Tanganyika (prinsessen)

ville Prisessen av burundi kunne trives med dette oppsette?
eller burde jeg gjøre noe annet?


[External Image]
Hvordan ser det ut det du lurer på ?
Takker så det ble en feil av en eller annen grund.

her er no bilde på nytt
Ser fin ut dette her.
Jeg ville nok hatt litt flere og mindre skjulesteder hvor fisken kunne stikke seg helt vekk. Også for å kunne hjemme seg for deg.
ok. da for vi filse litt på det.
takker
Hva er det du forer dine med??
ikke noe kritikk eller noe til deg. men tror jeg heller ville gått fpr litt mere stein hauger enn skifer "kasser" 1 .pga skiferen har skarpe kanter som fiskene kan skade seg på 2 . ikke mye gjemme plass til evt yngel.

sette opp noen små huger flere steder i karet slik at man unngår for mye slåsting mellom hannene for revir hevding. og man kan få mange flere gjemme plasser for yngel. bare en tanke
har sittet å tenkt på det må se hva jeg kan finne av steiner...

men ha no prøvd å justere litt på ting.
Gjør seg alltid bedre med runde steiner en skifer. Runde steiner kan være noe tunge. Legger ved bilde av karet mitt som innholder prinsesser. Til høyre har jeg runde steiner som ser naturlig ut mens til venstre skifer som ser noe mere menneskeskapt ut. Hos meg velger Prinsessene skifersteinene defor har jeg latt det være. Vurderer runde steiner over det hele.
Bildet kom ikke med. Prøver igjen.
Min erfaring er at når vi sette opp et slikt akvarium som disse fiskene skal trives i. Lager vi noen fine plasser som vi regner med de vil ta i bruk. Det som siden viser seg er at de bruker sprekker og små huler som vi ikke hadde tenkt de ville benytte.
Skal selv innrede et kar til disse fiskene i denne uken. Blir med runde steiner.
Kan se om jeg får postet noen bilder.
Fiskene er som de fleste dyrene i verden. De byggersitt "hus" etter sin egen behov for kontroll og sin egen størrelse. Store "hus" er farlig det, for alle kan jo komme inn, inkludert de store stygge "ulver".
Masse stein er min erfaring. Jo flere skjulesteder rundt om i karet de har å velge mellom jo mere vil de være fremme og på flere steder. De trives best med å alltid ha et skjulested rett i nærheten.

Vær obs på at de graver og ommøblerer så ikke bygg steinrøys oppå bunnlaget, men pass på at de nederste steinene ligger helt på bunnen av karet. Legg gjerne et liggeunderlag festet med noen punkter silikon oppå bunnglasset.

Jeg vet det er delte meninger om bruk av lavastein og at det ikke hører hjemme i sjøen, men jeg har valgt å bruke mye lavastein sammen med litt annen stein i mitt prinsessekar. Lavastein er lett og sitter bedre på hverandre enn annen glatt stein.
Så med lavastein er det mindre sjanser for at det raser sammen og hvis det skulle skje er det mindre sjanse for at bunnglasset sprekker.

Prøvde meg igår. Dette er en 180l som snart blir bebodd av 8 stk ungfisk. Går fint sammen i et mindre kar nå.
Har noe skifer jeg muligens kan leke litt med og. Men får se hvordan det blir.
Filteret er et nytt 2075. Skjærte vekk bakveggen på den gamle Juwel kassen og monterte flere innsugsrister. Så denne står bare "løst" som en boks utenfor innsug og varmekolbe. (ikke noe glippe mellom boksen og glaset. Står kilt i toppen og presset med steiner i bunnlaget) Synes varmekolben og det grønne eiheim innsuget kom veldig godt fram når jeg malte bakveggen svart.
Grumsete vann på bildet!
muligens jeg må ut på stein sanking
det var jo lekkert

takk for at dere kommer med innspill
Jeg er ikke helt 100% fornøyd enda. Men det kommer seg. En bra start.
Jeg og prøvde meg med skifer. Men om det skal se naturlig ut i "hauger" må man bruker veldig mye for å få litt høyde på det. Og om man stabler litt huler så ser det menneskeskapt igjen..
Angående steinene så måtte jeg gå tilbake på at jeg ALDRI skulle betale for slik stein. Det ligger jo overalt om man gidder å leite.
Men nå har jeg ventet på snøsmelting i 2mnd uten at det ser ut til å skje. Så tok kontakt med en steinsenter butikk. Fikk de for 20,- stk uansett størrelse.
Så kom unna rett i overkant av 200,- lappen for steinen i dette karet. Har litt ekstra liggende. Greit nok med tanke på at jeg visste akkurat hvor jeg skulle leite, og kunne kjøre bilen helt inntil og lempe inni
Da var det ekstra deilig når jeg var i dyrebutikken for å kjøpe planter at jeg så at de selger lik stein for 50,- kiloet! Blir fort noen kilo for en liten klump stein.
wow 20 kr stk???
Skam billig. hvor er dette stein senteret du snakker om??
har sett på dyre butikkene men de koster sjorta om man skal ha endel stein.
så de lever opp til de 4 første bokstavene i DYREbutikker.

ha en god kveld/natt alle sammen skall opp 05:00 i morgen så sengen kaller
Det ser ganske bra ut oppsettet ditt Bjørgvin! 100% fornøyd er vi aldri fordi vi som mennesker søker stadig nye utfordringer i livet. En annen gang kan du staple dem alle sammen i midten til en stor oasen. Forandring fryder...
har du noe i bunnen bjørgvin?? (under steinene)?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap