Bakgrunn i akvariet?

Inaktiv bruker
Hei!
For en god stund siden (ca 1år) kjøpte jeg et akvarium på 128 liter. Da var bakgrunnen malt lyseblå, men jeg syntes ikke det var et problem.
Nå har jeg lyst på svart, eller mye mørkere bakgrunn enn det jeg har nå. Har prøvd å fjerne malingen med aceton og white sprit. Har også prøvd å fjerne malingen med skrape, men ingenting fungerer.
Har jeg tenkt på innvendig bakgrunn, men karet står oppe med fisk og vann, og jeg vil ikke ta det ned.

Så.. Er det noen kloke mennesker med tips til en innvendig bakgrunn, som kan monteres uten at hele karet må "demonteres" ?

Har prøvd med mosevegg, men det gikk ikke... hehe..
Men er det kanskje noen andre planter som kan vokse opp langs bakveggen på en eller annen måte?
Tja, Back to Nature (BTN) sine SlimLine-plater
og vannherdende akvariesilikon er en løsning.
Husker desverre ikke hva denne silikonen heter,
men søk litt så finner du nok omtale av den.
Man graver sand/grus vekk fra bakglasset
slik at bakgrunnen kommer helt ned imot bunnglasset.
Så legger du på silikon etter fabrikantens anbefalinger
og presser plata/platene på plass.
Du kan gjerne bruke ei slik klemme man bruker til bl.a trearbeide
for å klemme dem på plass til de sitter skikkelig!
Bare bruk dem varsomt så du ikke ødelegger glasset!

Her kan du lese om BTN og montering av disse:

Inaktiv bruker
Takk for tipset!
Har sett på BTN sine slimLine bakgrunner nå, og sett noen jeg kunne tenkt meg. Men, målene passer ikke. Kan kjøpe tre plater slik at jeg får 80 cm i lengen, så er det bare høyden som gjenstår. Ser på bakgrunnene at de er enten 35cm eller 45 cm høye, og akvariet de skal stå i er jo bare 40cm høyt. Hva er lurt å kjøpe? Gjør det noe om bakgrunnen ikke når helt ned til bunnen? Eller blir jeg da nødt til å kjøpe 45cm høy?

Googlet vannherdende silikon, men fant ingenting.
Jeg har brukt 45 og kappet dem til der jeg har brukt dem, hovedsakelig for at ikke fisk skal grave frem og komme seg oppunder dem.
Disse er meget enkle å kutte til ønsket høyde.
Har slike røde i mitt 540L Discuskar og skal ha hvite i 128Litern etterhvert.
Liker dem meget godt!
Klarer desverre ikke hjelpe deg ang silikonen,
har bare lest flyktig om den her inne...
All silikon herder forsåvidt under vann, mer skeptisk til eddiksyra den frigir under herding men....
Inaktiv bruker
Dette ser bra ut. Platene kostet jo ikke mye heller!
Er det slik at bakgrunnen festes? Kan jeg ikke bare støtte den opp mot glasset med noen av de mange røttene som er i karet?
[External Image]

Hva med å sette inn en slik plansje (plastfilm)? Kan settes inne i akvariet, billig og enkelt.
Bodil B
Dette ser bra ut. Platene kostet jo ikke mye heller! Er det slik at bakgrunnen [B]må[/B] festes? Kan jeg ikke bare støtte den opp mot glasset med noen av de mange røttene som er i karet?


De flyter, og de flyter GODT.
Inaktiv bruker
Hvor får jeg tak i en sånn plansje? Tror aldri jeg har sett det før. Hvordan fester man det?

Hehe, okei.. Da slipper jeg ikke unna silikon. Har en[URL=http://dl-chem.com/functions/product.asp?pcat=1&pitem=27&lid=72&pnav=;21;] silikontube[/URL] liggende. Tror dere jeg kan bruke den?


Har limt sammen en skiferhule med den før, og det funket kjempebra!
Jeg trekker opp en gammel tråd istedenfor å lage ny jeg. Er det noen som vet om en mulighet for å feste slim line bakgrunner i et oppsatt akvarie? Eller noen annen mulighet for å lage en bakgrunn selv eller noe man kan kjøpe som ikke krever å tømme akvariet fullstendig? Jeg klarer ikke komme på noen god ide her, men kanskje det finnes noen klokere hoder der ute?
Feste av bakgrunn når det er vann i akvariet
Feste av bakgrunn kan være problematisk hvis det allerede er vann i akvariet. Jeg har brukt følgende to metoder som fungerer veldig bra:

1) Feste av Juwel slimline bakgrunn i Juwel Rio 125 liter akvarium: Disse bakgrunnene flyter veldig godt og må festes ordentlig for å forhindre skader på armatur osv. Trikset her er å bruke kanten på innsiden av ramma som går rundt akvariet. Man kutter bakgrunnen akkurat lang nok til å få den innunder denne kanten. Da kan man bare tappe ut litt vann og feste den som vanlig med silikon. Hold den fast med klemmer i et døgn så sitter den som spikret. I nedre kant bruker man grusen/sanden til å holde bakgrunnen inntil veggen. Denne metoden kan sikkert brukes hvis det ikke er noe kant også. Bare tapp ut litt vann og hold bakgrunnen fast til silikonen er herdet.

2) Installering av Back to nature bakgrunn i Juwel Rio 125 liter akvarium: Disse bakgrunnene flyter også og er i tillegg ganske dype. Her brukte jeg silikon og limte på mange steiner bak i hulrommene som finnes i disse bakgrunnene. Resultatet er at bakgrunnen ikke flyter mer og da er det bare å plassere den rett på bunnen. Kanskje ikke helt optimalt, men har fungert bra for meg.
Takk for svar! Det var noe ala første metoden din jeg hadde tenkt på. Om det blir til at jeg gjør full ominnredning i 180-litern, så blir det mye stein oppi der, så jeg kan jo plassere et par store steiner strateigisk for å holde bakgrunnen inntil nede også, i tillegg til sanda. En utfordring er at det er et juwel vision akvarie. Dette har en "bjelke" over midt på. Så jeg er usikker på om jeg får nedi en bakgrunn som passer nøyaktig? Går det an å ta bort denne midtbjelka på noe vis?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap