Malawi kar

Hei
Dette er det første malawi akvarie jeg har satt opp så ikke hals hugg meg når dere ser det. Jeg tror jeg har trengt alt for mye på klippe veggen med mange hule rom å ganger innvendig en svømme plass/leke plass utenfor klippe veggen. Har en plass til venstre som det ikke er noe steiner hvor de kan leke seg. Kan dere se på dette å gi meg en tilbake melding. Malawien har vært der nå fire dager å ser ut til å trives.

mvh
jojj
Flott med hjemmelagd løsninger.
Planter og bakteriekultur vil bruke opp kalk som finnes i akvarie. Røtter bidrar også til reduksjon av Ph.-verdien. Så du bør vurdere å tilsette Gh+ og Ph+ regelmessig ved vannbytte for å gi fiskene optimale forhold. Ellers fint kar.
Takk
Hei
det sivet jeg har i bakveggen er det eneste alternativet jeg fant som vokste i malawi sjøen. muligens en lavere type men det var det eneste jeg fikk tak i. Har rota der pga de mallene jeg har der. Måler vanne ganske ofte for malawin er er ser fisk. Bruker gh/ph+ når behovet er der. Du synes ikke malawi har for lite svømme plass, det plass bak ,inni, på sidene å forann klippen.

mvh
jojj
Hei jojj

Enig med badat: Fint og spennende med hjemmelaget. Her har de mange gjemmeplasser om de får behov for det.

Hvilke malawi-ciklider har du? Min erfaring er at de graver ut groper i sanden under steinene. Gjerne der det er stor åpning mellom steinene, og åpningen er fylt med sand.
Det ser litt skummelt ut hos deg, synes jeg. Står de nederste steinene støtt på bunnen, eller kan de bli ustødig hvis (når) fiskene begynner å grave under?

En liten kommentar til: Den kanten du har i sanden, trenger du den? Ser litt unaturlig ut.

Mvh Kristin

Stein kant
Hei
Steinene er god forankret i isopor på bunnen resten er satt sammen med silikon. Har ikke hatt tid til å fjerne muren, tanken var å ha plantere der, jeg er en plante frik. Men masse planter der så ikke bra ut. Så jeg skal fjerne den, men jeg kommer ikke til å bygge noe av stein der. Vil ha den som leke plass for malawi, er du enig? takk for komentaren trenger råd da man er fersk i malawi verden. Fik malawiene med da jeg kjøpte et akvari å ble hekta med en gang. Flaut å si det men jeg aner ikke hvilke slag (en er golden) skal ta bilder så kan muligens dere hjelpe meg. Har heller ikke noen å spørre om hjelp. Det hadde vært fint å kunne sortert ut så jeg vist hva som svømte rundt i akvariet.
Tusen takk for innspilett.

mvh
jojj
Det var lurt: Solid byggverk

Det kan se ut som at det er Malawi-ciklider fra mbunas-gruppen du har (stein-elskende algespisere, generelt sagt). Hanner graver gjerne en grop i sanden og har dette som utgangspunkt for sitt territorium. Den prøver å lokke til seg leksmodne hunner hit, og samtidig jager den vekk andre hanner.
Så pga deres territorielle adferd har de ikke et "felles" lekeområde, men heller hvert sitt. Det er også en av grunnene til at man ikke bør ha for mange hanner i et akvarium, eller i hvertfall så bør akvariet være store nok.
Men det er ikke noen fasitløsning på dette, tror jeg. Det er jo bare å prøve seg frem. Kan hende du kan hindre dem i å være så aggressiv på den måten. Det å hindre hanner i å danne eget territorium som den forsvarer på død og liv kan gi bedre harmoni blant fiskene.

Og ja: Vi ser gjerne bilder av fisk, og navne-quiz er morsomt
Tak
Hei
Tusen takk. Jeg tar i mot al informasjon jeg kan få. Hva mener du jeg skal bruke den åpne plassen på venstre side da. Jeg er hos min mor å far i helgen, men jeg skal fotografer fiskene over helgen.

mvh
jojj
Du er i godt selskap og gode hender, Jarle. Shiramor er behagelig å prate med.
Skulle ikke plassen være en lekeplass for fiskene da? Må du gjøre noe annet med den enn å la den være tom. Selv om byggverket ditt tar plass så har den mange hulrom som fiskene kan leke gjemsel med. Det er en fordel.
badat
Shiramor er behagelig å prate med.


Takk Badat, snill du.

jojj: Jeg mener egentlig ikke noe spesielt, kommer bare med litt løse tanker pga egne erfaringer. Trenger ikke være fasit for det, vet du.
Synes innredningen blir tøff, jeg. Sikkert artig å se fiskene boltre seg i steinura. Spesielt når du får ungfisk så vil det bli stor aktivitet der. Morsomt å se en blå fisk svømme inn i full fart og komme ut som gul på den andre siden (kan se sånn ut noen ganger).
Får du litt grønne alger på steinene så har de noe å beite på også, akkurat som i Malawisjøen.

Kan legge ved et bilde av yndlingshula til mine mbunas. Tre steiner som settes med litt avstand. Hulrommet fylles nesten opp med sand og får et "tak" av andre steiner. Denne hula var det mye slåssing om, og hunnene var mektig imponert og kom
lett i "leksstemning". Du kan se hvor mye sand hannen (Golden) har gravd ut i forgrunnen.
Så har dine fisk en slik mulighet også så har de det de trenger for trivsel med hensyn til innredning.
Hei igjen
Jeg har også golden (kjente den igjen på bilde ditt) ja de har mange huler nederst på klippen hvor de har muligheten til å grave. Du er til meget stor hjelp for meg, så tusen takk. Jeg kommer til å ha plassen åpen det er noen malawi som elsker å rase rundt der. Jeg han arts navnene men jeg veit ikke hvem fisk som er bak navnene. Men jeg kommer tilbake med navn å bilder da jeg kommer hjem i morgen. Håper du vil hjelpe meg da.
Ha en fin kveld....

mvh
jojj.
jojj
Håper du vil hjelpe meg da. Ha en fin kveld....


Tusen takk. Skal gjøre mitt beste, men trenger sikkert hjelp fra flere her inne
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap