- Hjem
- Forum
- Design / Aquascaping
- Stein fra stranden.
Stein fra stranden.
Hei
Startet en ny tråd her, tror det blir riktig.
Jeg og en kamerat var ute på jakt etter ting og ha i akvariumet,
Fant en kork "runding" med et hull i, et østersskjell og noen steiner, (den ene steinen er helt rød, ser kanskje ikke ut som en stein) Spørsmålet er om jeg kan ha dette oppi akvariumet mitt etter det er kokt.
Skal også nevnes at det er hentet fra en salvannsstrand-
Startet en ny tråd her, tror det blir riktig.
Jeg og en kamerat var ute på jakt etter ting og ha i akvariumet,
Fant en kork "runding" med et hull i, et østersskjell og noen steiner, (den ene steinen er helt rød, ser kanskje ikke ut som en stein) Spørsmålet er om jeg kan ha dette oppi akvariumet mitt etter det er kokt.
Skal også nevnes at det er hentet fra en salvannsstrand-
Postet 02.09.10 kl 15:11
Postet 04.09.10 kl 12:17
Inaktiv bruker
Det er ufarlig, så sant du ikke velger steiner som glitrer eller inneholder kobber. Kobber og andre metaller er som du sikkert vet, svært skadelig for fiskene og de kan bli svake og dø av det etter en tid.
Prøv å finne "sandstein". Det er mange typer av dem langs kysten i Norge. Du kan jo prøve å lete på internett og se bilder av ulike norske stein og kanskje få noen ideer dersom du er i tvil. Jeg vet ikke om vanlig "gråstein" er helt sikkert i akvarier, men, det er vel neppe gråstein du ønsker uansett?
Prøv å finne "sandstein". Det er mange typer av dem langs kysten i Norge. Du kan jo prøve å lete på internett og se bilder av ulike norske stein og kanskje få noen ideer dersom du er i tvil. Jeg vet ikke om vanlig "gråstein" er helt sikkert i akvarier, men, det er vel neppe gråstein du ønsker uansett?
Postet 04.09.10 kl 17:33
Postet 04.09.10 kl 19:52
Postet 04.09.10 kl 21:42
Inaktiv bruker
Ja, skjell kan øke ph, men, det skal mye til så det ville ikke bekymret meg med et skjell eller tre. Murstein og lignende kan vel faktisk senke ph etter det jeg har lest. Vet ikke om det stemmer da. . . Men, det gjør vel ikke noe om man senker ph litt hvis man har fisk som skal ha lav ph uansett.
Steiner og ting man finner på stranden er ikke alltid så harmløse som man skulle tro, så selv er jeg uhyre fosriktig med hva jeg putter i akvariet mitt. Og personlig koker jeg alt først, minst 5-10 min. For man kan jo få med seg uønskede bakterier og sykdom.
Postet 05.09.10 kl 10:44
Postet 05.09.10 kl 12:01