- Hjem
- Forum
- Design / Aquascaping
- Hvordan lage en "lett" steinrøys?
Hvordan lage en "lett" steinrøys?
Vil ikke fylle på for mye stein i karet, blir surt hvis det sprekker.
Det jeg da lurer på er, hvordan lage en steinrøyse som ikke er så tung?
Det vil være Khuliiåler, en Ancistrus og ett Acara-par i det karet, så alle bør jo kunne finne seg gjemmesteder..
Bunnmålet er ca 107x43 cm. Bør da røysa gå hele lengden, bygges opp bak mot bakglasset(ikke helt inn mot det) så det blir svømmeplass forran,eller holder det med ei røys på en side?
Tenker på det at Acaran sikkert blir litt gretten hvis de formerer seg, så bør jo småtrolla(khuliiålene) ha plasser og gjemme seg bort..
Det jeg da lurer på er, hvordan lage en steinrøyse som ikke er så tung?
Det vil være Khuliiåler, en Ancistrus og ett Acara-par i det karet, så alle bør jo kunne finne seg gjemmesteder..
Bunnmålet er ca 107x43 cm. Bør da røysa gå hele lengden, bygges opp bak mot bakglasset(ikke helt inn mot det) så det blir svømmeplass forran,eller holder det med ei røys på en side?
Tenker på det at Acaran sikkert blir litt gretten hvis de formerer seg, så bør jo småtrolla(khuliiålene) ha plasser og gjemme seg bort..
Postet 20.09.10 kl 11:07
Var på avfallsstasjonen idag og kasta mye rart, inkludert noe isopor.
Kom på nå at det går jo ann og bruke det til å lage en falsk steinrøyse..
Så kommer noen spørsmål.
Vil det lønne seg og lage "steiner" først for så lime dem sammen med silikon, eller prøve og lage steinrøysa i 2-3 deler som så settes sammen?
Er det vanlig isopor dere bruker i sånne ting?
Hva er best og dekke iroporen med, så det ser ut som stein?
Og ikke minst, vil en sånn "steinrøyse" kunne flyte? Hvis da så må den jo få nie som holder den nede på et vis..
Nå spør jeg fælt her..
Så kommer noen spørsmål.
Vil det lønne seg og lage "steiner" først for så lime dem sammen med silikon, eller prøve og lage steinrøysa i 2-3 deler som så settes sammen?
Og ikke minst, vil en sånn "steinrøyse" kunne flyte? Hvis da så må den jo få nie som holder den nede på et vis..
Nå spør jeg fælt her..
Postet 22.09.10 kl 22:24
Man bruker helst styrofoam. Det er en "type" isopor.
Her er film om en som har laget bakgrunn av styrofoam.
Ellers så kan du jo se på artiklene her inne på akvaforum, hvor noen har laget bakgrunn.
Her er film om en som har laget bakgrunn av styrofoam.
Ellers så kan du jo se på artiklene her inne på akvaforum, hvor noen har laget bakgrunn.
Postet 22.09.10 kl 22:46
Postet 22.09.10 kl 23:00
elwaroMen hva har denne bakgrunnsvideoen med bygging av en steirøys å gjøre?
Linka skriver:
"Var på avfallsstasjonen idag og kasta mye rart, inkludert noe isopor.
Så kommer noen spørsmål.
Og ikke minst, vil en sånn "steinrøyse" kunne flyte? Hvis da så må den jo få nie som holder den nede på et vis.."
Så tenkte å vise henne ulike måter å lage bakgrunn på med "isopor", som ser ut som stein.
Postet 22.09.10 kl 23:08
Her er andre del av filmen.
Postet 22.09.10 kl 23:32
Postet 23.09.10 kl 02:30
Postet 23.09.10 kl 07:37
LinkaEr ikke bakgrunn jeg er ute etter, men og imitere en steinrøys.. Men skal ta en titt på videoene, se om man får noen tips der..
Tenkte du kunne bruke samme prinsippet. Men det er ganske så dyrt.
Så å lage det av stein er billigere, og som sagt tidligere så tåler glasset mye belastning. Hvis man vil så kan man bruke liggeunderlag, eller isopor under sanden/grusen for å dempe belastningen.
Her er en måte å feste sammen steiner på.
Postet 23.09.10 kl 08:20
Problemet med steinrøys er vel først og fremst faren for at den raser sammen.
Hvis du legger en isopor eller plastplate i bunnene og stabler steinen oppå denne tåler glasset mye. Bare pass på at det ikke spisser presser mot glasset eller at det er sandkorn under steinene. Sand bør du fylle etter at steinene er pent plassert.
Hvis du vil ha en forhøyning, kan du selvfølgelig lime isopor i karret og stable stein oppå. Dette er kanskje ikke så pent, ihvertfall ikke hvis du har fisk som gnager isoporen i biter som flyter opp. Du må også huske at isoporen tar opp verdifull plass.
Hvis du vil gjemme isoporen bedre, kan du kline den full av akvarielim og strø over den med den sanden du vil bruke i karret.
Enkelte saltvanns akvarister bygger "stillaser" i plast som de så kler med levende stein og koraller. Det blir da masse gjemmesteder under "stilaset", om dette blir pent med "ferskvanns-stein" vet jeg ikke. Hvis du går på et saltvannsforum ser du sikkert hvordan det kan gjøres.
Ellers så finnes det plast-stein å få kjøpt. F.eks. Back to nature.
Hvis du legger en isopor eller plastplate i bunnene og stabler steinen oppå denne tåler glasset mye. Bare pass på at det ikke spisser presser mot glasset eller at det er sandkorn under steinene. Sand bør du fylle etter at steinene er pent plassert.
Hvis du vil ha en forhøyning, kan du selvfølgelig lime isopor i karret og stable stein oppå. Dette er kanskje ikke så pent, ihvertfall ikke hvis du har fisk som gnager isoporen i biter som flyter opp. Du må også huske at isoporen tar opp verdifull plass.
Hvis du vil gjemme isoporen bedre, kan du kline den full av akvarielim og strø over den med den sanden du vil bruke i karret.
Enkelte saltvanns akvarister bygger "stillaser" i plast som de så kler med levende stein og koraller. Det blir da masse gjemmesteder under "stilaset", om dette blir pent med "ferskvanns-stein" vet jeg ikke. Hvis du går på et saltvannsforum ser du sikkert hvordan det kan gjøres.
Ellers så finnes det plast-stein å få kjøpt. F.eks. Back to nature.
Postet 24.09.10 kl 10:05
Jeg har selv tenkt å bygge meg ei steinhule av 3 natursteiner som jeg har funnet i fjøra. Hver stein er ca. 15 store og jeg tenkte jeg kanskje kunne montere disse ved hjelp av lim/silicon på ei tynn isoporplate,slik at jeg får "løftet" konstruksjonen opp av sanden i bunnen. isåfall bruker jeg 2 stein som sider og legger et lokk på disse med stein nr.3. Alt limes deretter på ei 2-4 cm. tykk isoporplate.
Hva tror dere? Lurt? Feller? Andre løsninger?
Forslag mottas med takk.
Hva tror dere? Lurt? Feller? Andre løsninger?
Forslag mottas med takk.
Postet 25.09.10 kl 17:20
elwaroJeg har selv tenkt å bygge meg ei steinhule av 3 natursteiner som jeg har funnet i fjøra. Hver stein er ca. 15 store og jeg tenkte jeg kanskje kunne montere disse ved hjelp av lim/silicon på ei tynn isoporplate,slik at jeg får "løftet" konstruksjonen opp av sanden i bunnen. isåfall bruker jeg 2 stein som sider og legger et lokk på disse med stein nr.3. Alt limes deretter på ei 2-4 cm. tykk isoporplate. Hva tror dere? Lurt? Feller? Andre løsninger? Forslag mottas med takk.
Isopor løser seg opp veldig fort i akvariet. Hadde underlag av silikon og hver dag fløt det kuler i akvariet. Så det jeg vil anbefale er å lime det på en plast-plate av noe slag.
PS: Bruker nå vanlig liggeunderlag under sanden, og er kjempefornøyd med løsningen.
Postet 25.09.10 kl 19:00
Postet 25.09.10 kl 19:13
elwaroOk,kanskje det er best å droppe isopor og istedet bruke ei lita glasspløate. Hvorfor bruker du liggeunderlag under grusen forresten? Tåler ikke glassplata grus?
Har masse steiner som jeg har i akvariet mitt og har gravende fisker som flytter mye på steinene. Har opplevd at steiner har falt ned enda de var silikonert fast (hadde da heldigvis liggeunderlag som dempet for fallet) så har funnet ut at liggeunderlag er en god investering.
Postet 25.09.10 kl 19:25
Postet 25.09.10 kl 19:39
elwaroOk,kanskje en god ide dette med sitteunderlag innvendig. Hvor tykt er det? Og er det noe minus ved å bruke dette?
Liggeunderlaget er sånn vanlig som man bruker på teltturer (de man ikke blåser opp med luft). De er omtrent 1 cm tykke.
Er mange her på akvaforum som bruker dette, og de innholder ingen giftige stoffer. Og siden liggeunderlag er laget for å tåle fukt så vil det ikke løse seg opp.
Jeg er kjempfornøyd med det.
Du klipper et liggeunderlag til å passe inn i akvariet. Klipp det litt mindre slik at du kan ha litt sand mellom sideglasset og liggeunderlaget hvis du vil skjule det. Lim det fast med silikon hvis du har gravende fisk og ikke vil at hjørnene skal flyte opp over sanden.
Postet 26.09.10 kl 14:37