Når det kommer til hvit sand...

...Så er det utvilsomt det peneste og det som får frem det beste i fiskens farver.

Men, så har selvfølgelig en løk på en dyrebutikk sagt at hvit sand blir fort møkkete og at den blir grønn veldig fort. Derfor endte vi opp med noe brunaktige greier, som er ganske grovt.

Men jeg ser jo at de aller fleste her inne benytter seg av hvit-finkornet sand. Hva er argumentene for / imot dette, og hva anbefaler dere?
De fleste her på forumet bruker Biltemasand, som er lys beige. Hvit sand inneholder ofte kalk, og brukes kun i akvarier med fisker som trenger spesielle vannverdier.

Denne løken på dyrebutikken har et poeng. Hvit sand blir fort møkkete og grønn. Man ser alt av avføring og bøss helt tydelig. Har selv sett dette hos noen jeg kjenner. Sanden er full av slimalger og møkk. Det er virkelig ikke et pent syn. I tillegg er det vanskelig å få sand ren, det er liksom ikke bare å slamsuge som man gjør med grus.

Jeg ville gått for Biltemasand hvis du har planer om å bytte. Den er pen og billig
Æsj, jeg som hadde tenkt å visse samboern denne tråden slik at hun endelig kunne si ja til å la meg bytte. Nå går jo ikke det! Hva legger du i "fort", egentelig? Har sett det er voldsomt mye styr rundt biltema sanden, ja.. 59,- for 16kg, right?
Har aldri opplevd alger som resulterer i grønn sand. Og ikke noe slim heller. Har sandsnegler i akvariet og corydoras som roter rundt så sandkornene blir vendt om hele tiden, så er nok derfor dette ikke skjer. Sandsneglene gjør at møkka fra fiskene forsvinner ned i sanden og blir "borte". 1 gang i uka slamsuger jeg over grusen for å ta bort det som ikke forsvinner ned i sanda.
Ja, glemte å nevne at vi rensker bunnen hver uke. Kan det virkelig bli så stygt på 7 dager? Kom igjen folkens, gi meg noen gode argumenter å bruke for å få til estetikk i karet her
Bruker selv biltemasand Som nevnt over så kan helt hvit sand inneholde kalk, men biltemasanden er helt trygg.

Har hatt mine akvarier i 3år og enda ikke opplevd negative ting med sanden.
Ja, dritt legger seg oppå biltemasanden, men noe mer enn det har jeg ikke opplevd. Ikke alger eller slikt.

Jeg har ikke sandsnegler, og ikke noe annet som roter i sanden. Jeg har varmekabler under sanden for plantenes del.


Det er enkelt å suge opp dritten også, er bare å holde slamsuger rett over det. Veldig enkelt å holde rent, syns jeg i alle fall. I tillegg er det mye penere enn grus.
Fine med hvit sand er at det blir veldig oversiktlig og lyst. Passer som oftest best med planter synes nå jeg, og større selskapsakvarium . Svart sand derimot fremhever helt klart de naturlige fargene på fisken, om den ikke er veldig mørk da. Fisken føler seg som regel tryggere med mørk sand også. Egner seg best til biotop, og mindre kar med flotte fisker. Etter min mening
Jeg bruker 'play sand', altså sand beregnet på sandkasser. Den er nesten hvit, og jeg har aldri opplevd alger eller slim eller noe slikt. Det legger seg jo en del dritt fra planter og fisk på den da, men hvis du har en del planter som skygger litt for lyset ser det egentlig bare naturlig ut, og det er jo bare å slamsuge. Alt legger seg oppå sanden, så det er kjempeenkelt å holde den ren, hvis man vil at den skal se prikkfri ut. Personlig liker jeg at det er litt grums og slikt her og der, pga det ser naturlig ut.

Men om det er hvit sand som får frem fiskens farger aller best kan diskuteres. Kommer an på hvilke fisker det er snakk om, siden noen ikke liker lyst substrat og blir bleke, mens noen farger passer best med mørkt substrat.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap