Hjelp. forslag til innredning i mitt akvariet.

Hei jeg har et 96 liters akvariet som jeg har prøvd å dekorere men blir liksom ikke fornøyd. ønsker røtter som henger nedover i karet og masse forskjellige planter men at de blir dandert på riktig plass...
jeg er ute etter et større akvarium, et 180liter eller noe men trenger hjelp fram til da...
legger ved et bilde av karet.
vil også bytte grus med sand.
Håper dere kan hjelpe meg litt da jeg ikke har møbelert så veldig mye planter og sånn før.
Hei, det er egentlig ikke så komplisert, men det spørs jo hvordan du ser på hva du har gjort i stand.
Sand er kjempe fint! men av og til kan det være vanskelig å gjøre rent, andre jeg kjenner gidder ikke å vaske det, så di kjøper nytt, haha.
Men, når du tenker på akvariet så er det viktig at det ikke ser rotete ut. Hvis du har sand så burde du ha noen dekorasjoner sånn ca i midten, og noen planter bak i hjørnene. men det kommer også ann på hva slags planter du kjøper. Skjell og koraler er kjempe fint!

hvis du har lyst på planter på vannoverflaten så burde du ikke ha for mye, da ser det veldig rotete ut. (min mening)

Det er fint med litt ''rolig'' akvarium hvis du skjønner. Ikke for mye dill å dall.

Husk at det kan være litt greit med litt tette planter for de mindre fiskene, hvis dem har lyst til å hjemme seg!
Ser du har plantet javabregne i karret ditt,og den står nede i grusen.
Dette er en plante som ikke tåler å plantes slik,den trives best på en rot eller lignenede der rotsystemet står fritt.I verste fall vil planten råtne bort..
Hvis den står på en rot,kommer den nærmere lyset og kan lage en flott tue med grønne blader.
tusen hjertlig takk for svar...
Er så betatt av akvaskapning men kan det ikke selv...

Ja er det derfor bladene på en ene java'n min er blitt svarte på tuppen??? for studerte no veldig på det her i dag for de var svarte på tuppen siden i går..
jeg har ikke no røtter og kan ikke å sette fast planter.har sjekka på innredning og sånn og sett forklaringen men skjønte ikke så veldig selv desverre.
Ikke alltid lett å innrede akvarium,men det pleier å bli bra etterhvert som plantene vokser til :o)

Javabregner kan bli sorte på tuppen, sorte små prikker på bladene kan forkomme og er helt normalt.Det er her nye planter vokser frem etterhvert.
Men hvis de ser råtne ut,så er det nok for at rotsystemet ikke får "luft".Akkurat som orkideer,der skal også røttene ha luft.

Når jeg har festet javabregner på røtter,så har jeg fått tak i en rot som har små spekker der jeg kan sette javabregnen nedi.
(Kan også festes med et tynt fiskesnøre)


Begynn med det som ikke vokser (Hardscape), får du røtter og stein på plass har du et skjelett, liksom. Har forelsket meg i Redmoore-røtter, og fester dem med sugekopp skrudd fast med syrefaste skruer litt høyt i akvariet, men det kan man fint gjøre med alt skruene biter på. Ypperlig å feste Javabregne/mose og/eller Anubias med fiskesene. Fordelen med høyt feste er at karet ser beplantet ut mens bunnplantene vokser seg til. Blondine som jeg er, fant jeg ikke helt løsningen før jeg startet denne tråden, der er det lenker til to inspirerende innlegg av tante Astrid og mona o.

Javabregnen mistrives noe helt fryktelig med røttene i sanden, så få den opp! Mens du leter etter de perfekte røttene, kan du bruke sugekopptrikset, bare stikk ett eller annet som passer inn i hullet på sugekoppen og surr fast med noe som ikke råtner med en gang. Kloa som følger med sugekoppen jeg linket til duger, helt enig i at det er flott med noe som henger ned. Eller sett den fast med strikk på en stein så lenge, med røttene i fritt svev får du den garantert til!

Et tips jeg fikk fra en planteguru var å holde seg til få sorter, og heller plante flere av hver i grupper. Et annet tips, som går helt i kræsj med det første, er å finne ut hva som trives i akkurat ditt akvarium. Trist hvis du har kjøpt fem av noe som ikke klarte seg i den kjemien akkurat du har i akkurat det akvariet...

Nå har jeg funnet ut at Echinodorus og Cryptocoryne trives i tre forskjellige kar her. Plantene blir helt forskjellige fordi lys og dybde varierer i de tre karene, og det gjør det jo enda morsommere!

Bruk plantebasen, tenk på at du trenger noe som vokser ganske raskt (stengelplanter) og tar næring fra vannet, og noe som bruker opp næring som samler seg i bunnen (rosettplanter). Høyt bak (og/eller på sidene), og så lavere fremover i karet gir dybde. Litt variasjon i bladverk og farger er også gøy. Så gøy at det bare blir flere kar og bøtter og bokser og vasen til mormor....
ok tusen hjertlig takk...
trur det kan bli gøy da jeg får det nye karet jeg skal ha etterhvert... eller nytt og nytt...større heter det vel.må bare finne en selger som ikke er altfor dyr.hehe
men tru meg, jeg tar tipsene deres veldig seriøst...
men hvis jeg ikke har no røtter å feste de i,hva gjør jeg da???bare setter de litt lenger opp fra grusen eller?????
skal røttene sees fra grusen?
Det er nesten bedre å la den seile rundt uten noe å holde seg fast i, det går helt bra så lenge. Den setter ikke røtter i grusen, du kan sammenligne Javarøttene med luftrøttene til en orkidé, de bare spriker ut i løse lufta og henter det de trenger der. Blir du svimmel av å se den seile rundt, er en stein av noe slag og en strikk løsningen. Så vokser den seg til mens du leter...
jepp drog de litt opp nå så de bare sitter i et par røtter i grusen. gjorde det med alle nedi der jeg... håper jo det hjelper da
skal få på litt mer røde planter etterhvert også og sånn... men må innrømme at røtter med lange greiner og grønne fagre planter er nydelig og jeg må innrømme jeg snoker mye inne her etter inspirasjon.hehe...
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap