Jeg har lyst til å lage et tre i akvariet.

Jeg har veldig lyst til å lage et slikt tre.
Har noen av dere lagd et sånt før?

Jeg har et par spørsmål:
* Hvilken mose bør jeg bruke?
* Hvordan skal denne festes til grenene? Kan jeg bruke fisketråd?

Jeg skal også bruke en forgrunnsplante. Hvilken er fin, men krever lite arbeid?
jeg ville brukt javamose.
du kan bruke nylon (fisketråd)
har sett at andre har brukt gummistrikk.
WOW får du til dette, burde du være svært stolt
har faktisk tenkt litt på dette selv siden jeg så disse bildene på en side. veit ikke helt om det går ann og kjøpe et bonsai tre og latt dette dø ut og tørke, er ikke sikker på om det noe gift stoffer i bonsai trær. men de hadde jo passet nydelig til et slikt formål

er dette akvariumet jeg har sett på

anders86
veit ikke helt om det går ann og kjøpe et bonsai tre og latt dette dø ut og tørke, er ikke sikker på om det noe gift stoffer i bonsai trær. men de hadde jo passet nydelig til et slikt formål:)


Det hadde jo vært midt i blinken!
Men er det ikke sånn at man ikke kan ha nåletrær i akvarium? For bonsai er jo et nåletre... Kanskje noen kunne hjelpe?


Og noe annet jeg lurer på, som kanskje noen kan hjelpe med,
er hvordan jeg lager bakgrunnen.... Jeg aner ikke hvordan de har fått til det.
Noen som har et par tanker på hvordan jeg kan få til å lage det?
alle bonsai trær er ikke nåltre. jeg hadde et bonsai tre som det var blader på som blomstert fint, men det daua og vart kastet før jeg begynte med akvarium.



ang bakgrunn kan du jo se her http://home.online.no/~havards/730lbakgrunn.cfm
dette var jo bare SYKT stilig da
blir spennende å se hvordan dette prosjektet går.
du må holde oss oppdatert da.
hvis det viser seg å ikke vere rakettforskning kommer marius til å hiver seg på å prøver også.
Marius S
Og noe annet jeg lurer på, som kanskje noen kan hjelpe med, er hvordan jeg lager bakgrunnen.... Jeg aner ikke hvordan de har fått til det. Noen som har et par tanker på hvordan jeg kan få til å lage det?


Bakgrunnen er hvit, men med lyskilde som står bak og lavere enn akvariet. Mener jeg så et bilde av det en gang, det var brukt en frostet, hvit glassplate, satt opp litt bak akvariet (litt avstand ut fra akvariet, ikke klint inntil). Lyskilden nedenfor akvariet må til for å få den effekten du ser på bildene du la ut (fyfy egentlig, du vet dette med Copyright...?)

En ting du bør vite, er at denne typen aquascaping og design krever fingerferdigheter og mye stell. Det skal finklippes og lukes forsiktig, kanskje så ofte som hver uke, for å holde den perfekte fasongen.

Hadde jeg vært deg, hadde jeg gått ut i skaugen og funnet meg en einerbusk. Finn noen tørre og døde grener og ta med hjem. Så leter du deg frem til en del som kan minne om et tre når den er kappet og sagd riktig. "Foten" på treet sages av så det er en helt rett flate under. Så finner du en bit plexiglass, og skrur "trestammen" fast i denne (bruk syrefast/rustfri skrue). Når du så legger sand over plexiglasset, blir det usynlig og står støtt og fint.
Mosen bør bindes på før vannet fylles helt opp, sånn at tretoppen står over vannet mens du jobber, for det er håpløst å binde mose under vann :p Det er mye lettere når det gjøres over vann.

Du kan forsøke med en billig og lett tilgjengelig mosetype først kanskje? Javamose er grei å øve seg på. Senere kan du avansere til litt dyrere og annerledes mosetyper.
Jeg har faktisk gjort en lignende ting. Lagde en "jungel" med javamose festet til toppen av røtter Slik dere skriver her i lillebrors tank. Problemet ble gganse fort alger, pga nærheten til lyskilden. Hvis det skjer bør du se om du kan skape større avstand rillyskilden og være VELDIG tilbakeholden med mating. En god gjeng med amanoreker bør vel også være på plass for å ta seg av renhold i mosetreet

Gleder meg til å se hva du får til!

Denne type ting er moro!
mona o
Lyskilden nedenfor akvariet må til for å få den effekten du ser på bildene du la ut (fyfy egentlig, du vet dette med Copyright...?)


Ja, dette vet jeg. Uff, at jeg ikke tenkte på det.
Kanskje en moderator kan fjerne bildene? Jeg kunne jo heller ha lagt ut en lenke, men jeg husker ikke hvor bildet kommer fra. Jeg har hatt bildene på PC'en i lang tid.
Som kulturarbeider er jeg tilhenger av copyright altså, men den dagen en aquascaper blir sur for å bli skrytt av på et akvarieforum har neppe kommet nå i alle fall bildene av det akvariet er over hele nettet og det er ingenting å være bekymret eller tenke noe over. Hadde du skullet publisere det i et akvarieblad hadde det vært noe helt annet selvsagt. Det er jo sånn her alle nettfora fungerer.

Tilbake til aquascaping
Takk for svar!
Nå ble jeg litt lettet. Men jeg skal ikke gjøre det mer...

Tilbake til aquascaping, ja.
Jeg har også tenkt til å lage et aqua-bonsai tre. Fant en kjempefin liten rot i dyrebutikken, det står Mopani wood på merkelappen. Utrolig fine fasonger på mange av de røttene! Skal du ha gressplen under treet ditt? Og hva slags plante har du isåfall tenkt til å bruke?

Legg ut bilder av treet ditt når du er ferdig, da, så vi får se.
Har lenge drømt om å prøve å lage noe lignende dette, og dersom jeg får tak i en passende rot, skal jeg prøve det i et nytt kar jeg har stående. Kommer til å bruke Javamose på treet, og Monosolenium tenerum som "gressplen" Jeg tror treet kunne blitt nydelig med sistnevnte mose, men det er vanskeligere å få den til å sitte, så det blir Javamose i første omgang.
HvemErJeg?
Skal du ha gressplen under treet ditt? Og hva slags plante har du isåfall tenkt til å bruke? Legg ut bilder av treet ditt når du er ferdig, da, så vi får se. :)


Jeg har planer om gressplen, ja.
Men jeg har aldri hatt gressplen i noen av akvariene mine før, så jeg vet ikke helt hva jeg bør satse på..

Men jeg finner sikkert noe.
Jeg har tenkt litt på Sagittaria subulata.

Denne skal visst være veldig lett. Jeg bruker ikke CO2, så denne tror jeg passer bra.
Problemet med den er høyden. Hvis du ikke har et GIGA kar, vil den se veldig høy ut og få proporsjonene til å bli litt rare... Den blir lang.
Neon Bebop
Problemet med den er høyden. Hvis du ikke har et GIGA kar, vil den se veldig høy ut og få proporsjonene til å bli litt rare... Den blir lang.


Hmm... Da vet jeg ikke helt. Men kom gjerne med tips.
Echinodorus tenellus er et godt valg. De trenger næring i bunnlaget, men klarer seg bra med god til moderat lysmengde. Næring gir du i form av tabletter som stikkes godt ned i sanden nede ved røttene deres.

Jeg hadde den før, og den fyllte bra ut

Tilfeldig bekjentskap
© Maren Saxe
Reklame for plussmedlemskap