheten som er det viktigste etter hva jeg har skjønt. jeg struper de fleste filtrene jeg har da fiskene ikke helt liker å bli blåst veggimellom
Nå vet jeg ikke hvordan karet står i rommet, men om det for eksempel står ved inngangsdøren så kan dette virke litt truende når du går inn og ut av rommet.
Hvis du hadde tatt et bilde av karet slik det ser ut nå, og plassering i rommet, hadde det vært enklere å komme med noen konkrete råd.
Ser ut som du har dekket til baksiden av karet, kanskje hjelper det å dekke til sidene også?

Hvilket filter har du?
Kanskje du kan endre på utblåset slik at det blir mindre strøm i karet, jamfør svaret over.
Takk for svar!

Det er endel strøm i karet, men når det gjelder nettetraene tror jeg ikke det er problemet. De har det moro med å svømme mot strømmen bort til pumpa for så å rutsje tilbake til stamplassen igjen. Og dersom de ønsket roligere farvann hadde de nok holdt til under eller ved siden av pumpa, eller der hvor jeg har plassert hornbladene (som jeg flytta til et rolig sted pga. strøm). Uansett kan jeg prøve å senke hastigheten på pumpene, dersom dere tror det alikevel blir god nok filtrering av vannet.

Karet står i et hjørne, så det er fronten og den ene siden som er ut mot rommet. Karet er plassert midt i mot en dør, men det er først når jeg kommer nærmere selve karet at de tar finnene fatt. Filtrene mine er to stk. fluval 4+, men fiskene blir ikke slengt veggemellom akkurat; mest strøm bak og midt i karet.

Men da skal jeg prøve å senke hastigheten på pumpene, samt å dekke til den enden av karet som står ut mot rommet.
Tviler sterkt på at det er for mye strøm da, jeg har 2 Fluval 4+ i en 200l og det ser ut som tetraene mine trives der.
Men du kan jo alltids prøve da, og heller skru opp igjen hvis det ikke ser ut til å hjelpe.
Ja, jeg får bare prøve.

Jeg skal også skaffe flere planter å ha langs bakglasset i akvariet; får se etter noen som er store nok til at bladene ligger litt på vannflata, kanskje det hjelper. (men ikke sverdplanter da, det er bare gotteri for mallene...)
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap