Sør amerika, trenger litt villedning og råd

Først litt om det tekniske og noen spørsmål:
Akvariet er et Resun SM800 (ca110L). Det medfølger armatur med 2 lysrør. 18W om jeg husker rett. Men det er et, unnskyld språket, helvetes lys av de. 10000k kan da ikke være normalt til annet enn saltvann/lagune biotoper? Kan noen komme med litt råd om eventuelt bytte av lysrør/reduksjon av lys? Som det står nå lyser det jo opp hele stua i et skarpt blått/hvitt lys og det er litt ubehagelig.

For å gjøre beboerne litt lykkelige tenkte jeg lage skjul av steinheller som de kan ligge under. Kanskje også et par huler. Denne biten tror jeg blir ganske grei å få til.

Av beboere tenkte jeg på et dusin eller så tetraer (Kardinal, sansynligvis da jeg har noen fra før), 5-6 Corydoras aeneas (har en som sårt trenger selskap, og de er kule fisker) og et par sommerfuglciklider. Men ingen ting er spikret enda, så forslag til andre arter vil bli vurdert.

Men planter, der er jeg helt "grønn". Jeg tok et blikk i plantebasen, men det var ikke mulig å søke på "sør-amerika".
Er det noen som har lagd en sør-amerika biotop som har gode forslag til planter å fylle opp karet med? God miks av bakgrunn og forgrunns planter, og gjerne noen hurtigvoksende og kanskje flyteplanter? Og selvfølgelig lettstelte om mulig, da jeg er fersk akvarist (knappe tre måneder på baken).
Og gjerne dekorativt, da dette blir største blikkfanget i stua ved siden av tv'n

Jeg har veldig lyst til å få til et gjenomført sør-amerika kar når jeg først er i gang.

Håper noen har tid til å veilede meg litt her. Ser for meg det fort tar et par måneder å få samlet de plantene jeg til slutt vil ha i akvariet, og minst det samme for å få innredning og fisker på plass. Så dette blir ikke noe stress-prosjekt.
I sør-Amerika og amazonas o.l. er det få planter i vannet. De fleste plantene finnes ved bredden og over vann, samt flyteplanter.
(tenker da ikke på regntiden når skogen står under vann).
Jeg ville prøvd med et tett nettverk av greiner og små røtter, og prøvd med flyteplanter, eller planter som kan festes litt langt oppe på greinene/røttene, for at det skal være biotopriktig.
Fin sand er et must.
Ja jeg har fundert litt på dette med "fin" sand. Har landet på 1-2mm fra dyrebutikken (tropehagen), med litt ispedd noe 3-5mm jeg hadde liggende for å bryte det litt (visuellt litt mer spennede). Hadde såvidt tenkt på å bruke "strand-sand" men været/temperaturen fristet ikke til å gå ut å plyndre elvebredden nå i disse kalde juletider

Så det er virkelig dårlig stelt med undervanns planter i søramerika? Det hørtes litt kjedelig ut, men det er alltids muligheter. Kanskje jeg må moderere meg litt og heller plante etter hva som blir mest visuellt og praktisk gjenomførbart.
Takk for innspillet hvertfall. Jeg er sikker på det blir et par lærerike måneder framover.
eg o lurer litt på det lyset, eg har det samme akvarie og eg har hatt problemer med å få planter til å overleve, ikke javamosen liker seg der en gong, så er 10000k for mye for planter?

Er helt enig, når det gjelder fargene som resun-lysrørene gir. Prøvde planterøret deres i en nødsituasjon, siden dem var billig. Men jeg fikk sjokk når jeg så lyset det gav. Kan ikke skjønne at noe annet en en nisse på syretripp kunne slippe noe sånt igjennom kvalitetskontrollen. Men det er enkelt å gjøre noe med, det kan enkelt byttes ut med et annet merke lysrør. Har prøvd litt forskjellige merker opp igjennom tidene, og alle har det til felles at de alle gir et mye mere behaglig og naturlig lys i forhold til resun sine. Er det T8 (vanlige lysrør) er det bare å bytte ut røret med et som har samme watt styrke, så passer de. Er det T5, er der litt forskjellige langder på samme watt styrke. Så her må man passe på at man har riktig lengde i forhold til watt styrken, og det skal vere oppgitt på embalasjen.

Karet har T8 rør, ca 60cm.
Jeg kjøpte ett 18w rør med fargekode 840, Ra >80 og litt over 1300 lumen (Osram) på Clas Ohlson i dag for å prøve. Egentlig et standard lysrør i riktig lengde. Betydelig mye mer behagelig lys.

Denne fargekoden tilsvarer vistnok 4000k, og er solgt som "dagslys lysrør".
Håper dette funker, for da blir jeg å bytte det andre røret også!

Hvis du ikke skal ha planter, så spiller lyset ikke noen rolle.

Men hvis du skal ha planter, så bør det andre røret vere en type vekstlysrør. Desse er noe dyrere siden det er spesialrør. Kelvin verdien sier ikke noe om lyset egner seg til planter. Planterør gir ekstra lys i de bølgelengdene (nm) som plantene gjør seg nytte av i fotosyntesen, mellom 400-700nm.

Osram har et rør som jeg tror heter 950 som er en del brukt av bl.a. akvariegartnere (planteakvarister). Nå kan ikke jeg utale meg om dette røret utifra erfaring, da jeg ikke har prøvd det. Ellers finnes det forskjellige fabrikat å få kjøpt, det er vel rimligst å handle på nett.

Helt plantefritt ser jeg nok ikke for meg at det blir. Kan vel fort ende med veldig hyppige vannbytter for å holde no3 nede på et levelig nivå?

Fant foresten et tilsvarende rør som sto i armaturen i dyrebutikken, og det var merket "plantelys".
Det er forholdsvis levelig nå, med ett regulært rør og ett av disse 10000K rørene. Men jeg kan fort vurdere å bytte ut det siste 10000K røret om jeg kommer oveer rimelig 6000K rør som er tilpasset plante-hold.

Andre problemer har meldt seg. Skifte av akvarium gikk rett i dass. Jeg ANER ikke hva som er skjedd, men jeg er fri for fisk, så godt som (Ikke at jeg hadde så veldig mange, men litt surt like vel).

Sand/grus var skyllt godt i varmt og kaldt vann.
Karet var skrubbet ned med varmt vann uten vaskemidler og skyllt ut med kaldt spring-vann og tørket med tørekepapir.
Fyllte sand i karet, og så en god del vann (ca 80L) og lot karet står med varmekolbe og pumpa i over natta slik at temperaturen var grei (26-27C).
Flyttet over planter, fisk og filter/pumpe fra gamle karet og tok også med ca 20L av det gamle vannet.
Vannverdiene (Ph, hardhet, NO2, NO3) er og var godt innenfor trygge verdier, lik de jeg hadde i det game karet, og jeg har ingen tro på at amoniakk skulle ha kunnet bygge seg opp til farlige verdier over natta. (Har ikke test for det)

Etter 12 timer var en gyppy og 1 kardinaltetra død, og coryen kjørte heis langs akvarieveggen. Ellers ingen synlige tegn på mistrivsel blandt de andre som jeg med min begrensede erfaring kunne gripe fatt i. Jeg byttet like vel ca 25L vann

I løpet av 24 timer har 2 guppyer, all yngel og 3 kardinal tetraer vendt buken i været og takket for seg. Coryen har fått nye 70L nytt vann og er forferdelig alene. Men den virker noe roligere nå. Regner med det betyr enten at den synger på siste verset eller at ting begyner bli litt bedre.

Det som er verst for meg er at jeg ikke klarer sette fingeren på noe spesifikt som kunne medført dette. Jeg aner ikke hva jeg skal gripe fatt i før jeg evt. går til innkjøp av noe mer fisk. Det er jo bare idiotisk å sette fisk ut i den sikre død? Med unntak av coryen hadde de andre gått i ca 2 måneder i det gamle karet før flytting. Coryen er bare ca 3 uker gammel her i huset.

Jeg går litt i tenkeboksen nå, og vurdere hva jeg skal gjøre. Å renske ut hele akvariet igjen frister ikke sånn umiddelbart, da jeg syns jeg har gjort en ganske grei jobb med å vaske/tørke det før jeg satte i gang å fylle sand og vann...
Jeg tar gjerne innspill/tips til hva som kan ha gått galt her. Noe må jeg finne ut av før jeg prøver med nytt liv i vannet!

For meg høres det ut som du har hatt filterkresj. Dvs. at av en eller annen grunn har du mistet en del av bakteriene, slik at du har fått både amoniakk og nitritt i karet. Det kan vere flere grunner til det. Men siden du sier at corydorasene kjører heis, og at såpass mange dødsfall på så kort tid. Så kan det ikke vere så mange andre ting som kan forklare det.

Noen ganger virker det som om bakteriekulturen overlever nesten alt, mens andre ganger tåler dem nesten ingen ting. Noe som er et av de store mysteriene innen hobbyen.

Oooops, ja da kan jo alt gå ad undas.
Men skal være flink å bytte noe vann de neste dagene og se hvordan det går. Dette er jo nesten som en frisk ny start
Men vi er ikke mot-løse. Vi skal jobbe videre med innredning og oppsett før vi handler mer/nye fisker.
Tilfeldig bekjentskap
© Liv Hjelle
Reklame for plussmedlemskap