Noen med bilde av biltema sand 175425?

Hei. Noen som har biltema sand i karet sitt her. art nmr 175425. Så eg kunne sett på bilde hvordan den ser ut i ett kar med vann før eg kjøper og putter oppi mitt kar..

Nils
Det er bare å gå på min profil, alle karene forutenom 68 literen har biltemasand.

VB
Jeg tror det er den sanden jeg nylig tok i bruk her, og jeg ble kjempefornøyd! (det er den om biltema kun selger to typer sand; blåsesand og denne)


Jeg har ikke noen bilder liggende på maskina nå, og jeg får ikke tatt noen nå heller. Vi har for mange vinduer som speiler seg i akariet når sola er fremme. Hehe.

Skal prøve å få tatt et i kveld, om du ikke får andre bilder før den tid.
se på profilenmin og 160 literen
Ganske enkelt å se forskjell på de to. Den "riktige" er veldig lys og fin mens den andre er grønnaktig.


[External Image]

Midterste har biltema sand
Her er sanda nyskylt og så vidt på plass.
[External Image]

Etter at jeg har byttet den ut med litt grovere, men like lys sand fra akvariebutikk, noe jeg er superfornøyd med, synes den er lettere å holde orden på :o)
[External Image]
Linda & Ove
Så du anbefaler den lyse sanden fra akvariebutikk.. Den var kjempefin. Hva heter den og hvilken str er den og pris? Takker for alle som har tatt bilder av karene sine her.
Jeg iler til og presiserer at jeg hittil er helt fullstendig alene om ikke å elske Biltemasand, fikk antagelig de posene alt magnetisk materiale fra digre lass samlet seg i, og ødela akvarieglasset med algemagnet fordi jeg er klønete. Bruker nå filtervatt eller skrubbehanske, og slipper mer riperier. Men foretrekker altså litt grovere sand. Denne heter Lys Flodsand, kommer i flere graderinger, det er bare i lillekaret jeg kun har 0,1-5 mm. (Hvilket ikke er det spor grovere enn Biltema på lappen, men i virkeligheten virker den grovere og tyngre, så min mistanke om at jeg fikk bunnsubbet forsterkes mens jeg skriver). Den fineste sanda synker til bunns, og for meg som har næringssubstrat er det bra. Den grovere som legger seg på toppen er enklere å holde ren, og enklere å feste stengelplanter i. Synes jeg. Så i 450-literen som er tung å rengjøre helt innerst nederst, har jeg brukt opp til 2 mm kornstørrelse innerst nederst. Fordelen med akkurat denne sanda er at det finnes flere graderinger i samme farge. Hvilket er en sannhet med modifikasjoner det også, ettersom den grovere alltid vil se mørkere ut...

Og antagelig er det altså bare jeg blant alle Akvaforums akvarister, men hele min tunge 10 måneders erfaring og det svimlende antall av 3 akvarier som mener akkurat dette her. Bare for å understreke det en gang til så det ikke blir krig. Men siden du spurte...

Sanda kommer fra MyPet, heter lys flodsand, og jeg har slitt for å få tak i den. Har ikke lykkes noe annet sted enn hos Dahls Dyrerike, forsøkte fordi de gikk tom under transportstreiken. Tror ikke jeg betalte så fryktelig mye mer enn for Biltema sin, men jeg fikk kanskje kvantumsrabatt? Dessuten, sand er litt sånn engangsinvestering, akvariehobbyen er ikke akkurat gratis uansett, så da har jeg lukket øynene og betalt. Man ser jo en del på sanden når man sitter og drømmer seg bort...

I det tredje karet har jeg forøvrig selvskutt gylden morenesand, det var mye pes og koking og vasking og surr fordi det bor så mye rart i ferskvann, men fryktelig moro!
Her er biltema sanden du skal bruke. Det er den groveste du skal ha. Den fineste virvles lett opp og kan bli sugd inn i pumpa. Det står på den at den kan brukes til akvarium.
Den ser grå ut når du kjøper den, men det er fordi den er tørr
Bare for å presisere - bilde 1 i innlegget over er av sanden med nummeret i trådtittelen, slik Nils Rong ber om. Men ettersom jeg har vært uheldig og fått flere sekker veldig fin sand med mye magnetisk materiale i til tross for riktig pose, syntes jeg det var greit å nevne at det finnes alternativer som i utgangspunktet er pakket for bruk i akvarium. Bildet her viser hvor mye som hang seg på magneten etter en tur gjennom litt Biltemasand i bunnen av en isboks. Ikke pent, fordi det magnetiske anløper og mørkner sanden over tid, og ikke så bra for glasset hvis man bruker algemagnet...

[External Image]

[External Image]
Takker for alle svar. Var innom den nye zooen i drottningsvik og snakket med en hyggelig dame der. Fortalte att eg hadde lakket veggene på karet sort og limt noe stein på insiden. Så da fant vi ut att eg gikk på en noe grovere grus. sort hvit og brun. Den heter akvarie grus - Imazo ab. Synest denne ble veldig fin. Det var ikke noe hun bare prøvde lure på meg, hun hadde make sand til biltema lys fin. og mørk fin. Men med tanke på de litt røffe steinene eg har plukket så er eg blitt meget fornøyd. Nå sitter eg bare og stirrer i karet og venter på att det skal få satt seg.Så nå blir det og finne litt planter til karet. Ville ikke putte planter fra temperert vann til mitt iskalle, så venter til det har fått sin rette temp.. Skal poste ut et bilde når det har fått satt seg og klarnet opp. Men uansett takker for alle råd fra dere.
Fikk også med meg en pose med vann og filter bakterier helt gratis. Dette er en butikk eg kan anbefale. Hyggelig og imøtekommende, pris har eg ikke peiling på betalte 299 for 20 kg med grus.
Linda & Ove
Bare for å presisere - bilde 1 i innlegget over er av sanden med nummeret i trådtittelen, slik Nils Rong ber om. Men ettersom jeg har vært uheldig og fått flere sekker veldig fin sand med mye magnetisk materiale i til tross for riktig pose, syntes jeg det var greit å nevne at det finnes alternativer som i utgangspunktet er pakket for bruk i akvarium. Bildet her viser hvor mye som hang seg på magneten etter en tur gjennom litt Biltemasand i bunnen av en isboks. Ikke pent, fordi det magnetiske anløper og mørkner sanden over tid, og ikke så bra for glasset hvis man bruker algemagnet...


1. Algemagnet er å be om riper uansett, så den kan man like gjerne kaste.

2. Mistenker at du her har fått av en batch hvor noe har gått galt i knuse/sikteverket, og at sanden derfor inneholder en del metall. Det er forsåvidt noe som kan skje overalt og ikke vil være ett spesifikt problem kun for dette produkt.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap