Silikon og lekasje (begge deler)

Inaktiv bruker
jeg har eit kar som lekker, og lurer på hvordan jeg finner lekasjen.
lekasjen er så liten at det ikke lekker hele tiden, men berre av og til.. men selv om det er så lite, samler det seg godt med vatn og jeg vil jo ikke ha fugtskader, så hvordan fikser jeg dette og hvordan finner jeg kjelden? det er i et 60l jewl akvarium med eit enkelt lysrør og vist noen vet noe som er en vanlig skade på desse akvariene så berre kom med forslag.

Det andre jeg lurer på er vist jeg får fikset dette akvariet så vil jeg bygge et nytt filtersystem, hjørnefiltersystemet, og skifer huler. Det jeg lurer på da er hva silikon eller hva som kan best brukes til "liming" av ting under vann?
Lim på nytt
zantoko
jeg har eit kar som lekker, og lurer på hvordan jeg finner lekasjen.


Jeg har akkurat fikset et selv med samme problem. Umulig å finne hullet.
Jeg tappet ut alt vann, vasket det, lot det tørke godt og fjernet all silikon i som var mulig å fjerne. Her er det effektivt å bruke en kniv med tynt blad. For eks. tapetkniv. Tynne og skarpe.
Når dette var fjernet vasket jeg grundig med aceton og fjernet silikonrestene. Til slutt vasket jeg igjen med aceton der det skulle limes og så var det bare å lime på nytt.
Gikk helt fint med mitt 40 og 70 liter
Inaktiv bruker
Delte du glasset opp i separate deler? eller skjerte du den silikonen som er syne uten å dele akvariet opp? og hva silikon brukte du?
1. Du skal bruke eddiksyrebasert silikon som er beregnet til akvariebruk. DVS ikke våtromsilikon og div andre byggevaresilikon.

2. Enten kan skjære bort den innvendige hulkilen som er lagt utenpå fugene eller så skjærer du opp hele akvariet og limer det på nytt.

3: Det er meget viktig å fjerne all gammel silikon da den nye ikke fester på gammel silikon. Bruk tapetkniv, vindus-skrape osv for å fjærene mest mulig, grønn oppvasksvamp er det mange som gar god erfaring med til å fjerne den nesten usynlige silikonfilmen som ofte blir igjen.

Når dette er gjort er det viktig med en veldig god avfetting av glassene, bruk aceton e.l.
Inaktiv bruker
Nils Vollstad
1. Du skal bruke eddiksyrebasert silikon som er beregnet til akvariebruk. DVS ikke våtromsilikon og div andre byggevaresilikon. .


finne eg silikon på jernia?
Vareutvalget varierer så det enkleste er vel bare å ring dem og spørre. Her er forresten en tråd om å skifte silkon.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap