Aquascape forsøk i 120l

Har hatt akvariumet i drift i vel 4 mnd, men var hele tiden misfornøyd med både grus og planter. Grusen var noe jeg hadde liggende fra mine yngre dager.. flerfarget grus.
Bestemte meg for å kaste alt ut, og begynne forfra, men med samme fisk.

Kjøpte en 70 liters pøs som de bodde i de timene endringen tok.

Utstyr;

120l akvarium av ukjent merke med for dårlig belysning (ny lampe planlegges)
Dennerle sitt største CO2 sett med konstant pH/CO2 anvisning
Biltema sand
Fluval 205 filter
Tetra varmekolbe
Stein av ukjent art kjøpt i akvarieforretning
Lavastein
Røtter

Planter;

- Anubias barteri var.nana
- Hydrcotyle verticillata
- Rotala wallichii
- Bacopa caroliniana
- Echinodorus Bleheri
- Egeria densa
- Aponogeton crispus
- Microsorum pteropus

- Pogostemon hleferi (bestilt)
- Hemianthus callitrichoides "Cuba" (bestilt)


Fisk;

- 4 Scalare
- 10 Svarte neone tetra
- 2 Ancistrus
- 1 pleco
- 4 otto affinis
- 2 praktbotia
- 3 vanlige algespisere

Ideen er at akvariet skal bestå av 2 "øyer", med forskjellige planter.
Den ene skal bestå hovedsaklig av javabregne (en kraftig undervurdert plante i mine øyer)
Den andre siden er foreløpig beplantet med de plantene jeg hadde fra før, hva det blir her til slutt får vi se.
Forgrunnen skal få "Cuba" plen, og overgangen mellom forgrunn og bakgrunnen blir Pogostemon helferi (ser ut som små palmer)

Akvariet har stått med den nye designen i 4 dager nå, alle vannverdier jeg har målt er der de skal være.

gH: 7
KH: 5
pH: 6.9-7.0
temp: 26,2C
nitritt og nitrat er null


Kan for ordens skyld nevne at Scalare, praktbotia og pleco skal omplasseres når de vokser seg større, og vanlig algespisere blir byttet i siamesere. Praktbotia byttes ut med corydoras, nøyaktig type er ikke bestemt enda.
Snegler er også planlagt.



Her følger bilder, nye vil følge etter hvert som karet modnes og plantes ferdig

Alle kommentarer både positive og negative mottas med takk.


mvh
Alden
bare minner om at SAE (siamesiske algespisere) blir fort store og helt vanvittig aktive. De er overalt hele tiden! I tillegg er dette en fisk som jager hverandre veldig så du bør minst ha 5-6 stk. Bare et lite tips av egen erfaring
fått modnet seg et par uker nå, trenger selvfølgelig mye mer. Og plantene jeg bestilte er fortsatt ikke kommet..

men hva synes folket så langt?

Et av de absolutt peneste oppsettene jeg har sett så langt. De lavtvoksende på bunnen, hva heter de?
Fint fint! Har du planer om noen røde planter.? Røde stilkplanter hadde gjort seg i bakgrunnen. Det ble litt for mye grønt og den store javabregnen tok ganske stor plass. (Tips:Prøve med javebregne smallleaf??)
Kanskje en stor kul redmoor rot i midten..

Men alt i alt ganske bra oppsett.

Ja ka heter den rund bladet planten i forgrunnen.. stilig
Pål Laumann
Et av de absolutt peneste oppsettene jeg har sett så langt. De lavtvoksende på bunnen, hva heter de?


Takk for det

Den planten heter Hydrocotyle verticillata. Saktevoksende, og blir ikke fin uten at du går inn for det (CO2, gjødsel og lys)

Sverdplanten og alt til venstre av bakgrunnsplanter skal ut etter hvert.. foreløpig står de for å holde algene nede. De vokser kjapt.

Har flere planer, så det er vel bare å følge med (også i min akvarietråd)
Oki.. den planten der ja. Den er vanskelig på vanskeligsgrad. Også kalt ferskvanns trekløver/firkløver. Kanskje eg kan kjøpe av deg en dag når eg begynner med Co2 anlegg..
Tommy Tran
Oki.. den planten der ja. Den er vanskelig på vanskeligsgrad. Også kalt ferskvanns trekløver/firkløver. Kanskje eg kan kjøpe av deg en dag når eg begynner med Co2 anlegg.. :)


Det kan du gjerne
Den har virkelig skytt fart nå, den kan en nok lett dekke hele bunnen med over tid.
Jeg syntes det var veldig pent.

Du er jo rene gartneren
fikk voldsomt lyst på javabregner nå:
Pål Laumann
fikk voldsomt lyst på javabregner nå::)


Det faktum at "alle" butikker selger disse, og 90% av dem er i så-som-så forfatning gjør at mange avspiser denne planten som stygg og uinteressant. Mange nystartede akvarier inneholder denne godt plantet ned i substratet, og dette har vel gitt denne vakre planten et galt inntrykk hos mange.

Jeg synes det er en KJEMPEflott plante. Stell den pent, og du vil i tillegg få flotte avleggere som kan festes på alt av stein og røtter.
Pent oppsett Selv savner jeg kanskje en plante som har litt rødnyanser for å tone ned alt det grønne noe. Den lille lave grnne misunner jeg deg..orker ikke prøve ut CO2, kommer bare til å gjøre masse feil.. men er jo så mange planter man ikke får til uten.. :O

Keep up the good work
Ja, rødere planter er på vei inn.. Men vil få et skikkelig opplegg rundt belysning først. Hvis ikke er det ofte vanskelig å få fin rødfarge.

En av de jeg har lyst på er (Rotala rotundifolia) Men den blir grønn ved moderat belysning. Ellers har jeg sett på (Ludwigia glandulosa) men den skyter røtter ut fra omtrent hele stengelen.. det synes jeg fort blir rotete.
Noen andre forslag til røde/rødaktige planter?


Nå har jeg fått inn pogostemon helferi og limnophila aquatica. De gjorde seg godt synes jeg.. gleder meg til de modnes.

Jeg synes Ludwigia Repens "rubin" har en fantastisk fin rødfarge, jeg har brukbar belysning men ingen co2..men det funker med den planten ihvertfall, hadde vel vokst raskere med Co2..men rødfargen er fin.
Den andre jeg har er litt mer lyse-rosa..hygrophila polysperma rosanervig. Men den rotalaen du nevner er jo kjempefin da, men trenger vel litt bedre lys ja. Venter spent på flere bilder

Ellers synes jeg den ludwigiaen du nevnte ser akkurat ut som "rubin"..bare at denne har høyere vanskelighetsgrad. Jeg så nettop på bildene av "rubin" i basen, og synes ikke de gir et riktig bilde av rødfargen. Jeg har T5belysning, så de trenger kanskje det da..ikke vet jeg, men fin er den
Jævla alger ødelegger akvariet mitt
Den kule planten foran til venstre har jeg kastet.. det var bare blitt til en svart klump med staghorn alger. Javabregnen blir tynnere og tynnere da jeg må ta bort hardt angrepne blader. Får lyst å gi opp noen ganger

Jaja.. får vel bare stå på..
Vær så snill å ikke gi opp! Nybegynnere trenger noe vakkert å se på, og dette var en drøm, nesten så man får lyst til å ta fram penslene igjen. Av en eller annen mystisk grunn trives plantene bedre enn algene i vårt kar, vi kan jo ikke noe om lys og Co2, så det er full lyskaster og storm i overflaten. Ikke så vakkert, akkurat, men algene ser ut til å misslike det veldig. Enig med deg om Java-bregner, det er da en nydelig plante, og veldig veloppdragen.

Og for all del, ikke bli oppgitt, du har et godt øye, og vannverdigåten må det da gå an å løse!
Unnskyld! Det bildet skulle ikke være med, trodde jeg forsøkte på noe lurt for å se begge bildene samtidig! Mye å lære om forum også. Sukk.
For ett utrolig flott plantekar du har. Alt går i harmoni med hverandre uten at det blir rotete.Lykke til videre

(Ps: Har du prøvd dette algemiddlelet? . Vet at mange på forumet har gode erfaringer med dette. Søk på forumet så vil du finne en tråd om dette.)

Ja, nå er det på tide å vise oppdatert oppsett.. Den stilige planten jeg hadde fremme til venstre måtte for det meste kastes pga mye alger, er bittelitt igjen.
Pogostemon Helferi har gått fra å se ut som kinakål til å faktisk ligne på små mørkegrønne palmer.

Jeg er stort sett kvitt algene etter et velykket Hydrogenperoksid-eksperiment


Jeg lar bildene tale for seg selv, kom gjerne med kommentarer og forslag

Bilde 1: Oversikt

Bilde 2: Den "stien" jeg prøver å lage i midten

Bilde 3: Den ene Cory Starbai finner ut at den skal posere litt
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap