Et spørsmål om isopor

Jeg ønsker å ha en del stein i mitt 128 liters akvarium, men tør liksom ikke helt av frykt for at det skal si knas og så bli oversvømmelse :P
Jeg har prøvd med isopor før oppi en 70 liters og må si at resultatet ble dårlig da alt levende døde av isoporen. Først strøk rekene med, tok ca ei ukes tid så var de borte alle sammen. Etter ca 2-3 uker var alt av fisk også borte og akvariet var dødt.
Jeg hører det er mange som sier at jeg kan ha isopor i akvariet under steinen, men siden massedøden forige gang er jeg lite villig til å "prøve" igjen uten noen ekspert råd først.
Dette har aldrig jeg opplevd med vanelig hvit isopor....
Sikker på det var isoporen sin feil?
Velingenting skjedde med de andre akvariene jeg har uten isopor, jeg foret med det samme foret og skiftet med det samme vannet. Fiskene og rekene virket friske helt til de begynte å dø bort etter jeg hadde en isoporplate i botten av akvariet.
Jeg er ingen ekspert på området så jeg kan ikke si med sikkerhet at det var isoporen sin feil, men kan liksom ikke komme på hva annet det kunne ha vært.
Høres litt feil ut at isoporen skulle føre til dette.

Kan det ha vært noe annet som gjorde dette? Du måtte jo tømme akvariet og sette det opp på nytt når du puttet isoporen i bunnen. Kan være det var noe som skjedde i denne prosessen. Brukte du silicon til å feste den(i så fall hvilken type)?

Dersom fiskene du har ikke graver, er det ingen grunn til å ha isopor i bunnen. Da holder det fint med et greit sand/gruslag som fordeler tyngden av steinene og holder evt spisser vekke fra bunnglasset.

Isopor må man ha når det er fare for at fiskene graver vekk sand under steinene så de kan rase sammen på glasset.

Nei jeg festet ikke isopor platen, jeg lot tyngden av steinen jeg hadde i holde den nede. Fiskene graver ikke, men siden det er en del strøm i vannet kan sanden noen ganger blåse bort.
Men i alle fall, dere mener altså at det skal gå bra å bruke isopor uten at dette kan skade fiskene?
Da må jeg i såfall bare trekke meg for jeg vet ikke noe om hvordan isopor slipper ut kjemikalier i vann. Hva det enn har vært som tok livet av fiskene ser det ikke ut som det var isoporen siden ingen andre har hatt samme opplevelse. Kan vel gå ut i fra at årsaken lå andre steder.
Det eneste jeg tenkte på nå, du brukte ny isopor?
Isoporen jeg brukte var bunnen fra en isopor-kasse.
Syns det var rart at isoporen skulle være problemet. Har selv ikke opplevd døde fisk fra isoporen.
Jeg bruker ikke isopor lengre, men det er pga. at isoporkulene og hjørnene på isoporplaten hadde en lei tendens til å flyte opp.
Nå bruker jeg liggeunderlag. Jeg fester det med silikon slik at hjørnene ikke flyter opp av grusen.
Tilfeldig bekjentskap
© Margit Emilie Marita Isabel Wevang
Reklame for plussmedlemskap