180 liter med hjemmelaget korkbakgrunn

Etter at jeg en gang for lenge siden så dette karet og ble fryktelig inspirert, bestemte jeg meg for at noe sånt det skal jeg prøve å lage! Det er noen år siden nå, men endelig begynner det å skje noe her. Jeg fikk en 180 liter for et par år siden, og korkbiter ble kjøpt inn omentrent i de tider. I mellomtiden har jeg hatt mye annet å tenke på, så dette ble bare stående. Nå har jeg endelig begynt på prosjektet, og tenkte å legge ut bilder og litt sånt her.

Bilde 1: Ute i sola en vakker sommerdag.
Bilde 2: Ca. sånn skal det bli
Bilde 3: ovenfra

Utgangspunktet er fire biter av kork.
Så begynte det å regne, noe det har gjort nesten hver dag her på sunnmøre i sommer. Prosjektet ble flyttet inn på badet. Først måtte jeg teste om karet var tett. Satt det likegodt oppi badekaret og fylte det med vann. Der sto det i ca to døgn. Det var heldigvis tett. (Håper det fortsatt er like tett etter at jeg har holdt på og griset med aceton og kniv nedi der..)

Den biten som skal være i venstre hjørnet skal innsug til utvendig pumpe være bak. Korkbiten buer litt inn nede slik at det ikke ble helt tett inntill glasset, men det er greit. Jeg bruker mellomrommet som innsug til filteret. Jeg ville lime på noe netting for å prøve å forhindre fisk i å komme bak + stoppe eventuelle planterester og sånt. Heldigvis hadde jeg noe nettingrester liggende som jeg kjøpte da jeg laget mosebakgrunn i rekekaret. Denne er kjøpt på Aquaticmagic.
Senere fant jeg ut at jeg burde ha netting på andre siden av denne biten også, så jeg måtte lime på en til.

Bilde 1: testing i badekaret
Bilde 2: netting limes på
Bilde 3: mer netting
Den biten som skal være på høyre siden i karet blir da utblåset gjemt bak. Her var det en naturlig sprekk i korken så jeg spikket bare ut litt mer der jeg vil at pumpen skal blåse vannet ut. Kanskje jeg greier å gjøre pumpedelen nokså usynlig her.
Fant endelig ut hva den lille kosten jeg har hatt liggende kan brukes til. Den passet ypperlig til å børste støv av korkbitene. ;D

Bilde 1: biten som blir foran utblåset
Bilde 2: spikket litt større hull
Bilde 3: fin liten kost
Første biten er limt fast. Bildene er desverre varierende kvalitet på da de er tatt med en gammel mobiltlf.
Dette så jo bra ut.. har ønsker om å få til å lage noe bakgrunn selv.. men det får komme med tiden, da jeg evt får meg større kar
Kan korkroten synke?
Har kjøpt kork til akvariet , men får den ikke ned.
Hva kan man feste korken med i et akvariet som det allerede er fisk og vann i ?
Kork trekker ikke til seg vann og vil derfor ikke synke. Jeg har brukt akvariesilikon og limt den fast i glasset. Du vil nok få problemer med å feste kork i et akvarie som allerede er vann i. Jeg prøvde f.eks å legge en av bitene i en stor balje med vann og legge en stein oppå for å holde den nede. Dette gjorde jeg fordi jeg lurte på hvor mye korken ville farge av seg. Det skulle mye stein til for å holde biten nede! Selv om du brukte lim som visstnok går an å bruke under vann i akvarier så måtte du hatt noe som holdt den nede slik at den festet seg. Har aldri brukt slik lim og vet ikke hvor raskt den herder, men tviler på at det hadde funket.
Takk for svar på spørsmålet mitt. :o)
Da sitter jeg med rot jeg ikke får brukt...enda.
Alle bitene er kommet på plass og akvariet er fylt med vann. Skifter ut alt vannet etter hvert som det blir brunt. Kommer ikke til å sette det helt opp før jeg får ferdig gulvlistene som skal være bak akvariet, for jeg må trekke det frem når jeg skal montere disse og da må jeg tappe det helt ned. Men måtte sette det opp og fylle det for å se hvordan det blir.

Bilde 1: Hjørnet venstre side, der innsuget skal ligge bak.
Bilde 2: Venstre side
Bilde 3: Høyre side
Noen bilder av hele akvariet

Blir veldig bra dette her!

Hvor lenge holder slik kork? I åresvis? Mener å ha lest et sted at den etterhvert smuldrer.
Ja, fornøyd med resultatet så langt. Det gjenstår å se hvor lenge den holder seg den korken, men jeg håper det blir maaaange år, for det kommer til å bli et ¤%&*§ styr å få det vekk igjen. :P
Ser i kommentarfeltet på akvariet til Finn Falkenhaug (som dette er inspirert av) at det fortsatt går bra etter tre år i hvertfall.
Kommer det ikke masse alger mellom korken og glasset, de var jo U formet
Er ikke noe særlig plaget med alger i karene mine så håper det skal gå bra. Det blir ganske dunkel belysning i dette karet. Spent på hvordan det blir med sirkulasjonen bak der, det har jeg ikke testet enda. Det er ikke helt tett alle steder mellom barken så jeg håper det skal gå greit slik at jeg ikke får noen områder med stillestående vann.
Litt fremgang i prosjektet. Ting tar tid. Har skrudd fast et par korkbiter som ikke ville sitte fast. Har hatt i litt bunnsubstrat og så fin sand oppå. Satte nedi ei stor rot som ikke har vært i bruk på noen år. Tok filtergugge fra 325 literen på stua over i det filteret som jeg skal bruke her. Det er forøvrig samme filteret, JBL Cristal Profi 500. Etter at jeg hadde kastet den fine filtervatten som ligger øverst i filteret til det som var i bruk, fant jeg ut at jeg bare hadde en ny igjen liggende så den ble brukt til filteret på stua. Etter litt styring og kaving og oppstart av det nye filteret (som egentlig er et gammelt) vendte jeg litt på det for å få ut luft. Da viste viktigheten av fin filtervatt seg ved at masse filtergørr kom ut av filteret og vannet ble helt brunt. I iveren "glemte" jeg å sjekke om filteret passet inn i skapet på akvariebenken så etter at det var startet opp viste det seg at det ble akkurat for trangt. Løsningen blir å få saget et hull i bunnen av benken, da blir det plass. Hadde i utgangspunktet planlagt å bruke et mindre filter av typen Eheim 2224, men fant ut at jeg heller ville bruke det på 110 literen.

Bilde 1: først litt gjørme
Bilde 2: så litt sand
Bilde 3: rota, nå ble det trollsk stemning her
Akk, akk, elendige bilder... her kommer flere:

Bilde 1: Filtergørr og greier utover halve kjøkkenet
Bilde 2: Varmekolben bake ved siden av utblåset
Bilde 3: Brunt vann
Jeg hadde tredd en bit blåfilter over røret til innsuget da jeg mangler en del slik at jeg får festet den risten som egentlig skal være på der, men da ble det for dårlig sirkulasjon. Når jeg rok av igjen denne ble det nok sirkulasjon til at gørret ble virvlet opp og sugd inn igjen i pumpa. Nå begynner det å se bedre ut og et par kvaster med gulrotgress som jeg fikk på en av de lokale zoobutikkene flyter rundt og suger forhåpentligvis til seg næring. Har ikke tatt noen flere bilder av det nå etter at det har klarnet, men her er et par til fra "slamstormen" . Syntes det ble så tøffe farger på bilde 1, nesten som en solnedgang. Bilde 2 viser den dårlige sikten. Kunne se ca 2 cm inn i karet.
Veldig spennende
Gleder meg til fortsettelsen
Kult akvarium.
Dette blir spennende og følge med på.

tror nesten jeg skal prøve meg på noe slikt på 120 literen.
Artig at noen følger med på tråden!
Tenkte jeg skulle prøve meg litt på saging i akvariebenken i kveld. Slo det fra meg i foregårs da det kom skumle knitrelyder ut av kontakten etter at jeg hadde borret ett hull. Jeg hadde visst sølt litt vann nedi den. Dro den kjapt ut og ordnet med kontaktene, men det ble ikke noe mer borring på meg den kvelden. Men nå dukket det opp et nytt problem. Den stikksaga jeg har er jo for stor til å sage på tvers inni skapet, jeg må finne noe annet å sage med. Hadde veldig lyst å få ut den biten i kveld så vurderte faktisk om jeg skulle prøve å borre masssse hull rundt hele, men slo det fra meg etter fire / fem hull, hehe.... Æsj, dette ble kjeitete. Noen som har et godt forslag til hva jeg kan bruke for enkelt å sage inni et lite skap??
Tilfeldig bekjentskap
© Trym Andreassen
Reklame for plussmedlemskap