- Hjem
- Forum
- Design / Aquascaping
- Sandbotn
Sandbotn
Hei alle saman!
Visste ikke helt hvor jeg skulle plasere denne tråden.
Har eit ca 120 l akvarie hjemme. Har tenkt på å ta vekk grusen å innrede botn med sand. Men er litt usikker på det med sandbotn.
Er det noko vi må vere ops på? Må vi ha sandsnegle eller pestsnegele som det og er blitt kalt? Er det vanskelegt å rense botn?
Trives fiskene med sandbotn?
Fiskane mine er:
1 kinesisk algespiser
2 sebraciklider
og ca 17 ancistruser (med unger)
Ønses svar!
Visste ikke helt hvor jeg skulle plasere denne tråden.
Har eit ca 120 l akvarie hjemme. Har tenkt på å ta vekk grusen å innrede botn med sand. Men er litt usikker på det med sandbotn.
Er det noko vi må vere ops på? Må vi ha sandsnegle eller pestsnegele som det og er blitt kalt? Er det vanskelegt å rense botn?
Trives fiskene med sandbotn?
Fiskane mine er:
1 kinesisk algespiser
2 sebraciklider
og ca 17 ancistruser (med unger)
Ønses svar!
Postet 22.05.10 kl 09:01
Sand-substrat er nok det beste for de fleste fisk, så da synes jeg du gjør et godt valg Noe man må være obs på, er at om du kjøper sanden på biltema MÅ du huske å spørre, og spørre en gang til om sanden er egnet til akvarium.
Ellers så kan du ende opp med noe som kan ta livet av fiskene dine.
Jeg foretrekker å vaske sanden godt før jeg putter den i akvariet, men dette er vist ikke alltid nødvendig.
Å gå til anskaffelse av "pestsnegler" er da absolutt ikke nødvendig
Synes du sanden trenger litt "støvsuging" vil nok noen eplesnegler ta hånd om det. Nei, jeg har aldri opplevd vanskeligheter med å rense sandbunn.
Min hevert har et langt utløp før slangen, så jeg kan virvle opp litt sand uten å suge den ut av akvariet. Jeg tror nok alle fiskene dine vil bli fornøyde med sandbunn
Ellers så kan du ende opp med noe som kan ta livet av fiskene dine.
Jeg foretrekker å vaske sanden godt før jeg putter den i akvariet, men dette er vist ikke alltid nødvendig.
Å gå til anskaffelse av "pestsnegler" er da absolutt ikke nødvendig
Synes du sanden trenger litt "støvsuging" vil nok noen eplesnegler ta hånd om det. Nei, jeg har aldri opplevd vanskeligheter med å rense sandbunn.
Min hevert har et langt utløp før slangen, så jeg kan virvle opp litt sand uten å suge den ut av akvariet. Jeg tror nok alle fiskene dine vil bli fornøyde med sandbunn
Postet 22.05.10 kl 10:58
Postet 22.05.10 kl 20:25
Kjøp den groveste av de to de har til bruk i akvarier etc..
Angående slamsuging så er dette veldig enkelt. Sanden er mye mer tettpakket enn grus. Så alt skit ligger seg oppå.
Fjern den tuppen/risten på heverten og hold sugeren en liten cm over sanden så suger du med deg all skiten. Du kan jo hvis du vil romstere litt i sanden i ny og ne.. Men dette tar mine ciklider seg av.
Angående slamsuging så er dette veldig enkelt. Sanden er mye mer tettpakket enn grus. Så alt skit ligger seg oppå.
Fjern den tuppen/risten på heverten og hold sugeren en liten cm over sanden så suger du med deg all skiten. Du kan jo hvis du vil romstere litt i sanden i ny og ne.. Men dette tar mine ciklider seg av.
Postet 23.05.10 kl 11:01
Postet 24.05.10 kl 10:14
Postet 26.05.10 kl 17:27
Postet 26.05.10 kl 20:19
Postet 28.05.10 kl 23:37