Ønsker meg noen råd =)

Heij på dere =D
Jeg ønsker meg noen råd til hvordan jeg kan innrede akvariet mitt på best mulig måte. Akvariet er på 63L og inneholder:
- 4 Maller (ancistrus sp)'
- 5 Neontetra.
- 5 Kardinaltetra
- 6 Kileflekkrasbora
- 4 guppi hunner.
- 2 Sverdragere ( 1hun og 1 han.)

Av planter har jeg det som vises på bilde og den store rota. Jeg har ikke mulighet til å skaffe noe nytt akkurat nå, så det er dette jeg har å bruke.

Takker for råd og innspirasjon på forhand =)

P.s. Om det er noen som vet av en nettbutikk der de har mye fint til akvarier så er jeg interesert i link =)
Ta ut det store slottet og lag svart bakgrunn av laken eller søppelsekk
MalawiADRIAN
Ta ut det store slottet og lag svart bakgrunn av laken eller søppelsekk :)

Først å fremst må jeg takke for svar =D

Hvorfor svart bakgrunn? Er det best for fiskene? Jeg bare spør for jeg har ikke peiling selv :P
mange liker dekor som slott osv, andre liker ting helt naturlig. jeg liker egentlig best naturlig med røtter /planter/steiner. å ha en svart bakgrunn som foreslott å posten over er dette virkelig å anbefale, hvis en ikke kan se rett igjennom akvariet blir det automatisk mer lukket, fokuset bli rettet mot planter og fisk. jeg har bruket ca 40 kr på mine bagrunner. jeg har ikke laken eller søppelsekk men sorte a3 ark ( eller den størrelsen som måtte passe. er bare å tape de på bakpå akvariet, og på siden om det er å ønske lykke til!
Anders Damm
mange liker dekor som slott osv, andre liker ting helt naturlig. jeg liker egentlig best naturlig med røtter /planter/steiner. å ha en svart bakgrunn som foreslott å posten over er dette virkelig å anbefale, hvis en ikke kan se rett igjennom akvariet blir det automatisk mer lukket, fokuset bli rettet mot planter og fisk. jeg har bruket ca 40 kr på mine bagrunner. jeg har ikke laken eller søppelsekk men sorte a3 ark ( eller den størrelsen som måtte passe. er bare å tape de på bakpå akvariet, og på siden om det er å ønske :) lykke til!

Jeg er ikke helt sikker på hva jeg liker enda.. Nå skal jeg prøve å ta ut slottet, flytte runft på det jeg har fra før, å sette på svart bakgrunn.. Legger ut bilder etterpå
Skal bli spennende å se hvordan blir etter dagens prosjekt..

Takker masse for svar =)
Slik ble det da, etter mye om å men.. Litt gromsette enda, men ble egentli ganske fornøyd selv da.. Eneste som ikke ble så bra er de hvite steinene, tror jeg skal gjemme de litt.. Må ha de siden det er kalksteiner.

Hva synes dere andre?
Bra!!
det ble mye bedre!! når du bytter til svart bakgrunn så får fargene til fisken og plantene et mye større fokus og jeg synes det ser litt mer naturlig ut en en helt vanlig poster bakpå jeg ville også fjernet de hvite steinene og du burde prøve ågjemme den varmekolben litt mer
MalawiADRIAN
det ble mye bedre!! når du bytter til svart bakgrunn så får fargene til fisken og plantene et mye større fokus og jeg synes det ser litt mer naturlig ut en en helt vanlig poster bakpå:) jeg ville også fjernet de hvite steinene og du burde prøve ågjemme den varmekolben litt mer :)

Ska gjem det hvite steinan Probleme med varmekolben er at den er så lang, men skal prøve så godt jeg kan..

Takker for tilbakemelding =)
Du kan jo prøve gjemme den bak den rota di. Om du fester mose eller annen plante på den så vil jo det hjelp til å skjule den og.
Gøy å prøve ut nye ting
Ivar og Tone
Du kan jo prøve gjemme den bak den rota di. Om du fester mose eller annen plante på den så vil jo det hjelp til å skjule den og. Gøy å prøve ut nye ting:)

Fikk gjemt den litt bak pumpa, ble ikke værre iallefall.. Rota står helt inntil glasset, så der får jeg ikke gjemt den bak :/ Men takker for tipset..
du kunne også prøvd å flytte den store planten litt lengre bak i bakgrunnen slik at den ikke tar for mye plass
MalawiADRIAN
du kunne også prøvd å flytte den store planten litt lengre bak i bakgrunnen slik at den ikke tar for mye plass :)

Tenkte på det, men er redd den da kommer til å stenge for filterpumpa...
Har forandret litt igjen :P Hva synes dere?
Syns det ble kjempefint ^^
ble kjempefint dette! hvis jeg skal anbefale noe mer ville jeg hatt enda mer planter i bakgrunnen! ser også du har guppy, da kan det være lurt med noe flyteplanter som pisia til ungene, fordi guppy yngler i et sett! så hvis du har flyteplanter er det størrekjangs for at de overlever, fordi de andre fiskene ser nok bare på ungene som snacks :P

men blir bra dette da! røttene var dødsfine!
Enig med Anders, det hadde vært fint med noe i høyden bak. Det tar alltid litt tid før plantene kommer i gang. Et tips er å bruke en sugekopp med slangefeste, fest Javabregne eller Javamose til kroken med litt fiskesene, og fest sugekoppen høyt i karet. De små liker seg best i høyden, og da får de noe de kan snike seg vekk i. Alternativt kan plantene festes på ei rot, som henges høyt i karet. Da skrur man sugekoppen fast i rota med syrefast skrue.:o)
Ekstra dame?
Du kan se an oppførselen til din sverddrager-hann. Ofte kan det være hensiktsmessig med 2 hunner på 1 hann eftersom hannene kan være ganske insisterende i perioder og slite ut hunnen. Jeg har selv 2 hanner og 4 hunner i min 150-liter og det går veldig fint.
Rutta89
Syns det ble kjempefint ^^

Tusen Takk =D
Anders Damm
ble kjempefint dette! hvis jeg skal anbefale noe mer ville jeg hatt enda mer planter i bakgrunnen! ser også du har guppy, da kan det være lurt med noe flyteplanter som pisia til ungene, fordi guppy yngler i et sett! så hvis du har flyteplanter er det størrekjangs for at de overlever, fordi de andre fiskene ser nok bare på ungene som snacks :P men blir bra dette da! :D røttene var dødsfine!

Tusen takk for positiv tilbakemelding =D
Jeg har bestilt meg mer planter, håper de kommer snart =) De skal jeg sette i bagrunnen som du foreslår, tror du har rett i at det kan bli fint =) Takker masse for tipset =)
Med tanke på guppy yngel så har jeg eget yngelkar

Rota til venstre i karet kommer er plokka selv fra ei myr for mange, mange år siden
Linda & Ove
Enig med Anders, det hadde vært fint med noe i høyden bak. Det tar alltid litt tid før plantene kommer i gang. Et tips er å bruke en [URLBLOCK1], fest Javabregne eller Javamose til kroken med litt fiskesene, og fest sugekoppen høyt i karet. De små liker seg best i høyden, og da får de noe de kan snike seg vekk i. Alternativt kan plantene festes på ei rot, som henges høyt i karet. Da skrur man sugekoppen fast i rota med syrefast skrue.:o)

Takker for posetiv tilbakemelding =)
Det var virkelig bra tips Får se hva jeg finner på når javamosen min kommer=) Men har som sagt eget yngelkar som jeg har de små babyene oppi Prøver så godt jeg kan å passe på når det er fødsel på gang
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap