- Hjem
- Forum
- Design / Aquascaping
- Bygge nivå i akvariet, tips?
Bygge nivå i akvariet, tips?
jeg har en plan om å bygge en liten høyde i akvariet. prøvde å lage en tegning så jeg lettere kan forklare... tegningen er sett ovenfra
1. er det som skal bli høyere, ca 25-30cm over bunnglasset.
2. er bunnglassnivå.
planen var å feste pleksiglass-plater så sand-nivået blir høyere der, og det skulle festes med akvarie-lim/silikon. platene skal altså stå loddrett opp fra bunnglasset og danne skillevegger...
sirklene på tegningen er steiner som jeg tenkte å bygge opp litt, sånn at de skjulte pleksiglasset.
de tilfeldig strekene er plante-plassering... (sånn omtrent..)
så kommer spørsmålene:
Vil pleksiglasset/silikonen holde tyngden av sanden?
Er det andre løsninger/forslag til andre måter å få til dette på?
tar gjerne i mot linker og bilder av andre som har gjort lignende, da dette kun er en idè fra hodet mitt og jeg aner ikke hvordan det vil bli når det er ferdig..
_Thatina_
1. er det som skal bli høyere, ca 25-30cm over bunnglasset.
2. er bunnglassnivå.
planen var å feste pleksiglass-plater så sand-nivået blir høyere der, og det skulle festes med akvarie-lim/silikon. platene skal altså stå loddrett opp fra bunnglasset og danne skillevegger...
sirklene på tegningen er steiner som jeg tenkte å bygge opp litt, sånn at de skjulte pleksiglasset.
de tilfeldig strekene er plante-plassering... (sånn omtrent..)
så kommer spørsmålene:
Vil pleksiglasset/silikonen holde tyngden av sanden?
Er det andre løsninger/forslag til andre måter å få til dette på?
tar gjerne i mot linker og bilder av andre som har gjort lignende, da dette kun er en idè fra hodet mitt og jeg aner ikke hvordan det vil bli når det er ferdig..
_Thatina_
Postet 22.01.10 kl 19:02
Endret: 22.01.10 kl 19:10
Svar.
jeg tror dette kan bli bra... jeg ser ikke hvordan du skal løse problemet med og skjule pleksiglasset. jeg skjønner at du skal ha sand der... men....
på akvarie del nr2 ville jeg ha hatt litt mere planter...
på akvarie del nr2 ville jeg ha hatt litt mere planter...
Postet 22.01.10 kl 19:23
Det er kanskje bedre å bruke litt kraftig glass istedet for plexigass. Plexiglasset har en tendens til å bue seg og miste formen, silikonen vil nok heller ikke lime det særlig bra.
Tynne skifer plater av typen som ble brukt til takstein før, er jo også gode å bygge med. Det har jeg gjort, og ble godt fornøyd. Da ser blottlagte områder også mer naturlige ut. Du får tak i vinkelsliper kappeskiver til stein og betong på f.eks biltema.
Tynne skifer plater av typen som ble brukt til takstein før, er jo også gode å bygge med. Det har jeg gjort, og ble godt fornøyd. Da ser blottlagte områder også mer naturlige ut. Du får tak i vinkelsliper kappeskiver til stein og betong på f.eks biltema.
Postet 22.01.10 kl 19:27
Les i denne artikkelen hvordan Bengt laget terrasser i sitt akvarium. Kanskje du får noen ider.
Det Stig sier om akryl plast stemmer også problemet med å lime akryl med silikon.
(ps. Pleksiglass er bare et av mange varemerker på akryl plast, på lik linje som at Eheim og Fluval er varemerker på filter.)
Det Stig sier om akryl plast stemmer også problemet med å lime akryl med silikon.
(ps. Pleksiglass er bare et av mange varemerker på akryl plast, på lik linje som at Eheim og Fluval er varemerker på filter.)
Postet 22.01.10 kl 19:37
Endret: 22.01.10 kl 19:43
StigSDet er kanskje bedre å bruke litt kraftig glass istedet for plexigass. Plexiglasset har en tendens til å bue seg og miste formen, silikonen vil nok heller ikke lime det særlig bra. Tynne skifer plater av typen som ble brukt til takstein før, er jo også gode å bygge med. Det har jeg gjort, og ble godt fornøyd. Da ser blottlagte områder også mer naturlige ut. Du får tak i vinkelsliper kappeskiver til stein og betong på f.eks biltema.
Skifer hørtes mye smartere ut! Det forslaget tar jeg iallefall til meg!
...og, det blir selvfølgelig mer i akvariet enn bare det som er tegnet opp da, tegningen er bare for å vise poenget ;P skal ha fler planter og en rot med en sær form. hehe
Postet 22.01.10 kl 19:45
Nils VollstadLes i [URLBLOCK1] hvordan Bengt laget terrasser i sitt akvarium.
Jo den terrassen var nydelig! men siden jeg ikke skal ha noe innebygde huler eller noe sånt, så tenkte jeg vel egentlig å bare fylle opp med sand og ha en fin gjeng sandsnegler..
men så begynte jeg og å tenke på om sandsneglene i d hele tatt gikk så dypt som ~30cm ned i sanden? eller om jeg må uansett finne noe å bygge opp bunnen av "terrassen" med...
Postet 22.01.10 kl 19:52
Grunn til at Bengt brukt svamp bak terrassen med sirkulasjon var nettopp for å å unngå et anaerobt miljø med de biprodukter som dette skaper.
Jeg ville nok ikke ha fylt opp med 30 cm sand. Hvorfor skal du ha en såpass høy terrasse? Hvor stort er akvariet ditt?
Du kan jo også se på bilder av Håvards akvarium som ble måneds akvarium i august eller dette.
Jeg ville nok ikke ha fylt opp med 30 cm sand. Hvorfor skal du ha en såpass høy terrasse? Hvor stort er akvariet ditt?
Du kan jo også se på bilder av Håvards akvarium som ble måneds akvarium i august eller dette.
Postet 22.01.10 kl 20:27
Endret: 22.01.10 kl 20:32
Nils VollstadGrunn til at Bengt brukt svamp bak terrassen med sirkulasjon var nettopp for å å unngå et anaerobt miljø med de biprodukter som dette skaper. Jeg ville nok ikke ha fylt opp med 30 cm sand. Hvorfor skal du ha en såpass høy terrasse? Hvor stort er akvariet ditt?
helt ærlig er jeg helt nybegynner på akvarie, og alle disse smådetaljene faller liksom litt ut i hodet mitt.. (derfor spør jeg dere her inne før jeg bruker masse tid og penger på noe som ikke vil fungere :P )
karet er 120liter, så ikke no megastort, så egentlig kunne jeg vel halvert høyden. grunnen er vel rett og slett estetisk, jeg tror d hadde sett pent ut. hehe. der terrassen skal være er glasset svært stygt (kjøpte karret brukt), så vil skjule det litt på en gøy og anderledes måte.
men hmm., hva om jeg rett og slett lager en bunn i "terrassen" og, og bare har ett tett rom under terrassen? (og selvfølgelig noe for å legge bunnen på, for å holde vekten)? da vil ikke sanden bli dyp, men fortsatt betydelig høydeforskjell?
er nok et prosjekt langt frem i tid uansett, så god tid til å planlegge på.
Postet 22.01.10 kl 20:55
Postet 23.01.10 kl 00:25
Postet 23.01.10 kl 11:03
http://akvaforum.no/akvarium.cfm?id=6084
dette akvariet var d som først gav meg inspirasjonen iallefall., kanskje d kan hjelpe til på forestillingen om hvordan jeg ønsker d
men ja, vannstanden min kommer til å være høyere enn hans, da jeg ikke har behov for landområde. (iallefall ikke foreløpig). men har jo vært gøy å kunne bruke d til d senere en gang
dette akvariet var d som først gav meg inspirasjonen iallefall., kanskje d kan hjelpe til på forestillingen om hvordan jeg ønsker d
men ja, vannstanden min kommer til å være høyere enn hans, da jeg ikke har behov for landområde. (iallefall ikke foreløpig). men har jo vært gøy å kunne bruke d til d senere en gang
Postet 23.01.10 kl 11:13
Er jo en veldig god ide i seg selv, men vanskelig å gjennomføre.. Men i stede for å lage det slik som akvariet på linken kan du kanskje ta en glassplate, smøre på gjennomsiktig akvariesilikon, drysse på et jevnt lag med samme type sand som du skal ha som bunnsubstrat, og silikonere denne på akvariet sånn at du får en slags "hylle"? Plant godt med planter foram hylla, så får du i tillegg et ideelt gjemmested for fisk. Tror det kunne blitt kult hvis du får dekt plata godt med sand.. Inspirert av teknikken i Hjemmelaget hule-tråden.
Postet 23.01.10 kl 11:36
Postet 23.01.10 kl 12:01
Postet 23.01.10 kl 12:43
Postet 23.01.10 kl 13:09
Du kan kjøpe terrasse-delere av merket Juwel,. Noen buer utover, andre buer innover.
Det finnes flere forskjellige som forestiller ulike typer stein. For eksempel Juwel Cliff Dark Terrasse A
Det finnes flere forskjellige som forestiller ulike typer stein. For eksempel Juwel Cliff Dark Terrasse A
Postet 23.01.10 kl 13:15
Endret: 23.01.10 kl 13:16
mona oDu kan kjøpe [URLBLOCK1]. Noen buer utover, andre buer innover. Det finnes flere forskjellige som forestiller ulike typer stein. [URLBLOCK2]
jo, jeg har sett litt på disse, men jeg synes de var litt lavere enn opprinnelig ønske.... men disse er en av forslagene jeg har lagt til side til jeg finner ut om planen min er gjennomførbar eller ikke
Postet 23.01.10 kl 13:18
Postet 23.01.10 kl 13:37
Postet 23.01.10 kl 13:45
Postet 23.01.10 kl 13:56