Trenger hjelp til innredning på 540 l.

hei alle akvarister!!

Jeg har akkurat fått satt opp min 540 liter for ikke så lenge siden. Litersyken blir bare kraftigere og kraftigere. Denne 540 literen er nå fylt med en del med malawi og flere er på vei!!

jeg hr vært på en strand å plukket noe rullesteiner som jeg synes ser veldig fine ut. Jeg har også biltemasand oppi det for å prøve å gjør akvariet så biotop jeg bare greier. Jeg er ikke helt fornøyd med innredningen og hadde trengt litt hjelp. Noe av hovedproblemet mitt har vært å greie å få bygd noe i høyden som ikke vil tippe og lage skade på karet i forhold til at malawiene er effektive gravere.

Jeg legger til litt bilder av hvordan karet er nå og ønsker all slags hjelp jeg kan få
Da må du nok investere i en 3D bakgrunn for å få noe i høyden.
jeg tenkte på noe slik som pangea rocky bakgrund, men jeg synes også denne typen er veldig kul: http://dramaticaquascapes.com/AS0004-1.html
Ja det ser ut som en labyrint. Det er morsomt å lage ting selv. Men tenk deg den dagen du skal fjerne den. Mye jobb å lage den og mye jobb å fjerne den. Jeg vil heller gå inn for en Pangea Rocky 4 backgrunn.
Den her du mener?

[External Image]

Var utrolig stilig da, men sikkert enormt med arbeid. Samt en må nesten tenke på at det sikkert er evigvarende? Vet ikke om slikt kan fjernes igjen jeg...?
det er jo det som kan være hovedproblemet men det er jo mulig å bruke silikone i stedet for å mure ned hele akvariet :P:P
Innvendig bakgrunn er nok det beste. Da har du noe å bygge oppover. Har du isopor under sanden? Legg alltid nederste steinene rett på isoporen. Da kan ikke fiskene grave under dem. Så er det bare å bygge. Selv har jeg 3D bakgrunn og noen falske fjell i 540 literen min for å komme litt høyere. Kikk gjerne for ideer.
veldig fint opsett forresten, Veldig fin den store planten så var midt i karet og den så var helt ute til venstre på et par bilder:P har du noen navn på di?? nei jeg har ikke isopor under sanden, jeg hadde helt glemt det ut og jeg gidder ikke ta alt ut igjen for det enda.

Jeg tenkte på om det kanskje er mulig å lime steinene sammen på en måte.... er det noen så har erfaring. Hvis fiskene plent skal tippe steinene på de hvertfall tippe hele greia :P
Plantene i karet er Crinum Callamistratum og Kjempevallisneria. Om du bare fjerner sanden der og legger noe under de nederste steinene burde dette holde. Hovedsaken er at det ikke skal kunne graves under og at steinene oppå ligger stabilt. Hørte et foredrag av Håvard Støre Andresen og han bruker ikke isopor. Han bruker MYE stein. Sjekk ut karene hans. De er skikkelig vakre!
hvordan i huleste får han så klart vann? mitt er ikke halvparten så rent en gang. :P

så det du sier er at jeg skal bruke isopor under steinene mine, men han bruker det ikke?? hvorfor gjør ikke han det skulle jeg til å si??
Planter
Prøv Anubias.Vallisnera.Hornblad.Javabrgne.ER du ikke opptatt av Opptimalt biotop akvarie.Hvil disse plantene,passe godt i de vannverdiene,som du har.Har hatt stor sukksess med disse plantene,gir ett Nydlig akvarim.Og fiskene lar de være i "fred".Håper dette kan være til hjelp.Ønsker deg all lyyke med Karet.
Mvh Geir
Han mener vel det ikke er nødvendig. Steiner som ligger helt i ro kan jo ikke falle ned å knuse noe... Jeg vet at han gjerne "sager" de flat. Går du inn på profilen hans var det tidligere en link til en hjemmeside hvor han viser hvordan han lager forskjellige ting. Går ut ifra at linken er der fortsatt. Meget imponerende.

Den var visst ikke der lenger...
typisk...

ja jeg ser poenget ditt med steinene, så vi får prøve å få nedi noe isopor neste gang karet skal tømmes
Blir vel ikke med det første. Du kan jo prøve å børste vekk sanden akkurat under der du skal ha steinene. Sett så steinene rett på isoporen og skubb sanden rundt. Du må uansett få steinene helt ned på glasset så de ikke faller nedpå det når Malawien graver. Legger ved et nærbilde av gravingen hos meg. Her ser du faktisk isoporen veldig godt. Dette er gjort på en natt og steinene lå faktisk oppå sanden da de begynte... Har ca 5-10 cm bakerst i karet langs bakgrunnen hvor det er gravd helt ned til glasset. En liten og heldigvis rund stein som bare lå til pynt, holdt på å gi meg infarkt da den tippet nedi der en kveld. O skrekk.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap