Stein...

Har plukka MASSE stein! Alt kan sikkert ikke brukes i karet, så kan noen si hvem jeg kan bruke og eventuelt hva de gjør med vannverdiene?
det letteste er og legge hver enkelt sten i en bøtte eller beholder av noe slag som ikke sender ut kjemikalier. feks matbeholdere. la stenene ligge i over 24 timer og ta og test vannet. husk og sjekke vannkvaliteten i springen før du gjør det
Jeg bruker mye selvplukket stein fra naturen nå, og merker ikke noe på vannverdier.
Er mye forskjellige stein. Men jeg styrer unna de med skarpe kanter og kråkesølv og mye glitter i seg, hørt at det ikke er bra og ha i akvarium...?
Tar de som ligger under vann i en elv her, vasker og skrubber de varmt vann.

Alt har godt fint her til nå hverfall, til og med i yngelkaret mitt
jo det kan jo gå bra. men det lureste er jo selvfølgelig og sjekke om stenene gir noe utslag først. så slipper man fiske død og ekstra mye arbeid. skulle jeg ha gjort det, ja da hadde det gått mye fisk ned i porselens skåla. og det har jeg ikke råd til
ikke ser jeg heller poenget med og utsette fisken for unødvendig stress. når jeg heller kunne ha latt stenene ligget i vann i 24 og sjekket om de ga utslag. men heey, smaken er som baken
De fleste ser helt fine ut og vil ikke påvirke vannet. Noen har litt kalkknoller ser det ut til og vil gjøre vannet en anelse hardere over tid, men ganske minimalt.
Det viktigste er nok å sjekke om noen har biter i seg som ligner på metall eller virker lett knuselige, dvs uvanlige mineraler som løser seg.. De med jevne glatte flater vil ikke være slik. Disse har vært utsatt for vær og vind uten å løse seg noe særlig, derfor er de trygge i akvariet også.

Edit: Å legge steinen i vann i 24 timer vil ikke si så mye, du vil nok ikke få utslag på noen. Vil du være sikker på at ingen gjør vannet hardere over tid, må du ha syre på dem og se om noe bruser eller løser seg. Saltsyre er best. Men har i dette tilfellet nok bare betydning om du skal ha meget bløtt vann i akvariet.
Takk for svar! Det blir nok litt mye å putte alle steinene i vann! Har plukket med en del rombeporfyr, er denne steinen grei?
Rombeporfyr kan avgi noe kalsium til vannet. Også jern og eventuelt aluminium. Hvor mye kommer an på steinens sammensetning. Det er mulig at påvirkningen vil være neglisjerbar ved jevne vannbytter særlig om vannet ikke er surt. Men det er nok ikke den beste akvariestein.
Plussmedlem
Tror rombeporfyr vil gå helt fint i karet ditt jeg. Magmatiske bergarter (som rombeporfyr) er gjerne meget harde og er i min mening ganske trygge akvariesteiner. Det er ikke ofte de inneholder så store mengder av tunge metaller at de har nevneverdig effekt på vannverdiene.
Steiner man bør unngå er vanligvis sedimentære, sånn som kalk-, leir- og sandstein.
Rombeporfyr er plagioklas, det er rombene / "klumpene". Resten er alkalifeltspat, kvarts, augitt, jernoksid, kloritt, kalsitt, sericitt og apatitt. Sammensetningen er vel noe forskjellig i de ulike forekomstene, lavastrømmene. Noen av disse mineralene vil jo løse seg. Men det er vel normalt relativt lite av disse. Uansett så er vel steinene som er blitt samlet allerede utsatt for vær og vind, så disse komponentene er kanskje allerede vasket ut i stor grad?
Fin malt rombeporfyr har vært vurdert brukt til plantenæring, dvs mineralgjødsling. Jeg vet ikke om det har blitt gjort. Uansett er det nok slik at om steinen påvirker vannet vil dette være positivt for plantevekst. Så kanskje er det en utmerket akvariestein...
Plussmedlem
I tillegg er det en meget vakker og dekorativ bergart, samtidig som man kan skinne litt i glansen med at den er ganske så sjelden.
Tilfeldig bekjentskap
© Atle M. Christiansen
Reklame for plussmedlemskap