Vil gjerne ha tilbakemelding på oppsett!

Hei!

Ser det er flere tråder her med spørsmål om hva andre syns om sitt oppsett, og nå vil jeg også gjerne vite hva dere andre syns om karet mitt. Det er 110 liter og for øyeblikket inneholder det ancistrus og corydoras og reker.

Hyggelig hvis noen andre vil si sin mening både på godt og vondt

PS: Jeg har ikke et godt kamera, derfor er bildet tatt litt på skrå for å unngå blitsgjenskinn i glasset.
Hei

Personlig synes jeg det var litt for fullt, men litt for mange plantearter.
Men det er min mening, jeg liker litt mer åpne kar med få plantearter jeg da
Ja smaken er forskjellig.

Jeg syns det var fin variasjon i beplantningen. Sverdplanten var muligens litt stor for dette karet, men den var fin og frodig.
Jeg ville bytta ut sverdplanten, den blir litt stor ja, og passer ikke helt med de andre plantene. Kanskje en mer buskete plante hadde vært fint? Bortsett fra det synes jeg karet var veldig fint, de andre plantene sto mer "i stil" til hverandre med lik form. Jeg er stor fan av beplantede kar, det gir mye å se på.
Det var kjapt levert

Morsomt at dere sier det om sverdplanten, for det var i dag da jeg byttet vann og knep av noen hullete blader på denne planten at jeg for første gang tenkte på å bytte den ut. Jeg er litt glad i denne da den har vært i karet siden starten og doblet størrelsen noen ganger siden da. Men ja den er definitivt for stor. Adolfoiene har fast tilholdssted bak denne planten, innerst i hjørnet. Så jeg må finne en god erstatter for sverdplanten. Såg akkurat noen bilder fra Mona av Blyxa Japonica og tenkte da at det finns jo mye fint å få tak i. Jeg vil kjøpe privat her på AF neste gang jeg kjøper planter, da får jeg tak i mere spennende arter enn de jeg får tak i på butikk her. Så jeg må vente på våren før jeg kan bytte den ut, hehe.

Jeg vil nok heler satse på tettere beplantning enn med åpent kar, både av hensyn til fiskene og til meg selv. Jeg liker planter.

Takk for tilbakemeldingene!
Jeg synes karet ditt var fint. Fine store planter og bra du har sand.

Hvis du bytter ut bakgrunnen med f.eks en svart bakgrunn, vil det bli enda finere! Det vil se mer naturlig ut, og det vil bli mye mer dybde i karet.

Du kan bruke f.eks litt filt. Eller en sort gardin, kan også gå.

Det er hva jeg mener.
Takk for svar! Det med bakgrunn er jo også noe å tenke på ja. Har lest at det går an å bruke slik akrylmaling. Så hadde litt lyst å prøve det for å slippe styr med å klippe til riktig størrelse og feste det osv. Blir glad for link med egnet maling til slikt!
Panduro Hobby har akrylmaling.
Jeg har kjøpt min svarte akrylmaling der, tror det var ½ liter i den boksen jeg kjøpte. Den tørker på rekordtid, en knapp halvtime.
Bruk en bit svamp å "dotte" malingen på glasset med, for pensel bare drar striper utover glasset. Mye jevnere og lettere med svamp som "stempler" malingen på. Regn med å måtte ta to lag for å få det jevnt og tett malt. Sett et lys bak karet, så ser du hvor det er åpne hull i første lag maling.

PS!
Jeg syns akvariet ditt så fint og frodig ut, jeg! Eneste som manglet var bakgrunn, ja, men jeg syns ikke sverdplanten var for stor egentlig. Men på nippet til å bli det kanskje. Men jeg har mange sverdplanter som truer med å vokse ut av karet selv, så jeg er kanskje vant til å se dem sånn, hehe
Jeg vil foreslå mange mindre planter til å erstatte de store plantene. Vil gi illusjon om at akvariet er større i tillegg til at du får masse variasjon og flere detaljer.
Takk for tips Mona og Vidar! Jeg kommer nok til å skifte ut denne planten etterhvert ja, og heller kjøpe noen litt mindre planter til kan fylle plassen etter den. Tror nok det kommer til å se bedre ut da! Den står for nært kortsiden til å få utfolde seg begge veier, og jeg vil ikke flytte den lengre inn i karet for der er det ikke plass. Så jeg skal undersøke litt og finne frem til planter jeg kan erstatte den med. Blir glad for tips om det også!
Nå er sverdplanta solgt og jeg har ikke gjort noen endringer enda etter at den ble tatt ut. Så hva syns dere? Forslag til hvilken plante jeg kan erstatte den med? Coryene likte ikke å bytte hjørne de ligger nå bakerst under rota og der er det mindre plass så jeg må på sikt gjøre om noe slik at de får større plass å ligge i skjul på.
sånn ser det ut nå. Hvis jeg skal ha dette oppsettet trenger jeg jo nesten ikke ny plante.
Inaktiv bruker
Må bare spørre, hvor i guds navn finner du så fine planter i Tromsø? Synes de fleste dyrebutikkene her bare har døde kvister når det kommer til planter..
Flott oppsett. Men jeg er har ikke store greia for bilde-bakgrunner. Om du heller hadde hatt en sort folie bak, hadde akvariet fått ett flottere utseende.
Bildebakgrunnen er planlagt byttet, må bare få tak i akrylmaling først

Er ikke rare greiene de plantene, men hvis jeg skal gi en grunn til at de er frodige er det lysrørene. gjødsler ikke eller noe. har sessiliflora langs hele bakveggen(som ikke har vokst skikkelig enda da jeg gjorde det i dag), javamose i midten og anubias på rota. De har vært lenge i karet så er kanskje derfor de ser bedre ut enn de i butikken. Anubiasen har blitt stor den også så mulig jeg skal kutte den og selge unna litt hvis det er mulig(må sjekke) Den helt til venstre vet jeg ikke hva er. Noen som vet?
Du trenger ikke å male bakveggen. Gå på dyrebutikken og se om de har bakgrunnsfolier. De pleier å ha en type som er sort på den ene siden og blå på den andre.

Dette koster nærmest ingenting. Så fester du bakgrunnen med matolje. Sitter som ett skudd, faller aldri av. Lukter ikke noe. Bare bruk ett bankkort e.l. for å "skrape" vekk luftbobler under folien.
Anna U.
Den helt til venstre vet jeg ikke hva er. Noen som vet?

Er litt vanskelig å se planten, da bildene er tatt så veldig på skrå.

Prøv å ta bilder i en litt høyere vinkel, så vil man se karret lettere.
Du kan prøve i 90 grader på karret, også bare tilte kameraet bittelitt.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap