Første forsøk

Jeg får snart mitt første akvarie (200 liter), og forsøker å planlegge det fysiske miljøet. De fiskeslagene jeg får av en venn er Corydoras Sterbai, L144, en type Gurami (bildet) og Platy. I tillegg ønsker jeg å kjøpe noen i Tetrafamilien.

Jeg har hatt mange ulike idéer i hodet. Alt fra å lage et kreativt "søppelmiljø" til å satse på å gjenskape pausefiskakvariet til NRK. Men jeg har endt med at jeg vil forsøke å lage et tverrsnitt av en liten bekk i første omgang. Så noen spørsmål.
- Jeg vil hente sand fra elva her jeg bor. Hvilken grovhet passer best, og hvordan vasker jeg den og større steiner før bruk?
- Hvilke norske tresorter egner seg best uten å råtne for fort/forurense, og må jeg vaske med mer enn børste og varmt vann?
- Bakveggen vurderer jeg å male selv (eller bruke et fotografi) som en forlengelse av "bekken" for å skape dybdevirkning. Vil det forvirre fisken? (Sikkert et dumt spørsmål, men jeg lurer).

Som førstegangsakvarist tar jeg gjerne i mot generelle betraktninger, linker ol. også

Alle fiskene du nevner er sør amerikanske unntatt Gurami som er asiatiske, så jeg ville vel kuttet ut gurami for en liten/mellomstor ciklide. Du kan bruke sand fra elva, men da bør den kokes/vaskes godt, ganske fin sand er ideelt (corydoras MÅ ha sand), i underkant av 1mm korn - Biltema sin "grove" sand er helt perfekt, er billig og trenger ikke å vaskes. Du kan bruke tre/rot fra naturen, men min erfaring er at det er mye enklere å kjøpe Evnt røtter du finner i naturen må vaskes nøye - aller helst kokes om mulig, og det kan være vanskelig å finne noen som ikke flyter.
Takk for tilbakemelding. Utrolig hva man kan få på Biltema tydeligvis..
Har ikke tenkt på den butikken i første omgang. Men det hadde jo vært litt hyggelig å bruke ting fra nærmiljøet har jeg tenkt, så jeg tror jeg tar jobben med å hente sand i elva. Kan kanskje vaske den godt i kaldt vann først og så kjøre det i porsjoner i mikrobølgeovn, for desinfisering?

Tenkte å bruke treverk som allerede ligger på bunnen utenfor en beverhytte jeg vet om. De flyter ikke, og kanskje holder det å dampe et trestykke over en kaffekjeletut etter grundig vask.
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap