Trollhassel\vrihassel - kan den brukes i akvariet?

Inaktiv bruker
Jeg kom over en profil av et akvarie hvor det er brukt en meget vakker vrihassel. Jeg er litt usikker på navnet til greinen, men mener etter å ha søkt at greinen jeg er ute etter heter vrihassel.
Det jeg lurte på var om jeg kunne bruke en slik gren i akvariet, hvor jeg får kjøpt grenen, og hvor mye prisen ligger på hvis jeg skal ha en liten gren til et 60 liters akvariet. Er det trygt å bruke grenen? Vil den råtne veldig fort? Evenetuelt, hvordan skal grenen bearbeides før den er klar? Jeg legger ved et bilde av grenen, men jeg vil helst også få svar på om den heter trollhassel eller vrihassel. På forhånd, takk for alle svar !
Ja da...
denne grenen kan du bruke... bare husk at alt ferskt fra naturen inneholder mye garvesyre, som vil senke ph i karret litt.

jeg tror arten heter trorrhassel
Hepp!

Dette er Trollhassel! Jeg jobber på terminalen til Mester Grønn og vi importerer dette ukentlig. Har du en mester grønn butikk i nærheten så kan du shoppe der. Hva prisen i butikk er, vet jeg ikke. Jeg bare tar i mot og sender de til butikkene
Inaktiv bruker
Hehe, vurderer å kjøpe en slik grein ja synes den er veldig dekorativ, og lager på en måte et mer livlig habitat for fiskene
Men, vil en slik gren senke ph i stor grad? og må jeg bearbeide den på noen måte før den puttes i akvariet?

Ph.
den vil ikke endre ph noe extremt, men du burde nok legge den i vann litt før du bruker den (1-2uker).

det kommer nok litt an på hvor masse greiner du skal ha i akvariumet...
Dette er nok vrihassel (Coryllus avellana contorta)
Trollhassel (Hamamelis virginiana) har ikke disse krøllete greinene.

Men de fleste kaller denne for trollhassel ,meg selv inklusiv selv om jeg vet bedre.Den passer bare så godt til navnet,litt trolsk

Bruker denne selv en god del i Corydoraskar da jeg synes den er veldig dekorativ. Men den må være godt tørket før den brukes. Jeg pleier å kjøpe så pass store greiner at den bare kan kiles godt fast for ikke å fylte opp til og begynne med.
Har ikke merket noen innvirkning på vannverdiene men nå har jo coryene mine litt surt vann uansett.
Inaktiv bruker
Meget dekorativ ja ! Men, må jeg eventuelt bearbeide den ved å fjerne bark, la den tørke, eller no slikt? Jeg er meget usikker på hvordan den skal behandles før den tas i bruk.
Sølvi Gullaksen
Dette er nok vrihassel (Coryllus avellana contorta) Trollhassel (Hamamelis virginiana) har ikke disse krøllete greinene. Men de fleste kaller denne for trollhassel ,meg selv inklusiv selv om jeg vet bedre.Den passer bare så godt til navnet,litt trolsk:) Bruker denne selv en god del i Corydoraskar da jeg synes den er veldig dekorativ. Men den må være godt tørket før den brukes. Jeg pleier å kjøpe så pass store greiner at den bare kan kiles godt fast for ikke å fylte opp til og begynne med. Har ikke merket noen innvirkning på vannverdiene men nå har jo coryene mine litt surt vann uansett.


hmm jøsses det var nytt for meg... var helt sikker på at det var trollhassel jeg, det er slike greier vi får inn på terminalen og de er merket med trollhassel... skal kjefte litt på dem på mandagen jeg
Jeg har ikke fjernet barken men ha hørt en nevnt at bark fra greie bør fjernes. Nå er jo disse greinene så tynne at jeg tror dette blir vanskelig. Har fjernet bark på fks. einerøtter men ikke disse. Hvis du kjøper tørre greiner i butikken så mener jeg det går greit å bare ta de i bruk med en gang.Vask og skur de gjerne i kokende vann.
Selv har jeg vrihassel i hagen med har ikke brukt disse da jeg ikke gidd å vente på at de skal tørke skikkelig.
Trym81
[QUOTE=Sølvi Gullaksen]Dette er nok vrihassel (Coryllus avellana contorta) Trollhassel (Hamamelis virginiana) har ikke disse krøllete greinene. Men de fleste kaller denne for trollhassel ,meg selv inklusiv selv om jeg vet bedre.Den passer bare så godt til navnet,litt trolsk:) Bruker denne selv en god del i Corydoraskar da jeg synes den er veldig dekorativ. Men den må være godt tørket før den brukes. Jeg pleier å kjøpe så pass store greiner at den bare kan kiles godt fast for ikke å fylte opp til og begynne med. Har ikke merket noen innvirkning på vannverdiene men nå har jo coryene mine litt surt vann uansett.


hmm jøsses det var nytt for meg... var helt sikker på at det var trollhassel jeg, det er slike greier vi får inn på terminalen og de er merket med trollhassel... skal kjefte litt på dem på mandagen jeg


Hvis man skal være korrekt så synes jeg du skal gjøre det selv om den er allment kjent som trollhassel. Men en butikk bør kanskje operere med riktig navn
Inaktiv bruker
Hva mener du med tørr egentlig? Er de ikke tørre uansett når man kjøper dem?
De pleier å være tørre når man kjøper de i butikken men ikke hvis man plukker de rett fre treet.
En annen ting, redmoor-røtter har jo også noen fantastiske flotte greier hvis man finner en fin en og disse fyller litt mer i et kar en vrihassel.Disse bruker jeg stort sett sett som et "litt ekstra" i et kar.
Inaktiv bruker
Men, hvordan fungerer det når man kjøper dem liksom. Er de plantet i potter, eller kan man kjøpe dem som små grener? Har du mulighet til å svare på hvor mye en grein på mellom 30-60 cm koster? Kan de kjøpes på Mestegrønn?


De selges som løse greiner og pleier ikke koste så mange kronene når en bare skal noe små greiner,men prisen vil vel variere fra butikk til butikk.

Hva Mester grønn har aner jeg ikke da det ikke er en butikk jeg bruker. Handler stort sett på et lokalt gartneri og de pleier å ha litt utvalg.

I den siste tiden har jeg ikke sett så mange butikker som har de ,mn spør du om de ikke kan ta inn noen til deg.
gutt16
Men, hvordan fungerer det når man kjøper dem liksom. Er de plantet i potter, eller kan man kjøpe dem som små grener? Har du mulighet til å svare på hvor mye en grein på mellom 30-60 cm koster? Kan de kjøpes på Mestegrønn?


Mester Grønn har disse inne på terminalen hele tiden, de blir stadig sendt runt til våre ca 90 butikker, men prisen aner jeg ikke *flaut*

Har ikke din mester grønn butikk denne inne, bestiller du av de, så har de den i løpet av 1-2 dager.
Tilfeldig bekjentskap
© Lene Jødahl
Reklame for plussmedlemskap