Co2 set - bør ha?

Hei folkens. Jeg har et 160 liters akvarium, og har et lite problem, og det er dårlig plantevekst. jeg har hørt/sett at Co2 sett skal hjelpe mye mot dette, og har lest så mye jeg har funnet. Er dette noe jeg virkelig bør ha? De er jo ganske dyre, men har veldig lyst på et så fint kvarium som mulig, og som sagt, så vokser plantene mine rimelig dårlig...

Hvis ja, vet noen om noen bra butikker/Internettbutikker etc, som jeg kan få gode sett til, og er noen sett bedre enn andre? Jeg har lest at jeg bør finne rundt 6kg Co2 flasker hvis akvariumet er over 150l, som det er, men selv har jeg ikke funnet noe.

Takk for hjelpa på forskudd!
Det kan være flere forskjellige (og billigere) tiltak du kan gjøre før du må ut med masse penger for et CO² anlegg. Det finnes forresten også DIY variant av det.

Men jeg tror kanskje det kan være lurt å først finne ut hvorfor plantene mistrives eller vokser dårlig hos deg pr i dag. Det er mye du kan gjøre for å bedre veksten. Selv bruker jeg ikke noe hokus-pokus, men har fin plantevekst fordet.

Du kan begynne med å fortelle om forholdene i akvariet det gjelder. Ting som er greit for oss å vite for å kunne hjelpe deg, er:

- hvor mange lysrør har du, og hva slags rør er det? (merke/produsent og antall watt står på rørene i ene enden)

- når byttet du lysrør sist?



- hva slags bunnlag har du i akvariet?
(grus, sand?)


- benytter du noen form for plantegjødning i akvariet?


- hva slags planter har du prøvd deg på?

Navnene på dem er det beste, men har du ikke det, kan bilder hjelpe mye (mange her kan identifisere planter utifra bilder, og dermed fortelle litt om hva akkurat den og den planten trenger for å trives.

- Med "dårlig plantevekst" hva mener du eksakt?

Råtner de? Feller de bladene? Står de bare stille i vekst osv? Gule blad, brune blad...?
Har du råd til det og virkelig ønsker deg et skikkelig plantekar så er CO2 ikke noe å lure på.
Det er tull at du "MÅ" ha en 6kg flaske til 150l. Om du har magnetventil og stenger av tilførselen om natten kan en vanlig 2kg flaske holde 6mnd og mer.
Det finnes også meget gode sett med engangsflakser på 500g fra f.eks Dennerle. Kjører selv Dennerle sett, og det er virkelig bra greier!



Det finnes, som Mona nevner, hjemmelagde greier en kan ha, men dette er og blir hjemmelaget og ustabilt.

Grunnen til at planter vokser dårlig kan være så mangt, og svarer du på listen allerede postet her så er det mye lettere å hjelpe deg på vei!

Anbefaler deg egentlig å begynne med å virkelig planlegge/bestemme hvilke planter du skal ha, og så tilpasser du de andre parameterne til dette. Det er slett ikke alle planter som drar like stor nytte av CO2 tilførsel
- hvor mange lysrør har du, og hva slags rør er det? (merke/produsent og antall watt står på rørene i ene enden)
Har egentlig 2, men det er noe galt med armaturet (Holder på å finne ut av hva...), så bare ett av dem funker fåreløpig. Men har alltid hatt rimelig dårlig plantevekst i karret mitt, selv om det var en liten periode der de vokste som gale (Samme gjalt alger)

- når byttet du lysrør sist?

Rett rundt juletider. Tror det var litt etter.


- hva slags bunnlag har du i akvariet? (grus, sand?)

Selvplukket elvegru pluss en del sand fra biltema.

- benytter du noen form for plantegjødning i akvariet?
Ja. Nutron Flora.

- hva slags planter har du prøvd deg på?

Jeg kan godt se om jeg får tatt noen bilder, men da må jeg litt på leting etter kameraet mitt, hehe. Men alle plantene er ganske vanlige skulle jeg tro. Hurtigvoksene og kjøpt i dyrebutikk.

- Med "dårlig plantevekst" hva mener du eksakt?
Råtner de? Feller de bladene? Står de bare stille i vekst osv? Gule blad, brune blad...?
Brune blad, vet ikke helt ha det er, men også masse små hår på plantene 8Noen ganger så mye at de dekker nesten hele planten), noen blader løsner og har ikke opplevd spessiell plantevekst på en stund.
_______________________________________

Jeg har veldig lyst å kjøpe noen lotuser for tida, for de syntes jeg er virkelig fine. Men bortsett fra det, har jeg ikke noen spesielle planer enda.
Men akvariet ser fytklig kjipt ut osm det er, så er egentlig på jakt etter noen blomster.

Dobbel-post. Beklager.
Det høres ut som du er kraftig plaget med alger. Jeg antar at det i ditt akvarium er for mye av noen næringsstoffer, og mangel på andre. Dette forklarer at plantene "står stille" og algene vokser.

De testene du bør ta om du har mulighet er

GH - planter klarer seg ikke bra uten litt kalsium/magnesium i vannet
kH - har du veldig lav kH, og i tillegg ikke tilsetter karbon via CO2 har plantene rett og slett ingen kilde til karbonater.
Fe - Jern er en livsviktig katalysator i planters fotosyntese og dannelsen av klorofyll.
Nitrat - Plantenes kilde til nitrogen. Dette får du normalt nok av via fiskens avføring/fôrrester osv, men i kar med lite fisk blir det fort mangel på dette.
Fosfat - Også dette får du normalt fra fiskens avføring osv.


Du har fortsatt ikke fortalt noe om hva slags lys du har. Greit at du normalt har 2, men hva slags lysrør? Og hvor mange watt. Tror du skal investere i mere lys før du tenker på CO2.
Det er ofte et problem i vanlige selskapskar med dårlig lys at det er mange fisker i vannet. Nitrat og fosfatverdiene er for høye, algene tar over og plantene nærmest går i dvale/dør.
Power-Glo 30W, og Aqua-glo 30W var det.
Kan ikke få sjekket forholdene mine i akvariet helt enda, men kan få gjort det i morgen hvertfall. jeg skal fylle på de tingene som mangler, og se om det hjelper..

Takk for hjelpa!
Vil bare si at utstyret du har er godt nok til planter som ikke er veldig krevende, jeg hadde selv de samme 2 lysrøra i mitt 125L akvarium uten å tilsette CO2 og plantene hadde det finfint, luket nettopp ut sikkert 150 vallisneria-avleggere som var grønne og sunne. Lotus har jeg også klart å få til fint med disse røra uten CO2. Kun tilsatt sånne gjødselskuler som man putter i grusen. Det som kan være problem hos deg kan være at biltemasanden blir for tett for planterøtter så de råtner, dette kan du bruke malaysiske sandsnegler til å få bukt med, eller bytte til grovere grus (Planter trivs bedre i grovere grus).

Det høres ut som du har problemer med alger, når du forteller om små hår på bladene. Ikke ha lys på mer enn i 12 timer hver dag (Hindre algeoppblomstring). Ikke fór fiskene for mye av samme grunn, og fjern blader som holder på å visne.

Jo flere planter du har i akvariet jo enklere er det å holde dem i live er min erfaring.

Dersom du velger å ikke tilsette Co2 er det lurt å velge planter i forhold til dette (bruk plantebasen i forkant når du skal handle panter)

Har hatt på lys fra 12.00 - 00.00, men nå som den klokka er ødelagt er det litt uregelmessige lystider, siden jeg ikke får skrudd på lyset før jeg kommer hjem.. Jeg skrur av lyset i 00.00 tiden, og tidligst på i 14.30 tida. Kan dette ha noe å si det?
Takk for tipsene foresten. Skal se om jeg finner disse gjødselskulene noe sted.

Foresten, har disse sandsneglene også.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap