Hva synes dere??

jeg har nettopp inredet akvariumet mitt og lurer på om noen kan hjelpe meg litt med og beskrive hvordan man fester planter og mose på røtter ??


bilde 1: gammelt oppsett
bilde 2: nytt oppsett
bilde 3: nytt oppsett
Planter og mose festes på røtter ved å binde de fast med sen eller lignende, til røttene har festet seg. Så kan senen fjernes. Men husk at ikke alle planter klarer å feste seg til røtter, noen trenger grus eller kan like godt flyte rundt.
Bruk fisketråd Søk på forumet der står det en del om hvordan man fester planter på røtter.
ops jeg har brukt sy tråd er det ille ?? hvor lang tid tar det før planta har festa seg til rota ??
og jeg har festa stengel planten min som dere ser på bildene
hva synes dere om innredninga til akvarie ??
Sytråden kan gå i oppløsning før planten har fått satt seg. Finnes ikke noe fasitsvar på når planten fester seg. Bare å vente og se.
sigen
hva synes dere om innredninga til akvarie ??


Ikke spør om akkurat det hvis du ikke er forberedt på både negative og positive tilbakemeldinger
Det er et spørsmål som ikke spiller noen rolle hva andre mener om. Det gjelder personlig smak, og du innreder jo slik DU liker det, ikke sant?

Skulle jeg ha svart på spørsmålet, ville jeg sagt: kvitt deg med to ting i ditt kar som i mine øyne ikke er særlig pent.... :p Det ene er sånne dumme "No fishing" skilt (og andre kunstige plast-juggel ting) og spraglete, glorete grus. I mine øyne bør akvariet innredes med naturlige elementer og ha ensfarget bunnlag, ellers blir det kunstig og glorete. Øynene mine blir iallefall slitne av å se på en sånn spraglete grus, så jeg ser fortest mulig en annen vei.

Et akvarium skal være rolig, harmonisk og behagelig å se på, et mest mulig naturlig innredet undervannsmiljø

Det er altså mitt syn på saken Like it or not.

okei , burde jeg skaffe meg flere planter??
sigen
okei , burde jeg skaffe meg flere planter??

Nei, egentlig ikke.
Den planten du har satt fremme til venstre i karet, vil etterhvert vokse seg temmelig svær og buskete. Sannsynligvis vil den alene fylle hele akvariet ditt og vel så det Så vent litt med ytterligere plantekjøp, og se om du får dem du allerede har til å trives Gjør du det, kan du ta avleggere av de du har osv.

Planten heter forresten H. difformis , også kalt "gulrotgress" (siden det ligner).

Den mørkegrønne planten med hjerteformede blad heter Anubias. Det er den som du har satt bak i midten, til høyre for det no fishing-skiltet, og det er en veldig saktevoksende plante vil holde seg lav og liten. Den kan du flytte og sette foran treroten istedet, kanskje? Og så kan du flytte gulrotgresset dit hvor Anubiasen stod, sånn at den får lov å bre seg ut og vokse derfra hvor den ikke sperrer sikten inn i karet.

Fremme helt til venstre er gulrotgress på dette bildet ditt:
[External Image]
som du ser på bilde 1 er det en plante i midten, som er gjømt bakk (bilde 3 )den gulerot gresse burde jeg sette den en annen plass en der??

foresten hva heter den ??
sigen
som du ser på bilde 1 er det en plante i midten, som er gjømt bakk (bilde 3 )den gulerot gresse burde jeg sette den en annen plass en der??

Eh... det skrev jeg jo nettopp i innlegget ovenfor. Les det en gang til.

sigen
foresten hva heter den ??


Hva da? Heter hvem?

Hvis du sikter til den lille planten som er halvveis bak rota på siste bilde, så vet jeg ikke. Bildet er for uklart og uskarpt til at jeg klarer å se det.
De to andre var likevel lette å kjenne igjen.
her er de nye bildene
vis du ser nøye etter er det to forskelige planter
er det noen som har funnet ut noe
Angående tilbakemelding på innredningen, så må jeg være ærlig å si at jeg ikke synes det var så altfor godt innredet.

Jeg ville hatt sand istedenfor grus. Om du planlegger å ha kuhlii-ål, corydoras, ciklider etc så krever disse sand.
Biologisk avfall kan heller ikke skjule seg i sanden, slik som imellom grusen. Det fører til en mindre fare for nitrittøkning.

Jeg ville skjult pumpe, vamekolbe, filter med planter.
Gjern hatt noe som gir mer dybde i karret (bakgrunnsplanter).

Er ikke begeistret for dingsebomser i akvarium, liker bedre røtter, steiner og huler.

Men det var nå mine personlige meninger

Lykke til videre
Syns du har fått ufortjent lite positive tilbakemeldinger!

Jeg er dog enig i hva som har blitt sagt her. Men! dette er ditt første akvarium, så det var jo ikke så værst da!

Snok litt rundt og se på andres akvarier, så blir du kanskje inspirert og får et lite tema du kan følge - for å "oppgradere" innredningen i akvariet.

Jeg er mest av alt enig i hva som blir sagt ang. substrat (grus/sand) og disse "juggel-dekorasjonene".

Du har også en flott rot. Den syntes jeg passet kjempe fint inn i akvariet ditt.
Så det JEG vil tipse deg, er å se litt rundt etter inspirasjon, flytt litt rundt på plantene og bytt substrat.
Elektrisk utstyr bør også skjules, som nevnt.
Hva med en svart bakgrunn? Jeg kjøpte i dag en rull svart bokpapir som jeg tenkte å ha bak et oppdrettskar. Kostet 9 kr. Kanskje det er noe?

Uansett, det viktigste er hva DU syns. Hvis du er uenig i hva vi syns, så kan du for å si det rett ut: Drite i oss! Digger du karet, så har du det slik!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap