Hvordan gjøre klar en naturstein til akvariumet?

hei jeg hadde tenkt å innrede akvariumet mitt med noen steiner og sånt. Men så ble jeg usikker på om grønske kan være farlig for fisken og om hvordan jeg skulle gjøre dette, noen forslag?
Har du sett under vann i naturen noen gang? Mye grønske der.
Hei erik
Jeg har godt over 30 kar,og den natursten jeg bruker, blir i bestefall spylt litt.. En regel er ofte slik at ting som lever i luft, dør i vann - organismer som lever i saltvann, dør i ferskvann osv.. Kan være greit å spyle bort hundepiss o.l , men ellers er det ikke så farlig hvis det er litt grønske, mose, jord osv.. Bakterier eller microorganismer der vil fort bli mat for fiskene uansett. Det er jo naturstein i naturen hos fiskene også
Jeg spyler og eventuelt gnir vekk løs skitt fra stein jeg skal ha i akvariet.
I sommer fyllte jeg en trillebår med mørkegrå rullestein, som jeg hadde kjøpt 1000 kg (!) av til bruk i hagen egentlig. Syns en del av de steinene var så fine, runde og glatte, så jeg plukket ut en del av de grå og bestemte meg for å ha dem i akvarier.

De steinene ble spylt med hageslangen mens de lå i trillebåra fordi de var så støvete. Det var alt.

Finner man veldig skitne stein med mye jord o.l. på, så gnir man bare over dem med en neglebørste e.l. under rennende vann. Tar man dem ved turstier o.l. der folk lufter bikkjene sine, så ville jeg kanskje brukt ekstra varmt vann og spylt dem med for å få vekk etterlatenskapene til eventuelle hunder :p

Koking og alt det styret som en del driver med har jeg aldri forstått vitsen med. Livet i et akvarium er langt fra sterilt, det yrer av bakterier og mikroorganismer der, så det har ikke så mye hensikt å sterilisere ting man har oppi.

mona o
Koking og alt det styret som en del driver med har jeg aldri forstått vitsen med. Livet i et akvarium er langt fra sterilt, det yrer av bakterier og mikroorganismer der, så det har ikke så mye hensikt å sterilisere ting man har oppi.


Henter man stein o.l. fra fiskeførinde vann/vassdrag, kan det vere en ide å koke. Da er man i alle fall sikker på at man ikke får med seg sykdom/parasitter som blind passasjerer.


Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap