- Hjem
- Forum
- Design / Aquascaping
- Når biltema er tom for sand...
Når biltema er tom for sand...
...hvilke sand vil dere anbefale da?
Jeg var på en dyrebutikk for å kikke her om dagen, men de hadde hovedsaklig grus. De hadde en kjempepose med Rådasand (?), men hverken sanden eller prisen falt helt i smak, samt at det er omtrent dobbelt eller trippelt så mye sand som jeg trenger og klarer å bære :/
Forslag? I tilfellet, hvilke størrelser (kilo-poser) finnes Rådasanden i? Viss jeg roter meg inn på en annen dyrebutikk i morgen Noe må jeg jo ha i bunnen på akvariet mitt føler jeg!
Jeg var på en dyrebutikk for å kikke her om dagen, men de hadde hovedsaklig grus. De hadde en kjempepose med Rådasand (?), men hverken sanden eller prisen falt helt i smak, samt at det er omtrent dobbelt eller trippelt så mye sand som jeg trenger og klarer å bære :/
Forslag? I tilfellet, hvilke størrelser (kilo-poser) finnes Rådasanden i? Viss jeg roter meg inn på en annen dyrebutikk i morgen Noe må jeg jo ha i bunnen på akvariet mitt føler jeg!
Postet 21.01.11 kl 18:58
hmm..hvis du ikek har fisk som er spesielt gode til å rote på bunnen, så går det helt sikekrt an å bruke normal vanlig strøsand man får kjøpt overalt. Skylles den godt, så tror jeg det vil funke. Sand er jo som regel bare knust stein, og rart vil det være om det ikke nevnes på sekken med sand hva slags stoffer den kan inneholde.
Postet 21.01.11 kl 19:54
Vel, det er ikke bare-bare å kjøpe en pose vanlig strøsand som også kan brukes til akvarie... Jeg kjøpte en for å strø på isen utenfor huset (det er stål-is!), og med litt regn oppå nå så er det rene gjørme-badet! Det er grå fotspor oppover tre-trappa mi og i yttergangen. Tør ikke da tenke på hvordan mine stakkars fisker skal ha det i den gjørma det blir av strøsanden...
Andre forslag dere andre?
Andre forslag dere andre?
Postet 22.01.11 kl 17:52
Postet 22.01.11 kl 18:51
Postet 22.01.11 kl 18:56
Wargtasshmm..hvis du ikek har fisk som er spesielt gode til å rote på bunnen, så går det helt sikekrt an å bruke normal vanlig strøsand man får kjøpt overalt. Skylles den godt, så tror jeg det vil funke. Sand er jo som regel bare knust stein, og rart vil det være om det ikke nevnes på sekken med sand hva slags stoffer den kan inneholde.
Sand man kjøper til akvariebruk er som oftest ikke knust sand, grunnen til dette er at knust sand har skarpe kanter som ødelegger barter på cory og gjeller på ciklder som filtrerer sand.
Akvariesand er som oftest morene sand som er slipt ned av naturen og har tilnærmet runde sandkorn.
Er heller ikke alle sandtyper som egner seg til akvariebruk da noen inneholder stoffer som avgis til vannet og som kan skade fiskene. Å bruke kalkholdig sand fungerer veldig dårlig til sør-amerikanske ciklider, men funker bra til malawi etc. Så man må se ann.
Postet 22.01.11 kl 19:09
TunderbrdJeg kjøpte Rådasand idag, den var i 25kg sekker. Er jo ikke SÅ mye mer enn de fra Biltema på 17kg da... Betalte 89,- pr.sekk så prisen er ikke så ille den. Jeg valgte 0,4-0,8mm kornstørrelse, men den finnes i både finere og grovere.
Nei slutt opp da! På "min" dyrebutikk kostet det 275 kroner for 25+- kilo! Husker ikke kornstørrelsen, men troooor det var 0,4-0,8mm. Den var beige/sand farget (som en fin sandstrand i syden *drømme*)
For chinchilla-sand (skrives det slik tro?) kostet det 199 kroner for 10 kilo...
(Er det rart kontoen min og jeg er desperat etter Biltema-sanden... *sukk*)
Postet 22.01.11 kl 19:31
Endret: 22.01.11 kl 19:31
Postet 22.01.11 kl 19:35
TunderbrdUff, det var da fryktelig til pris! :O Da hadde jeg også venta på Biltemasand... Fikk se Rådasanden "live" i et akvarie for første gang igår, og da var jeg solgt! Litt mere fargespill enn i Biltemasanden, og siden jeg allerede har den i 8 av karene mine fristet det med noe nytt.
Problemet er at Biltema er tom for sand, og får ikke inn igjen før i midten av februar... Det er lenge til det, og jeg har nå ventet 14 dager -3 uker på å starte opp karet mitt nå siden de hele tiden har trodd sanden skulle "komme hvert øyeblikk"...
Postet 22.01.11 kl 20:01
Postet 22.01.11 kl 20:08
Postet 22.01.11 kl 20:15
Tror ikke jeg hadde ventet i ukesvis på Biltema, fæl pris men sanda er jo en engangsinvestering, og en veldig viktig del av innredningen. Er den vakker, og det høres det da ut som du synes den er, går det kanskje an å spare inn på potteblomster eller noe?
Selv er jeg muligens den eneste her inne som ikke er blodfan av Biltemasanden. Var antagelig vanvittig uheldig og fikk de posene alt det magnetiske bøsset havnet i, og som nybegynner fomlet jeg algemagneten nedtil sanda og fikk ødeligt glasset. (Og før jeg blir arrestert igjen, det var riktig varenummer og "akvarium" på posen, ikke olivinsand eller andre skumle greier). Derfor er det byttet til lys flodsand og selvskutt morenesand i karene her.
Selvskutt er gratis, men ikke spesielt enkelt før isen har gått, kanskje?
Dette subbet magneten med seg fra 1 liter Biltemasand. I sanda jeg bruker nå er det ett og annet korn...
Selv er jeg muligens den eneste her inne som ikke er blodfan av Biltemasanden. Var antagelig vanvittig uheldig og fikk de posene alt det magnetiske bøsset havnet i, og som nybegynner fomlet jeg algemagneten nedtil sanda og fikk ødeligt glasset. (Og før jeg blir arrestert igjen, det var riktig varenummer og "akvarium" på posen, ikke olivinsand eller andre skumle greier). Derfor er det byttet til lys flodsand og selvskutt morenesand i karene her.
Selvskutt er gratis, men ikke spesielt enkelt før isen har gått, kanskje?
Dette subbet magneten med seg fra 1 liter Biltemasand. I sanda jeg bruker nå er det ett og annet korn...
Postet 22.01.11 kl 20:44
Endret: 22.01.11 kl 20:47
Postet 22.01.11 kl 20:54
Endret: 22.01.11 kl 20:56
Jeg har i flere år brukt Rådasand korn str. 0.4 - 0.8 mm. Den måtte jeg som oftest bestille, da de gjerne kun hadde grovere (og skarpere!) sand på lager.
Nå har jeg imidlertid gått over til Biltema-sand, og sendte gubben på hamstre-runde i sommer Hehe! Så nå har jeg vel 5-6 sekker stående rundt om. Brukte den ene til å strø isen på gangstien utenfor huset med her om dagen, og den passet fint til det også
Nå har jeg imidlertid gått over til Biltema-sand, og sendte gubben på hamstre-runde i sommer Hehe! Så nå har jeg vel 5-6 sekker stående rundt om. Brukte den ene til å strø isen på gangstien utenfor huset med her om dagen, og den passet fint til det også
Postet 22.01.11 kl 22:21
Har brukt Rådasand med kornstørrelse 0,33 til et par akvarier her, det er fin sand. Men prisen var på hele 250 kr. per sekk.. helt sykt, spør du meg! Det måtte jeg riktignok kjøpe fordi jeg hadde glad og fornøyd innredet mitt 230 liters akvarium med OLIVINSAND, og dermed måtte bytte igjen. (Da var jeg riktignok ikke glad og fornøyd lenger, men fly forbanna.)
Så, pass opp for å kjøpe den grusomme Olivinsanden! Kjedelig å måtte bytte bunnlag 2 ganger! Bare for å si virkelig fra om det, så du ikke tror det er den "vanlige" sanden som vi bruker de har fått plutselig inn.
Så, pass opp for å kjøpe den grusomme Olivinsanden! Kjedelig å måtte bytte bunnlag 2 ganger! Bare for å si virkelig fra om det, så du ikke tror det er den "vanlige" sanden som vi bruker de har fått plutselig inn.
Postet 22.01.11 kl 22:38
Anders KasteHar brukt Rådasand med kornstørrelse 0,33 til et par akvarier her, det er fin sand. Men prisen var på hele 250 kr. per sekk.. helt sykt, spør du meg! Det måtte jeg riktignok kjøpe fordi jeg hadde glad og fornøyd innredet mitt 230 liters akvarium med OLIVINSAND, og dermed måtte bytte igjen. (Da var jeg riktignok ikke glad og fornøyd lenger, men fly forbanna.)
Oi... Det var riktignok en stiv pris. :-S Hvilket merke var dette? Eller var det kanskje en dyr butikk? Sekken jeg kjøpte hos aquamanias kostet en 100 lapp. Men (heldig som jeg var) var det en liten skade på sekken, så jeg fikk den for halv pris. :-p
Postet 23.01.11 kl 01:12
Postet 23.01.11 kl 09:31
Både Tropehagen og Zoo1 skal ha 275 kroner for 25 kilo Rådasanda her (er ganske sikker på det var str 0,4-0,8 mm). Syns jeg blir robbet... Kjap hoderegning (kanskje feil også?) så blir det da 11 kroner kiloen for Rådasanden? Og for Biltema-sanden ca 4 kroner kiloen?
Men okay, nå kontakter jeg en kompis som er på kjøretur innimellom. Om han skal besøke sine foreldre uken som kommer, og der er en biltema-butikk som jeg tror, så skal han få stikke innom. Viss ikke, jah, da får jeg bare bruke en formue på Rådasand i karet mitt. Ser ikke annet råd rett og slett, det har stått tomt i snart en måned, og jeg VIL få startet opp snart! Alt utenom planter (og selvsagt levende! små) er kjøpt inn og klart!
Men okay, nå kontakter jeg en kompis som er på kjøretur innimellom. Om han skal besøke sine foreldre uken som kommer, og der er en biltema-butikk som jeg tror, så skal han få stikke innom. Viss ikke, jah, da får jeg bare bruke en formue på Rådasand i karet mitt. Ser ikke annet råd rett og slett, det har stått tomt i snart en måned, og jeg VIL få startet opp snart! Alt utenom planter (og selvsagt levende! små) er kjøpt inn og klart!
Postet 23.01.11 kl 12:15
Endret: 23.01.11 kl 12:18
SiljeOVel, det er ikke bare-bare å kjøpe en pose vanlig strøsand som også kan brukes til akvarie... Jeg kjøpte en for å strø på isen utenfor huset (det er stål-is!), og med litt regn oppå nå så er det rene gjørme-badet! Det er grå fotspor oppover tre-trappa mi og i yttergangen. Tør ikke da tenke på hvordan mine stakkars fisker skal ha det i den gjørma det blir av strøsanden... Andre forslag dere andre?
Hmm nei der sa du noe ja....Det tenkte jeg slett ikke på gitt.
Er nok bedre med ordentlig sand lell.
Postet 29.01.11 kl 02:37
Endret: 29.01.11 kl 02:38