Rekekar.

Hei eg er sikkert på villspor her nå angående hvor eg legger denne tråden her, men eg prøver.

Har vurdert og sette opp ett rekekar i størrelse 60L.

Det eg har tenkt på er å lage en form for plen i karet, hvilken plante bør eg da bruke?
har og tenkt på å lage ca 3 forskjellige høgder i karet der eg mura opp med stein.

Lagt med 2 tegninger tegna i paint som viser tanken på oppsettet.

Bunnen har eg tenkt sand med noen mosekuler og 1-2 små røtter.
høgde 1 gressplen og litt grovere sand grus
høgde 2 gressplen og litt grovere sand grus med rekehule sånn med rør og mose på toppen.

Noen som har noen tanker om dette?

Tar gjerne imot tips




Tenkte eg skulle ha Blue Pearl Shrimp,Whit Pearl Shrimp av reker og så noen snegler, då tenkte eg på Afrikansk Sandsnegle og Malaysisk sandsnegle.



Jeg ville brukt javamose som skydd til rekene
Vet ikke hvorvidt den fungerer som "plen", men den er nå fin når den festes på røtter og steiner.
Javamose skal eg ha men ikkje som plen.

tenkte litt på denne http://akvaforum.no/plante.cfm?id=1041&tab=3
noen som har ærfaring med denne planten?
Rune 160L
Javamose skal eg ha men ikkje som plen. tenkte litt på denne http://akvaforum.no/plante.cfm?id=1041&tab=3 noen som har ærfaring med denne planten?

Må man ha co2 tilførsel for å få den til å vokse seg tett?
Noen sier så, men jeg har klart å få den til å vokse helt fint uten ekstra tilførsel av noe slag. Gresset du linket til har jeg ikke prøvd selv dessverre. Men har sett at mange andre akvarister har fått den ti, så burde ikke være helt umulig
Får satse på at eg får det til. takker Sparesset.
Hei,

fin prosjekt og en flotte skisser som du har laget.

Eleocharis blir bare fin og tett når den har nok lys, næring og CO2. Alle gressaktige planter trenger finere grustype for trivselen og optimal er sand (or eksempel Biltema). Planteralternativer er Echinodorus tenellus som heter nå Helathium tenellum eller Blyxa japonica. Begge disse planter er ikke enkel heller men kan holdes fint uten CO2 iallfall.

Med sand er det en utfordring å bygge terrasser som holder seg bra over lengre tid. Det betyr at du bør stenge av de enkelte nivåer med sperre av plast eller svamp. Litt jobb å skjule sperrene. Anbefalt for dette i ett rekekar er små røtter i forbindelse med mose. Blanding av forskjellige kornstørrelser har eg dårlig erfaring med. Ville ikke gjære det. Å satse på Biltema-sand er en billig, sikker og dekorativ løsning

Mosekuler som består av algearten Cladophora kan være en faresone for alger. Og de som har fått "muterte" Cladophora alger i karet vet at det kan være tungvindt å få de vekk igjen. Ville heller satse kun på en moseart.

Blue Pearl og White Pearl er samme art og vil krysse seg med hverandre. Derfor er det enten eller her... Blue Pearl er iallfall den finere arten

Rekehulene er ikke nødvendig for rekene. Kan være at de er dekorative men det er ikke mye meir å hente her. God salgstriks å kalle det rekehule :o

Du spurte om noen har tanker. Her er mine,

Mvh & God Jul!

Micha

Takk for gode råd Michael.
Eg tenkte litt grovere sand grus fordi den då ville ligge på plass og ikke renne utover.
Men eg skjønner hva du mener, og du har heilt rett.
godt råd det der med plastlist til å demme opp sanden med. (det rådet skal eg bruke).
Blitema-sanden er eg kjent med, har den i selskapskaret mitt.

Då blir det ikkje mosekuler heller, får bruke javamose isteden.

Blue og white pearl er eg klar over er samme arten.
Det blir Amano reke og Blue pearl i karet.

Rekehula har eg hatt ett spørsmålstegn ved om eg skal ha eller ikke, men da var det avgjort ingen rekehule hehe.

Eg får studere litt på plantene og sjå hva eg velger.

God jul til deg og.
Takk for tips om plantene, tror eg går for Echinodorus tenellus den virka grei.
Med Amanoreker vil trådalger ikke ha sjanse i det hele :o så her kan du har mosekuler også uten fare for å få algeproblemer.
Amanoreker kan bli ganske store, 60l skal være i minste lag da. Kan være strategisk bra, at du kjøper de minste og ikke de største som finnes ved kjøpet. I tillegg er Amanoreker ganske dominant (sjekk gjerne tråden min). Da kan det være lurt å sette inn Blue Pearl noen dager / veker før Amanoreker kommer i bildet.

Med 60l er det nok med 5 stk Amanoeker. Hadde ett forsøk med 5 stk i ett 80l med god trådalgevekst. Det har utryddet algene på 1,2,3 dager.

Kor mye lys og kva type lysrør har du over akvariet?

Lykke til med ett spennende prosjekt.
Tenkte det var passe med 5 Blue pearl og 4-5 Amano i rekekaret, har 2 Amano i dag i selskapskaret og der skal eg sette inn ca 5 til.
På akvariereker.no er det jo 12 for 10.
kansje flammemose?

fant et akvarie her inne med denne mosen som "plen"

dette akvarie...

hørtes/ser ut som om dette akvarie kan bli ganske bra lykke til...
Takker thomsen Flammemosen virka grei ut den såg bra ut og perfekt høgde på den.
Setter pris på tips og ideer.

Michael:
Eg har ikkje kjøpt karet enda, hadde håp om å få skaffa ett etter nyttår. og sette det opp og så introdusere rekene mot våren igjenn. Ser du synst 60L er litt lite har du ett tips om hvilket kar eg burde ha?


60l for dvergreker er helt ok,men hvis du skal ha Amanoreker i det sammen med dvergreker er det kanskje litt liten. I tillegg er det lurt å satse så stor om mulig siden større akvarier er meir stabile ang. miljøet.

Fra de akvarier som er lett tilgjengelig i Norge syns eg at Juwel Lido er kanskje ok. Hvis eg husker rett finnes det med målet 60 x 40 x 40 cm. Er litt større enn 60l men da har du iallfall nok plass for en god populasjon med Blue Pearl. Som lys anbefaler eg 2 lysrør i T5 som finnes for det akvariet også tror eg.

Ang. lysrør kan du spare penger hvis du kjøper de fra nærmeste elektriker og ikke i dyrebutikken. Her anbefaler eg lysfarge 865 eller 965. Spiller ingen rolle hvis det er Osram eller en annen produsent.
Då blir det å gå på jakt etter ett ca 100Liters akvarie, har lyst på ett 160L.
Men som dei fleste av oss! så har vi eg ei sperre vandrende rundt i huset/leiligheta som nekter flere kar. nok med det karet vi har "seier ho".
Må vell prøve og overtale ho etter beste evne

Takk for gode råd Michael, Du har vell ikkje ett godt råd for å overtale madamen til ett større kar? hehe
Berre en spøk.
God jul
Flammemose
Ser det ble linket til ene rekekaret mitt med Flammemose, denne mosen er helt genial for reker synes jeg. Ser ut til å trives med middels bra lysrør og den vokser sakte og krever ikke noe stell. Kjøpte ferdige gitterplatter med mosen på eBay fra denne karen her, fungerte bra. Men vent til å kjøpe til det blir + grader igjen. Ikke stol helt på størrelsen de oppgir, 1 eBay cm er ikke like stor som en norsk cm, men det er jo ikke så viktig når du får det fiks ferdig levert. Og ikke minst, rekene ser ut til å stortrives nedi den....
Flott å høre at den funker. Det eg likte med denne mosen er at den ikke blir så høy og dermed er perfekt som plen i karet.
Blir ikke bestilt noe nå, må få karet i hus først og det blir ikkje før etter nyttår.

takk for linken kansje det blir ei bestilling derfra.
Hei igjen!!
I dag endte eg opp med å kjøpe ett 96Liters akvarium som eg skal ha til rekekar.
Men angåande dei høgdene eg skal lage er det noen som har tips til hva eg kan bruke til å demme/mure opp desse høgdene med?
Det skal vere biltema-sand i karet.

Har biltema Silicon som går an og bruke i akvarium?
Då var rekekaret oppe og går. mangler litt ting i det enda men det kommer når tempen ute kommer på + sida.

Her er noen bilder.
Tilfeldig bekjentskap
© Jeanette Abelle
Reklame for plussmedlemskap