Hvilke asiatiske planter skal jeg velge? trenger inspirasjon til planteakvarie

Jeg har kjøpt et 325 l med innvendig aquarock bakgrunn. Skal flytte over planter og fisker fra 275 l men har lyst å forandre litt på plantevalget, så jeg trenger tips til hvilke planter som kan passe fint sammen slik at det ikke blir bare ei suppe. Har lest i timesvis og det er så vanskelig å bestemme seg.
Jeg kommer til å ha 4x54 w lysrør og co² . Det blir sand i bunn. Tenker å være flink med gjødselkuler og tilsette pmdd.
Jeg har nå rød tigerlotus som trives veldig godt og tar over karet. Disse skal jeg beholde, favoritten min. I tillegg har jeg veldig mye javabregner, og har lyst å kutte ned på de, men beholde noen.
Gaffelmosen trives også veldig godt, den blir. Har noen få stengler med vasspest, men de er ikke noe å skryte av så de tenker jeg å droppe.
I tillegg har jeg noen cryptocoryner, men har praktbotia i karet og de ødelegger desverre disse plantene slik at de ikke får komme til sin rett.
Litt vanskelig så lenge pb bor i dette karet blir det tydeligvis noe begrenset hva jeg kan ha. Blir glad for tips om planter de ikke liker så godt. Søkte på tropica på planter som ikke spises av de og fikk treff på javabregner som jeg vil kutte ned på. Og vallisneria som jeg har litt lyst på.

Foreløpig ide:
vallisneria i endene av karet
rød tigerlotus fra midten og utover
javabregner i høyden mellom midten og enden
kanskje blyxa japonica som forgrunnsplante

Det føles ut som det er noe som mangler for å fylle skikkelig ut. Her trenger jeg forslag. Hva kan passe sammen med disse plantene i form og farge?
Hva med denne? Kan den gå klar pb grådige apetitt?

Virker plantene jeg tenker på som en grei sammensetning? Hva synes du?
Er det noen som har en fin plante de heller vil anbefale? Andre forgrunnsplanter? Evt til midtsjikt?
Drømmen er å få til et noenlunde harmonisk plantekar.

Flytter litt på denne siden den ble startet midt på natten. Håper noen har tips til meg.
Blyxa egner seg ikke så godt som forgrunnsplante da den blir for høy, passer derimot bra i mellomgrunnen.
En kjempefin bunndekker du vil få til bra med tilførsel av Co2 og PMDD er Utricularia graminifolia.
Eusteralis stellata vil gjøre seg godt i bakgrunnen, denne blir svær dog. Hadde en liten stund denne i 300l, stenglene ble tykk som en finger...
Takk for svar! Hm, da kan jeg bruke den blyxa som mellomplante istedet, trenger jo en overgang fra høye planter bak til lavere planter foran. Kanskje det er fint når plantene har litt samme form, siden vallisneria likner siv og blyxa likner gress? Eller?
Ble ikke mindre fristet til å prøve Eusteralis stellata.
Usikker på om jeg vil ha en bunndekkende plante i dette karet, men Utricularia graminifolia ser jo spennende ut.
Tar gjerne imot forslag til andre lave forgrunnsplanter som ikke nødvendigvis er bunndekkende. Synes denne pogostemon ser så fin ut, men den er vel ikke vits i å prøve så lenge jeg har pb. De må bare flytte snart! Men det er mye styr å få i gang 500 literen (hvis den i det hele tatt er tett):
500 liter
oi oi oi,. 500 litern,. jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa ,. den må jo du få til igjen,.

Ja, har du et bord til overs? (Eller to?) :-P
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap