Montere bakgrunn

Skal montere en enkel Jewel bakgrunnsplate i karet mitt. Problemet er så enkelt; jeg har fisk i det!

I dag går det en del cory i karet.

KAN jeg la det stå igjen med 1/5 vann, og vaske alt over med aceton og smøre inn med silikon mens fisken er der?

Jeg tenker da å ta vare på noe av akvarievannet i tilitersbøtter.

Men aceton er vel ikke giftig før det fordamper? Det dreper ikke fisken som evt er i karet enda?
Dropp silikon, bare tapp ut halvparten av vannet, gnikk over bakglasset med filtervatt for å få vekk evt alger. Så bruker du Orca underwater glue på bakgrunnsplaten, trøkker den på plass, og fyller opp akvariet igjen.

Fordelen med Orca undervannslim er at det herder under vann. Du trenger altså ikke vente, men kan fylle karet opp igjen straks
Vanligvis pleier norske Tropefisk å ha dette på lager, men pga omgjøringen og salget der for tiden, ligger ikke produktet ute i nettbutikken lenger. Men de fører det vanligvis. Send en email, eller ring og spør?
Jeg la ut link til den tyske nettbutikken jeg pleier å bruke, for at du skulle få se hvordan produktet ser ut. Det ser ut som en vanlig silikonpatron, men det er altså undervannslim. Det ser egentlig ut som svart silikon i bruk (jeg har brukt det flere ganger).

Du trenger ikke bruke aceton og greier. Dette er ikke liming av et akvarium som skal være vanntett, det er bare for å få en bakgrunnsplate til å sitte. Det er ikke nødvendig med masse avfetting og greier, det sitter som spikret uten. Tro meg, jeg har limt ganske mange bakgrunner etterhvert, og jeg har aldri gjort noe annet enn å gni over med en dott filtervatt og så tørket litt med papir. Ikke noe hokus-pokus. Og de sitter som de skal, dønn fast, likevel.
Tusen takk! Det eneste som er litt kjipt at jeg har brukt en del hundrelapper på aceton og akvariesilikon i dag
Halvorsen
Tusen takk! Det eneste som er litt kjipt at jeg har brukt en del hundrelapper på aceton og akvariesilikon i dag :)


Kvitteringen kanskje kan gi deg bytterett og penga tilbake?
ja jo... men er det mulig å gjøre det på den måten jeg sa? evt bare tappe ut 50% slik du sa, og bare vaske og silikonere halveglasset? resten blir jofestet av grusen og steiner...

Vannmengden for fiskene skal jo heller ikke være noe problem da akvarie er 40 cm høyt.
Rent teknisk er det mulig å gjøre det slik du sier.
Men jeg hadde aldri tatt sjansen!
Aceton er giftige greier, har nettopp avfetta et tomt 200L kar for innmontering av RealRock-bakgrunn.
Og jeg kan love deg at der blir avdamping mens man holder på! :o
Hadde aldri tatt sjansen på at dette skulle gått bra med vann og fisk i karet.
Er redd at fiskene ville avlidd ganske raskt av gassene som oppstår.
jeg ville gjort det ganske enkelt med aceton som du sier. Bare tørke rene punkter til å sette fast bakgrunnen, og ikke hele bakglasset.
Flaks fiskene lever under vann, så slipper de stort sett unna problemer med avgasser
ok, da prøver jeg det!

tapper halve karet.

Vasker hele glaset tomt for alger, vasker enkelte punkt med med aceton, såkalte festepenkt.

smører de punktene med silikon og fester bakgrunnen der.
Husk at silikonen bruker noen dager på å tørke. I mellomtiden må du sørge for at bakgrunnen blir presset inn mot glasset med et jevnt trykk.

Forresten, har du tenkt å feste platen øverst men ikke nederst? Husk at hvis platen har oppdrift så er det nederst det er viktigst å feste den.
Det er Juwel bakgrunnsplate det er snakk om, men er det et Juwel akvarium også? Hvis det er det, er det håpløst å kjøre med lav vannstand i de dagene silikonen bruker på å tørke. Da ødelegger du filterbakteriene.
takk for alle råd og vink. jeg tenkte jeg skulle ta en del bilder og skrive litt om det fungerer i tråden her

Mona: det er ikke ut jewel kar nei. og bruker eheim sitt utvendig filter og innsuget er omtrent helt på bunn. no problem!
Nå har jeg festet bakgrunnen i akvariet. Tatt ut omlag 60% vann. Silikonert litt over halve plata og festa den til karet. Nå står den med klemmer og venter på å tørke. To døgn stod det at det ville ta! Bruker sanden i karet til å holde bakgrunnen på plass på bunn.

Så får vi se om dette fungerer. Ingen fisk døde som følge av aceton o.l.
Jeg er i samme sitasjon som deg. Vurdere innvendig bakgrunn. Lei den svarte jeg har nå.
Så spennende om dette fungerer. Var det greit å få sanden unna i bunn?
Hvilken bakgrunn brukte du? Linken fungerer ikke lenger. Lurer på oppdrift o.l
jeg kravde enkelt og greit vekk sanden med hendene. fisken ble litt stressa, men tror det gikk greit!

brukte jewels bakgrunnsplate . veldig enkel bakgrunn.

skal fylle opp vann i dag.
Tilfeldig bekjentskap
© Cathrine W.Bjørnebo
Reklame for plussmedlemskap