- Hjem
- Forum
- Design / Aquascaping
- 19 liter - lys og filter til reker
19 liter - lys og filter til reker
Jeg har et par 19 litere stående, og tenkte å sette opp det ene nå, og ha reker i det. Har et filter, eheim aquaball 45, mener å huske at det er svamp inni så jeg vil tro det er relativt rekevennlig. Noen med erfaringer der? Har også et svampfilter (luftfilter), men har ikke helt sansen for det og har ikke lyst til å bruke det...
Jeg skal satse på noe sånn, 13 eller 26 watt, men kommer ikke til å ordne med noe co2, men heller satse på planter/mose som ikke er så lyskrevende. Vil et 13w lys være tilstrekkelig? Hvilke typer planter/mose kan passe?
Husker ikke målene på akvariet, men er kjøpt på netthandelen.no i sin tid...
Jeg skal satse på noe sånn, 13 eller 26 watt, men kommer ikke til å ordne med noe co2, men heller satse på planter/mose som ikke er så lyskrevende. Vil et 13w lys være tilstrekkelig? Hvilke typer planter/mose kan passe?
Husker ikke målene på akvariet, men er kjøpt på netthandelen.no i sin tid...
Postet 06.03.11 kl 19:50
ser at det lyset følger med i denne pakken..så vil tro at det er nok til en 19 liter.rekevenligt filter er et must.og vil tro at planter og mose vil vokse fint oppi der.
Postet 06.03.11 kl 21:00
Endret: 06.03.11 kl 21:01
Postet 06.03.11 kl 21:15
thomsenser at det lyset følger med i [URLBLOCK1]pakken..så vil tro at det er nok til en 19 liter.rekevenligt filter er et must.og vil tro at planter og mose vil vokse fint oppi der.
Ja, så den. Men burde jeg satse på 13 w eller 26w? Eller blir 26w såpass mye at jeg da bør ha co2 da? Vil jo helst ha bra med lys, men ikke så mye at jeg må ha co2.
Er eheim aquaball rekevennlig nok?
Annet enn javamose?
Postet 06.03.11 kl 23:23
Postet 07.03.11 kl 00:21
frosken[B]Ville ikke satset på co2 i et så lite karr.[/B] Aquaball er rekesikkert nok,for der går filtermediet helt frem til plasten i ytterkant.Minimalt med sprekker der reker kan gå i fella.
Nei, som sagt så vil jeg ikke ha co2. MEN er 26 w for mye lys uten co2, eller går det greit? Blir ca 1,5 w per liter.
Postet 07.03.11 kl 08:26
Skulle tro at 13w ville være nok for å lage et bra miljø for en 19 liter.
Min erfaring er at blir det for lyst,er det lett for at algene trives.
Jeg har noen 5 litere der det er mest planter,og de har kun 5w.Der vokser det både javamose,javabregne og cryptocoryner.Dette er planter som ikke har rød farge,og som heller ikke krever det meste av lys.
Min erfaring er at blir det for lyst,er det lett for at algene trives.
Jeg har noen 5 litere der det er mest planter,og de har kun 5w.Der vokser det både javamose,javabregne og cryptocoryner.Dette er planter som ikke har rød farge,og som heller ikke krever det meste av lys.
Postet 07.03.11 kl 12:32
Postet 07.03.11 kl 12:33