Skjell fra utlandet

Hei,
Jeg var å ferierte på kreta nylig. Der kjøpte jeg en del skjell å koraller, jeg spurte om de var innsatt med noe som var giftig, fik som svar att det var dem ikke. Jeg har ikke brukt mine enda, men en venn av meg fikk noen skjell som han vasket grundig. Dagen etter var all fisken død. Klarer man å koke ut det som gjorde att fisken hans døde. Jeg er jo kjempe lei meg på Hannes veiende.

mvh
joj
Ville nok kokt den for å være sikker ja.. men vet ikke om det hjelper 100%. synd med ham som mistet alle fiskene sine da. det er ikke gøy i det hele tatt.
Det kan ha noe med PH å gjøre.
Ph forandrer seg med skjell i akvariet. Det er kalken i skjellene som gjør dette.
Hadde han fisk som skal ha en spesiell ph-verdi?
er ikke kalken posetiv for skjell,reker og snelger???
thomsen
er ikke kalken posetiv for skjell,reker og snelger???


Jo , snegler/skjell bruker calsiumet i kalken til å bygge skallet sitt. Men det er ikke like positivt for alle typer fisk i forbinnelse med ph.
Heidi Jensen
[QUOTE=thomsen]er ikke kalken posetiv for skjell,reker og snelger???


Jo , snegler/skjell bruker calsiumet i kalken til å bygge skallet sitt. Men det er ikke like positivt for alle typer fisk i forbinnelse med ph.

eg har kirsebær reker,sand snelger,guppy og neon tetra med en PH 7,2-7,5
og

GH og KH på 4..
så det kan vel gå bra d??
Heidi Jensen
Det kan ha noe med PH å gjøre. Ph forandrer seg med skjell i akvariet. Det er kalken i skjellene som gjør dette. Hadde han fisk som skal ha en spesiell ph-verdi?

Nei. det var guppdyr som døde..
"eg har kirsebær reker,sand snelger,guppy og neon tetra med en PH 7,2-7,5
og
GH og KH på 4..
så det kan vel gå bra d?? "

Se i fiskebasen på hva som gjelder for de forskjellige.
Vet at guppy tåler høy ph. Men tror tetraene skal ha under 7, men skjekk for sikkerhetskyld. :o)
j.o.j
Jeg var å ferierte på kreta nylig. Der kjøpte jeg en del skjell å koraller


Noe som de fleste nok ikke er klar over er det ikke tillat å handle med koraller og skjell eller ta med seg hjem koraller fra ferieturer osv uten at du på forkant har søkt om dette. Og tro meg, du vil ikke ta deg alt arbeid det er med å søke om eksport tillates for å ta inn noen tørre koraller eller skjell. Du risikerer både å bli straffet for utførsel og innførsel. og her er vel sannsynligvis straffen for innførsel den laveste med bøter typisk 4-12.000 kr for intetanende turister. Det er meget strenge straffer for å smugle ut trude dyrearter fra en rekke land.

Tollvesenets beslag av utryddingstruede dyre- og plantearter (CITES) er på mer enn 17 000 enheter, en økning på nesten 10 000 enheter fra tilsvarende periode i 2009. Tallene omfatter beslag av levende dyr, planter og produkter av truede dyre- og plantearter.

Dette kan være ulovlig å ta med hjem

* Alle levende dyr.
* Eksotisk mat som inneholder kjøtt.
* Skall, klør og tenner.
* Alle produkter laget av krypdyr, inkludert skinn fra slanger og krokodiller.
* Smykker og andre produkter laget av elfenben, horn fra nesehorn eller hvalrosstenner.
* Klær, vesker, belter og sko laget av eller med detaljer av pels, fjær eller krypdyrskinn.
* Skjell, sneglehus, koraller og svamper.
* Tradisjonelle lokale medisiner fremstilt av dyr.

Dette er et såpass utbredt problem slik at nesten i de fleste land man ferdes vil man kunne komme bort i truede dyrearter som selges.

Det advares sterkt mot å kjøpe noe av det som kan være ulovlig. Handel med truede dyrearter er milliardindustri, bare slått av våpen - og narkotikahandel. Det er big business for turister som er på reise og bidrar til betydelig reduksjon av naturmangfoldet.

Hvis du får kjøpt dyre - og planteprodukter på ferie er sannsynligheten veldig stor for at dette er noe man bør styre helt klar av, med mindre man er helt sikker på at dette ikke er ulovlig.

Når det gjelder bruk av koraller i akvariet bør dette gjøres med stor forsiktighet. Dette både fordi korallene stort sett består bare av kalsium og magnesium, men også fordi de inneholder mye salter og dødt organisk materiale som vil kunne forurense vanne kraftig.
Gjelder dette kjøp av skjell fra nettsider som selger skjell fra andre land og sender dem til kjøper i Norge?
Har lyst på noen små skjell til og ha i Akvarium men finner ingen Norsk nettbutikk som selger det,så jeg kikker på skjell fra andre nettbutikker.
Har lurt på og kjøpe noen,men er usikker på dette med tollen og litt vanskelig og finne noen som sender skjell til Norge...
Du bor i Arendal, kan da ikke være umulig å finne skjell der du er? Alle strender er da fulle av skjell har jeg sett
Gratis og lovlige er de også
Prøv Kuleskjell fra Akvareker.no.
Da får du levende skjell. :o)

" Disse virvelløse dyrene er ikke bare nyttige men også dekorative. Skjell filtrerer vannet for mikroskopiske partikler, slik at vannet blir kristallklart ved å holde en gruppe med skjell."
Heidi Jensen
Prøv Kuleskjell fra Akvareker.no. Da får du levende skjell. :o) " Disse virvelløse dyrene er ikke bare nyttige men også dekorative. Skjell filtrerer vannet for mikroskopiske partikler, slik at vannet blir kristallklart ved å holde en gruppe med skjell."

Skal ha Kuleskjell i det ene akvariet mitt ja,men håpte og finne noen små dekorative pynteskjell til det minste akvariumet jeg skal ha.
Er ikke så mange måneder siden jeg flyttet til Arendal og vet ikke noe særlig om strendene som finnes her ennå ,dessverre.Uansett så er jo det meste dekket av snø og is nå...
Tilfeldig bekjentskap
© Bengt Fossli
Reklame for plussmedlemskap