Juwel rio 240 l - noen kommentarer?

Venter på at Vallisneria spiralis "Tiger" skal vokse seg på hele venstre kortside, samt mer mot midten.

Trenger også gjerne forslag på en plante jeg kan ha i midten bakerst, med mindre jeg bare skal la spiralisen vokse seg bortover dit. Vil gjerne ha noe som sjuler skjøten i bakgrunnen litt mer.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Hva med en javabregne på roten du har stående i midten?
nydelig oppsett du har laget her.
kjører du co2 her?
Takk

Ingen CO2. Har varmekabler og plantesubstrat under sanden, og så gjødningskapsler ved røttene til plantene. Plantene jeg har valgt er jo enkle å få til, fra "veldig lett" til "middels" i vanskelighetsgrad.

Har bare brukt bitte bitte litt flytende gjødning pga rekene.



Har ikke lyst på javabregne på roten i midten, den blir raskt for dominerende, men kanskje det hadde vært fint med noe mose festet der?
Jeg synes du burde flytte roten du har i senter av karet og sette den der du har lotusen, og flytte lotusen så den "dekker" skjøten på karet, for å få en penere harmoni. Jeg synes heller ikke du burde la vallisneriaen vokse lenger mot senteret, da dette etter min mening gjør at man får gardineffekten som ser ganske unaturlig ut. Ble mye kritikk der, men akvariet er pent.
Setter pris på kritikk Trenger ikke være positivt, så lenge det er saklig!

Roten kan dessverre ikke flyttes, fordi den henger sammen med den andre roten, og er laaang. Men enig i at jeg bør få noe til å dekke skjøten, irriterer meg over den til vanlig, at jeg ikke gjorde det slik at skjøten kom lengst mot venstre da jeg tilpasset bakgrunnen.

Hva mener du med "gardineffekt"?

Har du noen andre ideer, med tanke på at det ikke går an å flytte roten?
Jeg likte akvariet ditt veldig godt Det var ganske "beroligende" å titte på, hvis du forstår hva jeg mener. Liker at det ble så jevnt med planter i forhold til roten, det ser veldig bra ut i sin helhet ^^,
Det jeg mener med gardineffekt er at når vallisnerian følger bakgrunnen blir den seende ut som et forheng, og etter min mening ser dette ganske kunstig ut. Har selv hatt vallisneria på samme måte.. Tips: hva med flere røtter, gjerne med planter på.. For å få en tydeligere balanse, og skjule skjøten..
Takk for tips igjen

Jeg hadde egentlig trodd at de jeg har plantet bak ble høyere, vet ikke hva jeg har tenkt, står jo i plantebasen at de blir 5-15 cm høye.. hehe..

Men lurer på om jeg skal flytte dem over i det andre karet når jeg får satt opp det, og sette inn enda en rot bakerst, som jeg planter f.eks noen javabregner på eller noe slik. For å få dekket skjøten litt, og for at det ikke skal bli så tomt midt på.
Det var et utrolig flott kar! Har ikke sett denne tråden før nå, men nydelig var det

Er det javamose, de små grønne "dottene" helt fremme ved frontglasset på venstre halvdel? Det var kult. Har du i så fall bare lagt javamose på bunnen, eller er de knyttet fast til små steiner e.l.?
Takk

Javamosen er festet til kokosnøtter. De tre store lengst til venstre er huler, mens de andre små er festet til knuste kokosnøttbiter.

Du ser det bedre på bilde jeg legger ved her. Det er fra med en gang mosen ble festet.


(På bildet ser man også hvorfor jeg ikke bare kan flytte den midterste delen av roten :P Og i virkeligheten er de så og si samme farge, vet ikke hvorfor den høyre delen ser så mye lysere ut på bildene foran i tråden.)
Fisker/dyr
jeg synes også dette var et fint akvarium, hva slags fisker, event andre
dyr skal du ha der?
Ominnredet
Du ser hvilke fisk jeg har ved å gå inn på profilen min.

Har hovedsaklig reker, små stimfisk og corydoras.




Jeg har gjort om en del på akvariet mitt. Etter jeg fikk corysene, så syns jeg de har hatt litt lite svømmeplass. Derfor flyttet jeg den ene halvdelen av roten mot høyre, og flyttet en del på noe planter. Jeg fikk da "åpnet opp" akvariet, og fikk et stort sandområde i midten foran.

Staurogyne sp. plantet jeg i midten. Den planten har vokst noe voldsomt hos meg, så jeg håper den vil danne et slags teppe på bunnen der jeg har plantet den nå.

Lotusen hadde fått tre sideskudd. Jeg har plantet de to største av dem i midten bak, og et lite helt til høyre foran. Jeg håper disse vil vokse seg store, slik at den i midten vil sjule skillet i bakgrunnen, samt gi mer farge til akvariet.


Jeg har tatt noen bilder, men har slitt en del med uklart vann i det siste, noe som vises på bilde. Ble også litt mørkt på kantene, jeg vet ikke hvorfor.
Ser også at både javamosen og Heteranthera zosterifolia trenger massiv trimming, hehe.. Men det får så være..


Hva syns dere?
[External Image]
Luket litt nå, pluss at vannet har klarnet litt mer opp
Enda litt igjen før det blir krystallklart, men er i alle fall på rett vei nå, heldigvis!

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Signe Lill Mørland
Reklame for plussmedlemskap