Akvariesafe maling og coating på hjemmelagde modeller

Okay lang forklaring:

Jeg ønsker å lage et tema i akvariet mitt som har med ruiner å gjøre. Jeg er et fan av tabletop miniature gaming og er spesielt glad i lage dioramaer. Dermed kom jeg over en side hvor det selges gummiformer til å støpe byggeklosser i gips eller andre stoffer. Disse formene har hundrevis av temaer og det er spesielt den som har et romersk tempel tema(http://www.hirstarts.com/temple/temple.html) jeg ønsker å bruke til å lage et tempeldesign i akvariet mitt. Men som jeg antar er det ikke så lurt å bare lime den sammen og stappe den i karet uten en coat eller noe.

Jeg vet jeg kan helt fint lime de enkelte delene sammen med akvariesilikon, har testet litt. Men vil ikke gips påvirke vannverdiene? Jeg bruker forresten vanlig gips(ikke steingips). Og bør jeg ikke da heller putte på et malingslag eller en coat?

Og så er spørsmålet, noen som vet om noe akvariesafe maling eller coat som ikke er så jævlig dyrt og jeg må kjøpe så fordømt mye av på en gang?
Vannet får en høyere hardhet med gips (+GH), brukte selv gips for å øke hardheten, riktignok pulver. Ville tro at vanlig akrylmaling ville funket helt fint så lenge det er helt tørt før du tar det i akvariumet.
Lurer litt på det med akrylmaling. Kan akrylmaling som er ment for feks bildemaling brukes? Har en drøss av disse igjen etter videregående og hadde vært kult hvis jeg kan bruke de siden da kan jeg jo blande til hvilke farger som helst.
Dette høres spennende ut!
Du må være grei å oppdatere etterhvert med bilder så vi andre kan lære noe og få inspirasjon.

Ang akrylmaling.. nu er ikke jeg helt sikker på om jeg husker rett, men jeg mener å huske at de som selv har laget innvendige bakgrunner har brukt akrylmaling til å male med. Sjekk om ikke det står noe i de trådene som omhandler hjemmelagde bakgrunner.

Forøvrig håper jeg noen som vet det med sikkerhet stikker innom her og svarer deg.
Det skal jeg gjøre ^^

Er egentlig utrolig gøy å lage ting av de formene. Det er som lego, bare at du aldri går tom for brikker! Man går jo tom for gips, men det er jo en smal sak å fikse!

Jeg så litt rundt på andre bakgrunn tråder, men ingen sa så mye mer enn at de bare hadde brukt akryl :/


Men hvis dette går bra har jeg tenkt til å lage et tema i egyptisk stil også!
Tror vi brukte akryl på bakgrunnen min, men vi forsegla det i tillegg med drkkevannsgodkjent epoxy for å være på den sikre sia..og den var vel ikke kjempebillig,,
Akrylmaling er ikke vannløselig når den er tørket, så det burde gå helt fint. Jeg hadde ihverfall gjort det uten for store bekymringer om det var mitt eget akvarium.
Tin-Tin
Tror vi brukte akryl på bakgrunnen min, men vi forsegla det i tillegg med drkkevannsgodkjent epoxy for å være på den sikre sia..og den var vel ikke kjempebillig,,


Fordelen med epoxy er vel at man kan børste bakgrunnen uten å slite på malingen? ble det stor forskjell i fargene før og etter epoxy laget?..men nå testa vel ikke du uten epoxy først kanskje..
Snakket med en fyr jeg møtte i en dyrebutikk og han ga meg referanse til et annet akvarieforum hvor de snakket om å bruke et produkt kalt Rescon, en 2 komponent epoxy lakk som var ca 219,- for 0,7l. Var snakk om en fyr som hadde laget akvariebakgrunner i årevis som brukte dette som coat.

Skal stikke innom en malingsbutikk og se om jeg kan skaffe meg noe for å prøve ut.
Ble ikke no forskjell i fargene som jeg kunne se..men fy fader så skinnende det hele ble..så ble litt bekymra der...men det forsvant når det kom nedi vann. Og ja, det gjør jo bakgrunnen mer robust både i forhold til sugemaller og alge-børsting ol.
Regine
Og så er spørsmålet, noen som vet om noe akvariesafe maling eller coat som ikke er så jævlig dyrt og jeg må kjøpe så fordømt mye av på en gang?


Pangea er en leverandør av innvendige akvariebakgrunner på linje med de mer kjente kalt Back To Nature.
Til reparasjoner og flikking av avskallet maling på bakgrunner selger Pangea små bokser med den akvariesikre malingen de bruker på bakgrunnene.
Den finnes i kun to farger; svart og sandfarget. Du finner dem nederst her på tilbehør hos Tropefisk.no. Det er kun 20 ml i hver boks, og de koster en femtilapp pr stk.... så literprisen blir ikke billig. Men det er jo egentlig bare ment til små reparasjonsarbeider.
Til gjengjeld er malingen helt safe å bruke, ingen coating nødvendig.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap