Aquascaping 120l plantekar

Har et nytt prosjekt på gang som jeg tenkte jeg skulle logge litt om her. Har lenge hatt lyst på et skikkelig planteakvarium og nå har jeg endelig begynt å sette planene ut i live. Her kommer litt tekniske data sånn som jeg har sett for meg karet i skrivende stund, men er godt mulig det blir endret på underveis i prosessen.

Akvarium Data
Str: 80x35x45cm
Filtrering: Eheim 2224
Lys: 2x20Watt, 1xLife-Glo og 1xSun-Glo
Lystid: Begynner på 6 timer/pr dag og øker sakte opp til 10 timer/pr dag
Substrat: 2,5L Tropica Aquacare Plantesubstrat og 20L Oliver Knott Naturesoil fin type(brun farge)
Plantenæring: Tropica Aquacare Plantenæring+ kapsler, Happy Life Plant, Happy Life Carbo og DIY Co2

Planter
HC Cuba
Rotala rotundifolia
Heteranthera zosterifolia
Hemianthus micranthemoides
Echinodorus 'Red Diamond'
Nymphaea lotus

Innbyggere
Sommerfuglciklide par
Ottoer
Reker


Prøvde å skanne inn plantegningen min, men det går vist ikke ann å scanne inn bilder når printeren er tom for blekk...Merkelige greier... Så da måtte jeg ty til nødløsningen Paint. Det ble en veldig dårlig tegning, men det gir sånn ca ideen frem til jeg får scannet inn den ordentlige plantegningen.

[External Image]

Bilder av prossesen vil komme fortløpende når jeg kommer i gang.
Sitter å venter på pakke ifra Tyskalnd med Naturesoilen, så det kan jo ta litt tid før jeg kommer igang.
Prøver å få lagt bilde inn i teksten, men det er klin umulig..... Har ikke fått til det på år og dag.... Er det noe som kun har blitt forbeholdt pluss medlemmer?
BubbleBubble
Prøvde å skanne inn plantegningen min, men det går vist ikke ann å scanne inn bilder når printeren er tom for blekk...


Lo godt av den! Hehe. Lykke til med prosjektet
BubbleBubble
Prøver å få lagt bilde inn i teksten, men det er klin umulig..... Har ikke fått til det på år og dag.... Er det noe som kun har blitt forbeholdt pluss medlemmer?


Man kan bare endre et innlegg i ca tjue minutter etter at det er postet. Det gjelder alle.
Et unntak er Personlige akvarietråder. Der har plussmedlemmer mulighet for å gå inn og endre og slette når som helst av sine egne innlegg (ikke andres). Der gjelder ikke 20 minutters regelen. Men den gjelder for alle på forumet ellers

For å få et opplastet bilde inn i innlegget blant teksten, må du først skrive innlegget og poste det så bildet blir lastet opp og får en url adresse. Så kan du klikke på thumbnail-bildet og få det stort. Deretter høyreklikker du på selve bildet så du får opp url-adressen til den store varianten av bildet. Kopier den adressen med deg, og gå tilbake til innlegget. Klikk på "Endre" under innlegget ditt, og så limer du inn bildets adresse i innlegget der du vil ha det. Til å lime inn bildeadressen velger du ikon nr to fra høyre over "skriveboksen" i innlegget. Når det er gjort og bildeadr. med IMG kodingen er på plass, klikker du på post innlegg igjen for å få med endringen med bildet. Voila! Klart!


Mener du slik:
[External Image]
SKJERMBILDEKOPI som viser bilde-ikonet:

[External Image]
Før i tiden pleide jeg bare å kopiere urlen som lå øverst i det nye vinduet, men sjekket nå ved å høyreklikke på bildet og få frem infoen om det også kopiere urlen som dukket opp der, og da funket det gitt....

Det skal ikke alltid være så lett:phehe
Legger ut et bilde av åssen jeg har tenkt meg co2 løsningen i akvariet skal bli.

[External Image]

Som du ser av bildet er det en helt vanlig DIY co2, der slangen og brusesteinen ligger inne i en slamsuger. På slangen mellom satsen og brusesteinen tenkte jeg å ha en ventil som jeg kan justere hvor mye co2 som slipper gjennom. Om denne ventilen kommer til å fungere eller ikke blir spennende å se.
Videre så har jeg tatt sirkulasjonspumpa ifra et gammelt filter og koblet denne til slamsugeren. I slamsugeren ligger det da filtervatt eller blåfilter (kommer ann på hva som er best). Til sammen så er planen at dette vil fungere utmerket til å få løst opp co2 i vannet, og plantene vil trives maksimalt.
Lenge siden det har kommet noen update her, men ting tar litt tid. Har i allefall endelig fått i hus Oliver Knott Naturesoil, som jeg bestilte ifra Tyskland. Denne soilen blir tidenes dyreste soil for min del, havnet vell et sted rundt 2000,- for 20L med Naturesoil. Men men så lenge den gjør nytta si så skal jeg ikke klagehehe
Så det jeg sliter med nå er å få tak i steiner til akvariet, var visst litt vanskeligere enn jeg først antok. Er fortsatt litt usikker på om jeg skal ha dragon stone eller forsteinet tre. Når jeg endelig finner noen som har det stein valget jeg går for, så er det bare å bestille planter ifra Tropica. Men når det blir gjenstår å se.

Det for heller ta litt tid enn å gå for halve løsninger....

Time will show
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap