Hvor lenge må rota ligge i vann/skylles før den kan puttes i karet?

Kjøpte en rot (ca 20cm høy, vet ikke type) på dyrebutikken idag og lurte på hvor lenge den bør "vaskes" før den er klar for akvariumet.. Vet ikke om den synker enda, da jeg bare har hatt den i en bøtte med vann enda, og må flytte litt på den for å få bløtnet alle 3 kantene på rota. Skylte den først til vannet ble klart og har nå latt den ligge i 1 time per kant, så vannet blir ikke misfarget lengre. Er den da klar?

Prøvde forgjeves å finne andre tråder om dette, uten hell.. Får håpe søkemotoren kommer opp igjen!

Takk.
jeg lar mine ligge ca 14 dager +/- det kommer ann på når dem holder seg nede i vannet altså ikke flyter mer.
Jeg bruker så varmt vann jeg får fra dusjen i badekaret, skifter vann når det blir kaldt så lenge varmtvannstanken tillater det.
Jeg la i bølt en mangrove rot i dag men vet ikke når den vil synke for den var stor. så jeg la noen tunge steiner oppå den så den ikke flyter opp.
Det avhenger fra rot til rot, umulig å gi noe svar. Noen røtter farger av over veldig lang tid, mens andre har ligget lenge nok i vann i naturen. Røtter som flyter vil ofte farge av over lang tid. Hvis den synker er det ikke noe problem å legge den i akvariet. Du vil nok se at den farger av i begynnelsen, men jeg for min del synes bare det er pent med vann med brunskjær. Det er naturligvis smak og behag.
Ok. Tenkte hovedsaklig mht. stoffer som går ut i vannet, om den flyter er ikke så farlig, for da får den bare flyte rundt i karet noen dager, evt jeg får feste den med stener e.l.

Jeg ser jo ikke om den synker siden jeg bare har en 10-liters bøtte å ha den i og den er høyere enn den. Den ser ut som en Mopaniro-rot, om det er til noe hjelp?
Hun på butikken sa jeg måtte skylle den først, men vet av erfaring at jeg ikke kan stole på det som sies der..
Mopani-rot, tenker du på?

Så lenge du ikke bryr deg om ekstremt brunt vann, så er det stort sett bare å legge den i karret.

Mine ville ikke slutte å gi fra seg brunfarge, noe som irriterte meg kraftig.

Til slutt hev jeg bokstavelig talt ut røttene, og tenkte de kunne ligge ut å råtne til måsen kom å tok dem.
De ble liggende ute hele høsten, med regn hver dag i 5-6 uker, så kom frosten, og for min del skulle de bare fryse ihjel, så de ble liggende.
Så da det ble november begynte jeg å lure om jeg skulle prøve meg på røttene igjen. Tok de inn, kostet sny av dem og la dem i badekarret.
Visste seg da at de omtrent ikke farget vannet lengre, så oppi karret bar det....
Om du har badekar så bruk det. Skubb det bare rent for såpe rester først. Det lønner seg, for da burde du få til og legge hele rota i vann samtidig. eller så kan du bli nødt til og bli stående og spyle det i timevis. spylte rota i 1t og 30 min før jeg la den i bløt idag selv. Den trenger i allefall en uke i bløt før du putter den i karet ditt. dette er det jeg har lært i allefall. ikke grunnet fargen elle at den flytter, men siden den har kommet først til butikken og sikkert ligget der en stund og fått støv og dritt på seg.
Hehe nei huff, aner ikke hva slags rot det kan være.. Så bilde av en Mopaniro-rot på Aquamanias og den lignet litt. Har en lignende rot fra før som jeg (den gang uvitende) bare la i karet etter å ha skylt den litt for ett år siden.. Virker ikke som om noe gikk galt da, men man vet jo aldri, så ville høre for sikkerhets skyld!

Lar rota ligge over natta iallefall så hiver jeg den i i morgen
Takker for all hjelp!
Her skylles bare røtter før de legges i karet, flyter de legger jeg noe over dem så de holder seg nedi. Bruker som regel så store røtter at det er håpløst å legge dem i bløt.
Cosmo
...Skylte den først til vannet ble klart og har nå latt den ligge i 1 time per kant, så vannet blir ikke misfarget lengre. Er den da klar? .


Ja, jeg ville sagt den var klar til bruk

Jeg bruker mye mangrove-røtter, og spyler bare røttene raskt i dusjen først, for å få vekk løs flis og bøss, samt annet løst rusk på dem. Er de ekstremt skitne av rusk og rask, så skrubber jeg over dem med en neglebørste også.
Så bærer det rett i akvariet med dem. Noen ganger glemmer jeg å spyle dem først også, og ingen fisk har noen gang tatt skade av det Det er bare treverk, og det gjør sjelden noenting om de ikke spyles først. Kan bli litt mye bøss som ramler av dem bare i akvariet.

Noen akvarister vil absolutt ikke ha den minste antydning til gyllenbrun farge på vannet, og siden enkelte røtter kan farge vannet noe, bløtlegger de røttene i både dager og uker først (med gjentatte bytter av vannet). Dette er smak og behag, men jeg syns ikke en viss gyllen farge på vannet gjør noe. I de fleste tilfeller med mangroverøtter så farger de ikke noe særlig, syns jeg. Jeg bløtlegger aldri røttene.

Visse typer andre røtter, som de glatte og knudrete mopani-røttene derimot, har en sinnsykt lang avfargingsperiode og gir fra seg så mye brun farge til vannet at det blir rene kaffen! Jeg har bare prøvd den type røtter èn gang, og de ble kortvarig i karet. Ut med dem. Jeg hadde bløtlagt dem i to uker på forhånd, og likevel kunne jeg ikke se bakglasset i karet etterpå.
Takk Mona! Puttet oppi rota idag tidlig og har ikke sett noe forskjell på vannfargen så langt. Om det var Mopani-rot eller noe annet aner jeg ikke, så satser på at jeg berger fra kaffe-fargen! har en annen lignende rot fra før også som aldri har farget av, så det er vel den "gode typen"

Den er mørkbrun på undersiden og lysere foran, ganske knudrete med flere hull og en hule i den ene stubben. Kostet 300kr så er vel ikke den mest eksklusive typen!
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap