Røtter av nåletrær i akvariet, dumt?

Var en tur i skogen, og fant en hel haug med ekstremt fine røtter, som hadde ligget i elva en stund. (Så det på slitasjen av de)


Når jeg kom hjem, kokte jeg de og lukta. Og etter lukta å dømme er det nåletrær de tilhører. Men, kan de alikevel brukes i karet?

Markus
Marknor
Ingen?


Joda, det er nok en del av oss som har brukt spesielt furu røtter. Utfordringen med disse er at de inneholder kvae (Garve) stoffer. Disse kan delvis forsure vannet, men også forgifte det i sterkere konsentrasjoner.

Det er altså balansen mellom hvor mye av disse stoffene som kommer ut i vannet og blir der som er utfordringen.

Slike stoffer kan ha en positiv effekt i små konsentrasjoner. De er bakteriedrepende og kan forebygge endel sykdommer hos fiskene. Kvae er jo en del av treets beskyttelse, når det er i live.

Faktorer som avgjør om man kan bruke slike røtter er blant annet:
- At de er så bra utvasket som mulig.
- Best hvis de har ligget i under vann noen år.
- Større akvarier er mindre utsatt for giftkonsentrasjoner
- Hyppige vannbytter tar av effekten for giftkonsentrasjoner.

Jeg har hentet slike røtter fra oppdemmede skogsområder, hvor de har stått under vann 10-20 år. Når det så blir lav vannstand som følge av tørke kan man finne flotte røtter. Men selv disse innholder en del kvae.

Man må huske på at reker og andre dyr er mer sensitive enn mange fisk. Vannet kan også bli farget av røtter, slik at lyset til plantene blir redusert, med mulig mindre vekst som følge.

Det finnes en del måter å behandle røtter på for å vaske ut garve stoffer. Her er noen stikkord, koking, saltlake, nedsenking i sjøvann etc. Dette finnes det en del info om i akvarielitteraturen. Bruker selv bare rent ferskvann når jeg rengjør og lar røtter ligge for å trekke vann.
Aha! Da blir det nok til at jeg kaster de ut i naturen igjen. Hvor lenge de har ligget i elva er uvisst, og orker ikke å styre så veldig mye med koking og den slags. Takk for svar!: )
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap