Stein fra stranden.

Hei

Startet en ny tråd her, tror det blir riktig.

Jeg og en kamerat var ute på jakt etter ting og ha i akvariumet,

Fant en kork "runding" med et hull i, et østersskjell og noen steiner, (den ene steinen er helt rød, ser kanskje ikke ut som en stein) Spørsmålet er om jeg kan ha dette oppi akvariumet mitt etter det er kokt.

Skal også nevnes at det er hentet fra en salvannsstrand-
Noen som kan hjelpe meg med dette? Vil ikke putte noe oppi som ødlegger vannverdier eller forurenser. Det kommer fra langesund hvor det også var oljekatastrofe forigr sommer. Men ser ikke ut som disse er utsatt.
Inaktiv bruker
Det er ufarlig, så sant du ikke velger steiner som glitrer eller inneholder kobber. Kobber og andre metaller er som du sikkert vet, svært skadelig for fiskene og de kan bli svake og dø av det etter en tid.

Prøv å finne "sandstein". Det er mange typer av dem langs kysten i Norge. Du kan jo prøve å lete på internett og se bilder av ulike norske stein og kanskje få noen ideer dersom du er i tvil. Jeg vet ikke om vanlig "gråstein" er helt sikkert i akvarier, men, det er vel neppe gråstein du ønsker uansett?
Den steinen er nok en vekt fra et garn og laet av harmløs gråstein.

Skjellet kan øke PH. Men sansynligvis ganske lite.

Den røde steinen er gjerne en bit murstein som har ligget i vannkanten over lang tid. I så fall er den harmløs.
Er en rød stein hvor det står FF på. Skal legge ut bilder av det jeg fant i morgen. Korken var full av olje. Så de i sted så jeg kastet den. Men legger ut bilde av de andre steiene jeg har i morgen setter pris på svar. Takk
Inaktiv bruker

Ja, skjell kan øke ph, men, det skal mye til så det ville ikke bekymret meg med et skjell eller tre. Murstein og lignende kan vel faktisk senke ph etter det jeg har lest. Vet ikke om det stemmer da. . . Men, det gjør vel ikke noe om man senker ph litt hvis man har fisk som skal ha lav ph uansett.

Steiner og ting man finner på stranden er ikke alltid så harmløse som man skulle tro, så selv er jeg uhyre fosriktig med hva jeg putter i akvariet mitt. Og personlig koker jeg alt først, minst 5-10 min. For man kan jo få med seg uønskede bakterier og sykdom.
Leste tydligvis litt feil, jeg trodde korken var en stein.:-p

Aner ikke om murstein kan senke PH, men synes det høres litt usannsynlig ut. Men at det står noe på den, betyr nok at det nesten helt sikkert er murstein.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap